FILM

Johnny English Reaktywacja (2011)

Johnny English Reborn

Pressbook

W komedii szpiegowskiej Johnny English: Reaktywacja, ROWAN ATKINSON (Johnny English, Wakacje Jasia Fasoli) powraca na ekrany rolą tajnego agenta, który nie wie co to strach. Tym razem, najbardziej niezwykły oficer wywiadu w służbie Jej Królewskiej Mości, musi powstrzymać grupę zabójców, zanim ci zdążą zaatakować jednego ze światowych przywódców i wywołać międzynarodowy chaos.

Od czasu ostatniej misji, agent doskonali swoje unikalne umiejętności w jednym z odległych rejonów Azji. Kiedy jednak jego przełożeni otrzymują informację o próbie zamachu na życie premiera Chin, a świat potrzebuje go bardziej niż kiedykolwiek, niekonwencjonalny agent, Johnny English wraca do akcji. Dzięki najnowszym gadżetom, musi przerwać nić konspiracji łączącą KGB, CIA, a nawet MI7.

Na kilka dni przed konferencją głów państw, jeden człowiek musi wykorzystać każdy ze znanych tylko sobie trików, aby ocalić nas wszystkich. Dla Johnny'ego Englisha, totalny kataklizm być może jest jedną z opcji, porażka – nigdy.

Obok Atkinsona w filmie Johnny English: Reaktywacja wystąpili - GILLIAN ANDERSON (Z archiwum X) jako szef MI7, Pamela Thornton vel Pegasus; DOMINIC WEST (The Wire, John Carter) jako agent specjalny Simon Ambrose vel Agent Jeden; ROSAMUND PIKE (Duma i uprzedzenie) w roli pracującego dla MI7 psychologa behawioralnego i obiektu westchnień Englisha, Kate Sumner; DANIEL KALUUYA (Kumple) jako najmniej doświadczony z agentów, Tucker; oraz RICHARD SCHIFF – były agent CIA, Fisher.

Film został wyreżyserowany przez OLIVERA PARKERA (Dorian Gray) na podstawie scenariusza HAMISHA MCCOLLA (Wakacje Jasia Fasoli) opartego na pomyśle WILLIAMA DAVIESA (Jak wytresować smoka, Johnny English). Produkcja - TIM BEVAN i ERIC FELLNER (Johnny English) oraz (Johnny English). Zdjęcia - DANNY COHEN (Jak zostać królem), scenografia - JIM CLAY (Ludzkie dzieci, To właśnie miłość), kostiumy - BEATRIX PASZTOR (Vanity Fair, Buntownik z wyboru), charakteryzacja - GRAHAM JOHNSTON (Pamiętnik Bridget Jones), montaż - GUY BENSLEY (Dorian Gray), muzyka - ILAN ESHKERI (Kick-Ass, Stardust), producenci wykonawczy - DEBRA HAYWARD (Niania i wielkie bum) oraz LIZA CHASIN (Wakacje Jasia Fasoli).

Drugi akt:

English rodzi się na nowo

W latach 1992 - 1997, aktor Rowan Atkinson został zaangażowany do serii reklam popularnej brytyjskiej karty kredytowej, w których wcielił się w postać pechowego szpiega. To właśnie wtedy, aktor wpadł na pomysł realizacji filmu opartego na postaci z reklamy i przedstawił go Timowi Bevanowi i Ericowi Fellnerowi, producentom z Working Title Films, z którymi współpracował już m.in. na planie takich przebojów jak Cztery wesela i pogrzeb (Four Weddings and a Funeral) i Jaś Fasola (Bean). W 2003 roku, film Johnny English odniósł olbrzymi międzynarodowy sukces, przynosząc ponad 160 mln USD wpływów ze sprzedaży biletów na świecie. W wyreżyserowanej przez Petera Howitta pierwszej odsłonie przygód agenta Englisha,u boku Atkinsona wystąpiła australijska aktorka Natalie Imbruglia, komik Ben Miller, a także nominowany do Oskara® John Malkovich. Na kolejny film przyszedł czas dopiero po 7 latach. Oprócz czysto komercyjnych powodów związanych z realizacją sequela, filmowcy dojrzeli możliwość zrobienia filmu znacznie różniącego się w tonie od pierwszej części. „Johnny English świetnie sobie poradził w kinach,” mówi producent Chris Clark. „Zawsze uważaliśmy Englisha za fascynującą postać, dlatego zdecydowaliśmy się umieścić go tym razem w bardziej realnym świecie i postawić przed jeszcze bardziej ekscytującymi wyzwaniami. ”

Także ambicją aktora było to, aby film Johnny English: Reaktywacja posiadał bardziej realistyczną narrację. „Chcieliśmy oczywiście, żeby był zabawny, ale co najważniejsze, aby widzowie byli zainteresowani tym, co stanie się z bohaterem. Mieliśmy zamiar włożyć trochę więcej emocji w postać Johnny'ego.” Dla wykonawcy, wcielenie się w postać Englisha po ośmiu latach nie było żadnym problemem. „Zawsze lubiłem go grać. Z tym jego wiecznym zadowoleniem z siebie i zdolnością do ciągłego przeceniania swoich możliwości. Jest w nim coś niezwykle zabawnego. Zresztą czuję się dobrze ze wszystkimi postaciami, jakie gram. Czy jest to Jaś Fasola, czy ktoś taki jak Johnny English. Bardzo łatwo wchodzę w ich skórę.”

Kiedy prace nad scenariuszem były już bardzo zaawansowane, realizatorzy zwrócili się do brytyjskiego aktora komediowego i reżysera, Olivera Parkera, aby ten stanął za sterem najnowszej produkcji. Tak mówi o tym Parker: „Początkowo nie byłem pewien, czy materiał będzie na tyle dobry, abym mógł rozwinąć swoją kreatywność. Kiedy jednak przeczytałem scenariusz, stwierdziłem, że Hamish (McColl - scenarzysta) wykonał świetną robotę.”

Także Atkinson był zadowolony z pracy z Parkerem i McCollem. „Hamish jest nie tylko utalentowanym komikiem, ale także bardzo utalentowanym pisarzem. Najważniejsze jednak było to, że świetnie się dogadywaliśmy. Podrzucał mnóstwo pomysłów, które mnie bawiły. Co do Olivera, to jest on najbardziej cierpliwym człowiekiem na świecie. Łatwo tracę pewność siebie i kwestionuję wszystko, co się dzieje na planie. To bardzo trudne i frustrujące dla reżysera. Oliver jednak nigdy nie stracił panowania nad sobą, nigdy nie był nieprzyjemny i do tego sprawił, że film został zrobiony na czas zgodnie z budżetem. Czego więcej można chcieć od reżysera?”

Od Hong Kongu po Alpy:

Lokalizacje i scenografia

Jim Clay, laureat nagrody BAFTA za scenografię do filmu Alfonso Cuaróna Ludzkie dzieci (Children of Men) dołączył do ekipy realizatorów i stanął przed zadaniem wykreowania imponującej skali i autentyczności filmu. Natomiast wyzwaniem kostiumografa Beatrix Pasztor – m.in. Buntownik z wyboru (Good Will Hunting) – było dorównanie stylem zaprojektowanych przez nią kostiumów rozmiarowi scenografii. Nominowany do Oskara® za pracę w filmie Jak zostać królem (The King’s Speech), autor zdjęć Danny Cohen, miał za zadanie pokazać na ekranie realny świat angielskich szpiegów. „Beatrix posiada niezwykłe zdolności. Szuka indywidualnych cech w każdej z postaci i wnosi do swoich projektów mnóstwo splendoru,” komentuje reżyser. „Danny natomiast jest pełen fantastycznej energii. Posiada mnóstwo inwencji i nie obawia się nowych wyzwań.” Trwające 13 tygodni zdjęcia rozpoczęły się w Wielkiej Brytanii, a następnie ekipa przeniosła się do Hong Kongu i we francuskie Alpy. Zdjęcia realizowano w halach Ealing Studios, a kilka z większych dekoracji zbudowano w Gillette Building w Zachodnim Londynie. Ten budynek w stylu Art Deco, kiedyś europejska siedziba firmy Gilette, obecnie stoi pusty.

Dwa ostatnie tygodnie ekipa kręciła w Hong Kongu oraz sąsiadującym z nim Makao. „Zabawne w realizacji filmów jest to, że wystarczy zapewnić sobie wspaniałe tło... i nagle znajdujemy się w dużo bardziej imponującym filmie,” wyjaśnia jeden z producentów. „W pierwszej produkcji coś z tego nam umknęło, dlatego tym razem celowo wykorzystaliśmy kilka lokalizacji - Hong Kong i Alpy – aby sprawić, że Johnny English: Reaktywacja będzie dużym, pełnym przestrzeni filmem.”

Scenograf dodaje: „Hong Kong stanowił prawdziwy kontrast w porównaniu z resztą filmu. Świat MI7 jest gładki, lśniący i bardzo współczesny. Kiedy natomiast udajemy się do Hong Kongu, wnosi on do filmu bardziej naturalne, kolorowe elementy. Zapewnia zupełnie inne tło Johnny'emu.” Także Oliver Parker bardzo docenił możliwości, jakie dało filmowanie w Hong Kongu. „Zainscenizowaliśmy m.in. walkę na pontonie w zatoce, do której tłem były imponujące, strzeliste symbole komercji. Jednym z wielkich wyzwań było umieszczenie postaci Johnny'ego w żywym, gwarnym i niebezpiecznym otoczeniu, i sprawdzenie jak sobie z nim poradzi.”

Sceny zrealizowane w Hong Kongu, to m.in. scena pościgu rozegrana między Lingiem i Englishem na dachach sławnych rezydencji Chungking, a także sekwencja z łodzią motorową i pontonem zrealizowana w Yau Ma Tei Typhoon Shelter i zatoce. Na ostatnie dwa dni zdjęć, ekipa realizacyjna przeniosła się do Makao, aby nakręcić scenę w kasyno w hotelu Grand Lisboa.

Zdjęcia zakończono w Londynie w połowie grudnia 2010 roku, i wtedy część ekipy udała się do Megève w Alpach francuskich, gdzie przez pięć dni realizowano ujęcia na kolejce liniowej, skuterach śnieżnych i spadochronie, w których Johnny ponownie cudem unika śmierci.

ROWAN ATKINSON (Johnny English) jest jednym z najlepiej znanych brytyjskich talentów komediowych swojego pokolenia. W 1983 roku wspólnie ze scenarzystą Richardem Curtisem stworzyli dla BBC serię Czarna żmija (The Black Adder), a Atkinson został uznany przez widzów Osobowością Roku. Kolejną telewizyjną kreacją aktora była postać Jasia Fasoli w niemej serii komediowej zrealizowanej dla ITV i HBO. Program został sprzedany do 200 krajów świata i stał się klasykiem telewizji. W 1995 roku, Atkinson wcielił się w postać inspektora Raymonda Fowlera w popularnym serialu Cienka niebieska linia (The Thin Blue Line). Filmy kinowe, w których wystąpił to Nigdy nie mów nigdy (Never Say Never Again) z Seanem Connery, The Tall Guy z Jeffem Goldblumem, Wiedźmy (The Witches), The Appointments of Dennis Jennings - Oskar® dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego, Hot Shots 2 (Hot Shots! Part Deux), Cztery wesela i pogrzeb (Four Weddings and a Funeral), Jaś Fasola: Nadciąga totalny kataklizm (Bean: The Ultimate Disaster Movie), Wyścig szczurów (Rat Race), Scooby-Doo, Johnny English, To właśnie miłość (Love Actually), Wakacje Jasia Fasoli (Mr. Bean’s Holiday).

Laureatka Emmy, Złotego Globu i nagrody Gildii Aktorów Filmowych, GILLIAN ANDERSON (Pamela Thornton) od dawna zachwyca widzów i krytyków swoim talentem i klasyczną urodą. Aktorka znana jest najlepiej dzięki roli w serialu Z archiwum X (The X-Files), za którą otrzymała nagrodę Złotego Globu. Inne filmy w jej dorobku to Ostatni król Szkocji (The Last King of Scotland), Jak stracić przyjaciół i zrazić do siebie ludzi (How to Lose Friends & Alienate People), Boogie Woogie, The Mighty, Gra w serca (Playing by Heart) oraz Świat zabawy (The House of Mirth).

DOMINIC WEST (Simon Ambrose) znany jest widzom na całym świecie dzięki rolom w filmach 28 dni (28 Days), Uśmiech Mona Lisy (Mona Lisa Smile), Życie, którego nie było (The Forgotten), 300, Chicago, Sen nocy letniej (A Midsummer Night’s Dream), True Blue, Hannibal Rising, Rock Star, Mroczne widmo (Star Wars: Episode I - The Phantom Menace), Picasso: Twórca i niszczyciel (Surviving Picasso) i Richard III.

ROSAMUND PIKE (Kate Sumner) wystąpiła ostatnio w prezentowanym na festiwalu w Wenecji filmie Barney’s Version, u boku Paula Giamatti i Dustina Hoffmana. Rola w tej produkcji przyniosła jej tytuł Brytyjskiej Aktorki Roku 2011. Obecnie Pike pracuje na planie filmu Wrath of the Titans, kolejnej części przeboju roku 2010 – Starcie tytanów (Clash of the Titans). W filmografii aktorki znajdują się także takie pozycje jak Made in Dagenham, Była sobie dziewczyna (An Education), Rozpustnik (The Libertine) - British Independent Film Award dla Najlepszej Aktorki w Roli Drugoplanowej, Duma i uprzedzenie (Pride and Prejudice), thriller Fracture, Surogaci (Surrogates). W wieku 21 lat Pike wcieliła się w jedną z dziewczyn Bonda w filmie Śmierć nadejdzie jutro (Die Another Day).

Pierwszym filmem OLIVERA PARKERA (reżyseria) była ekranowa adaptacja dramatu Othello z Laurencem Fishburneem i Kennethem Branaghiem w rolach głównych. Jego kolejny film Idealny mąż (An Ideal Husband) z Cate Blanchett, Rupertem Everettem i Julianne Moore został nominowany do dwóch Złotych Globów i trzech nagród BAFTA. Inne jego produkcje to Bądźmy poważni na serio (The Importance of Being Earnest), Fade to Black, I Really Hate My Job, Dorian Gray, St. Trinian’s, St. Trinian’s II: The Legend of Fritton’s Gold.

DANNY COHEN, BSC (zdjęcia) współpracował m.in. z takimi artystami jak Paul Bettany, Paul Giamatti, Philip Seymour Hoffman, Bill Nighy, Laura Linney i Ray Winstone, a ostatnio został nominowany do Oskara® w kategorii Najlepsze Zdjęcia za pracę w filmie Jak zostać królem (The King's Speech). Inne filmy w jego dorobku to This Is England ’86, This Is England, Dive, Pierrepoint: The Last Hangman, Glorious 39, Radio na fali (The Boat That Rocked), Longford – nominacja do BAFTA, Joe’s Palace, John Adams – nominacja do Emmy.

Brytyjski kompozytor ILAN ESHKERI (muzyka) znany jest m.in. dzięki muzyce do takich filmów jak Stardust, Przekładaniec (Layer Cake) czy The Young Victoria – piosenka „Only You” jego autorstwa została zgłoszona do nominacji do nagrody Akademii® - oraz współpracy z Annie Lennox, Take That i Davidem Gilmourem. Ostatnie produkcje, do których skomponował muzykę to Ninja Assassin, From Time to Time.

Więcej o filmie:


https://vod.plus?cid=fAmDJkjC