FILM

Robin Hood (2010)

Inne tytuły: Nottingham

Pressbook

Laureat Oscara® RUSSELL CROWE po raz kolejny połączył niewyczerpany artystyczny potencjał z RIDLEY’em SCOTT’em, reżyserem “Gladiatora”, przeboju, który przyniósł obydwu światową sławę. Tym razem znakomici twórcy spotkali się na planie epickiej opowieści filmowej, łączącej w sobie elementy przygodowego kina akcji i obrazów kostiumowych - Robin Hood. Do powstania filmowej opowieści o legendarnej postaci Robin Hooda, od lat inspirującej wyobraźnię tych, do których przemawia duch wolności i sprawiedliwości, przyczynili się również nagrodzony Oscarem® producent BRIAN GRAZER (“Piękny umysł” /A Beautiful Mind/, “American Gangster”) oraz kolejny laureat Nagrody Akademii® scenarzysta BRIAN HELGELAND („Tajemnice Los Angeles” /L.A. Confidential/, „Green Zone”).

W XIII-wiecznej Anglii Robin i jego drużyna pozostających poza prawem towarzyszy postanawia stawić czoła finansowemu łupieniu jednej z wiosek przez władze króla, a sprzeciwiając się koronie zmienić jednocześnie równowagę władzy pomiędzy panującą głową kraju a wszystkimi jego poddanymi. Nie wiadomo do końca, czy Robin Hood był pozostającym poza prawem bandytą, czy też walczącym o wolność i prawo bohaterem. Jednak jedno pozostaje pewne – ta skromnie zaczynająca się historia wyniosła go na piedestał, sprawiając, że stał się ponadczasowym symbolem wolności dla swojego ludu.

Opowieści o niezwykłych czynach Robin Hooda od dziesiątek lat zadomowione są w literaturze angielskiej. Najstarsze z nich sięgają czasów średniowiecznych – IX wieku n.e., a przekazywane w formie ustnej dotarły do XV-XVI wieku, kiedy to nadano im formę ballad. Najbardziej znane z nich to A Gest of Robyn Hode, Robin Hood and the Curtal Friar and Robin and the Monk. O ile wiadomo, źródła historyczne nie znajdują jednej osoby, rzeczywistego Robina, któremu można by przypisać autentyczne istnienie. Sugeruje się natomiast, że określenie Robehod, od którego mógł pochodzić Robin Hood, stosowane było często do mężczyzn, którzy za swoje czyny wyjmowani byli spod prawa, zwykle za pospolite kradzieże. Prawdą jest jednak również, że istnieją liczne legendy i teorie, które tym, czy innym osoba przypisują cechy bohatera zbiorowej wyobraźni.

Ten właśnie bohater od lat inspirował twórców filmowych, dzięki czemu zgromadził całkiem pokaźną filmografię. Do tej pory Robin pojawił się w ponad 30 znaczących produkcjach filmowych i telewizyjnych, zaczynając od adaptacji “Ivanhoe” z 1913 roku, przez filmy z udziałem Douglasa Fairbanksa („Robin Hood”, 1922), Errola Flynna („The Adventures of Robin Hood”, 1938), Seana Connery i Audrey Hepburn („Robin and Marian”, 1976) oraz Kevina Costnera („Robin Hood: Książę złodziei” /Robin Hood: Prince of Thieves/, 1991), aż po popularne seriale telewizyjne, w tym produkcje BBC z Patrickiem Troughtonem „Robin Hood” (1953) i „Robin of Sherwood” (1984), a ostatnio „Robin Hood” (2006).

Przy całym bogactwie postaci i popularności tego bohatera, filmowe perypetie Robina rzadko odbiegają od standardu, a twórcy filmowi niezmiennie odwołują się do tych samych białych i czarnych charakterów, z których pierwsi to Robin, jego drużyna i Lady Marion, a drudzy to złowrogi Szeryf Nottingham i równie zły Guy z Gisburne. We wszystkich produkcjach Robin przedstawiany jest jako wywłaszczony szlachcic, bądź też obdarzony nienagannymi manierami ‘szelma’, który dzięki znakomitemu opanowaniu sztuki walki jest w stanie zaprowadzać swoisty porządek społeczny – zabierać bogatym i rozdawać biednym.

Podczas pracy nad filmem “American Gangster”, którego producentem był Sir Ridley Scott, producent Brian Grazer zwrócił się do Russella Crowe’a z zapytaniem, czy nie uwzględniłby w swoich planach zagrania tytułowej roli w nowej ekranizacji „Robin Hooda”. Grazer nie ukrywał, że wysoce ceni sobie obecność na planie filmowym aktora, z którym zrealizował wcześniej dwie cieszące się ogromnym sukcesem ekranizacje – „Piękny umysł” /A Beautiful Mind/, z oscarową® rolą Crowe’a i „Człowieka ringu” /Cinderella Man/. W nowym, oryginalnym ujęciu, filmowcy chcieli opowiedzieć staroangielską historię, pokazując w jaki sposób przeciętny łucznik z armii Króla Ryszarda stał się legendą znaną dzisiaj jako Robin Hood. Osadzony w scenerii Wypraw Krzyżowych obraz z gatunku przygodowego kina akcji miał pokazywać historyczne tło późniejszych, znanych z wielu przekazów i ekranizacji perypetii filmowego bohatera. Jak mówi Brian Grazer: “Filmy pokazujące postaci bohaterów inspirują mnie. Historia Robin Hooda podobała mi się szczególnie, ponieważ mówi o człowieku, który tak naprawdę nie ma nic, oprócz idei sprawiedliwości i za sprawą swoich umiejętności oraz rezolutności udaje mu się ją zrealizować.”

Grazer dodaje: “W naszym filmie staramy się wytłumaczyć, kim tak naprawdę są Szeryf z Nottingham, Lady Marion i jej teść. Pokazujemy dynamikę społeczną północnej części Anglii, rolę baronów oraz sposób, w jaki Anglia była kontrolowana w tamtym czasie. Tak naprawdę koniec naszego filmu to początek tych wszystkich produkcji, które znaliśmy do tej pory.”

Duże zainteresowanie najnowszą produkcją od samego początku wykazywał również Russell Crowe, którego zafrapowało nowe podejście do ‘starego’ tematu. Jak mówi: “Byłem bardzo entuzjastycznie nastawiony do tego projektu. Właściwie od czasów dzieciństwa Robin Hood zawsze był gdzieś w mojej głowie. Byłem fanem wielu filmowych wcieleń tego bohatera, które oglądałem dorastając jako chłopak. Są w tej postaci pewne cechy, które sprawiają, że przeciętny człowiek chce się z nim identyfikować. A sednem jego popularności jest to, że chcemy wierzyć, że jest ktoś, komu na tyle bezinteresownie zależy na innych, że własnymi siłami stara się zniwelować istniejące nierówności społeczne.”

Kolejnym krokiem w realizacji filmu było znalezienie osoby reżysera. Crowe i Grazer zwrócili się w stronę jak sami mówią – jedynej słusznej kandydatury – Ridley’a Scotta. Jak mówi Grazer: “Potrzebowaliśmy reżysera, który byłby w stanie zapanować nad ogromną skalą tego przedsięwzięcia, a do tego byłby zainteresowany pokazaniem autentyczności tych zdarzeń, miejsca, czasu oraz realiów społecznych i politycznych. Nie było wątpliwości, że Ridley jest znany z zaangażowania właśnie w te aspekty procesu powstawania filmu, co świetnie pokazał jego obraz “Gladiator”. Tego właśnie oczekiwaliśmy – to miał być Robin Hood w wersji z „Gladiatora”. Ja sam chciałem zrozumieć brutalność tamtych czasów, a do tego oczekiwałem ekspresji wizualnej, która będzie ekscytująca, a jednocześnie pasująca do konwencji przygodowego kina akcji. Takie rzeczy jest w stanie zrobić tylko Ridley.”

Czy spełniły się ambitne oczekiwania producenta Grazera? Przekonamy się oglądając najnowszego “Robin Hooda”.

Laureat Nagrody Akademii® RUSSELL CROWE (Robin Longstride/Współproducent filmu) uznawany jest za jednego z najlepszych aktorów swojego pokolenia. Pochodzący z Nowej Zelandii Crowe pierwsze kroki w show biznesie stawiał w Australii. Na początku swojej kariery zagrał w kontrowersyjnym obrazie “Romper Stomper” z 1992 roku, który rozsławił jego nazwisko na całym świecie. Kolejne lata przyniosły mu nominacje do Oscara® za pierwszoplanowe role męskie w filmach “Informator” /The Insider/ (1999), „Gladiator” (2000) i „Piękny umysł” /A Beautiful Mind/ (2001). Statuetkę przyznano mu za kreację Maximusa w „Gladiatorze”. Wszystkie z wymienionych filmów spotkały się z ogromnym uznaniem gremiów filmowych na całym świecie. W ostatnim czasie filmografia aktora wzbogaciła się o takie tytuły jak: “Stan gry” /State of Play/, dramat Ridley’a Scotta “W sieci kłamstw” /Body of Lies/, “3:10 do Yumy” /3:10 to Yuma/ oraz kolejny wspólny projekt z reżyserem Ridley’em Scottem “American Gangster”. Wcześniej w swojej karierze Crowe zagrał m.in. w takich produkcjach jak: „Tajemnice Los Angeles” /L.A. Confidential/, „Człowiek ringu” /Cinderella Man/, “Dobry rok” /A Good Year/, „Mystery Alaska”, „Dowód życia” /Proof of Life/ i „Zabójcza perfekcja” /Virtuosity/. Amerykańskim debiutem aktora był western “Szybcy i martwi” /The Quick and the Dead/ z Genem Hackmanem i Sharon Stone. Od tamtego czasu nakręcił również takie filmy jak: “Niebo w ogniu” /Heaven’s Burning/, “Magia dla początkujących” /Rough Magic/. “Szaleństwa miłości” /Breaking Up/ i “Tacy jak my” /The Sum of Us/,. Crowe mieszka obecnie w Australii.

Od momentu ukończenia w 1992 roku Australijskiego Instytutu Sztuk Dramatycznych (Australia’s National Institute of Dramatic Art - NIDA) CATE BLANCHETT (Marion) prowadzi intensywną współpracę z wieloma zespołami teatralnymi. Jest między innymi członkiem grupy aktorskiej Company B, do której należą również Geoffrey Rush, Gillian Jones i Richard Roxburgh. To artystyczne stowarzyszenie działające na stosunkowo luźnych zasadach pod kierownictwem Neila Armfielda ma swoją siedzibę na Belvoir St. Role, które zagrała Blanchett wraz z Company B to między innymi Miranda w „Burzy” Shakespeare’a, Ofelia w „Hamlecie” (nominacja do nagrody Green Room’ w Victorii) i Nina w „Mewie” Czechowa.Wraz z grupą teatralną Sydney Theatre Company (STC) aktorka zagrała w „Top Girls” Caryla Churchilla i „Oleannie” Davida Mameta (Nagroda Rosemount dla najlepszej aktorki przyznawana przez Krytyków Teatralnych Sydney). Jej najnowsze role sceniczne to „Sweet Phoebe” Michaela Gowa i „Kafka Dances” Timothy Daly’ego (Nagroda Rosemount dla najlepszej nowej aktorki przyznawana przez Krytyków Teatralnych Sydney).Pierwszą rolą aktorki w filmie fabularnym była postać Susan Macarthy w „Paradise Road” Bruce’a Beresforda, po niej zaś Lizzie w „Thank God He Met Lizzie”, anty-romantycznej komedii w reżyserii Cherie Nowlan. Za rolę tę Cate Blanchett została wyróżniona nagrodą AFI dla najlepszej aktorki drugoplanowej. Kolejnym filmem z jej udziałem był „Oscar i Lucinda” w reżyserii Gilliana Armstronga, w którym aktorka zagrała u boku Ralpha Fiennesa. W 1998 roku Blanchett wcieliła się w rolę młodej królowej Elżbiety I w znakomicie przyjętym obrazie Shekhara Kapura „Elizabeth” (otrzymała za nią Złoty Glob i nagrodę BAFTA dla najlepszej aktorki). Znakomita kreacja przyniosła jej wiele innych prestiżowych wyróżnień branży filmowej. W 1999 roku Blanchett wystąpiła w czarnej komedii - „Pushing Tin” Mike’a Newella, a później w „An Ideal Husband” Oscara Wilde’a w reżyserii Olivera Parkera oraz „Utalentowanym Panu Ripley’u” /The Talented Mr Ripley/ Anthony’ego Minghelli. Od tamtego czasu filmografia aktorki wzbogaciła się o takie tytuły jak: “Włamanie na śniadanie” /Bandits/, “Kroniki portowe” /The Shipping News/, trylogia “Władca pierścieni” (rola Galadriel, Królowej Elfów), „Charlotte Gray”, “Heaven”, “Veronica Guerin”, “The Missing” oraz “Coffee & Cigarettes” Jima Jarmuscha. Cate otrzymała Nagrodę Akademii® za rolę Katharine Hepburn w filmie “Aviator”, w reżyserii Martina Scorsese. Kreacja ta przyniosła jej także nagrody BAFTA oraz SAG.

W 2006 roku na ekrany kin wszedł film “Babel”, z udziałem aktorki oraz Brada Pitta, w reżyserii Alejandro Gonzáleza Inárritu. Obraz nominowany był w wielu kategoriach do prestiżowych nagród, w tym Oscara® i Złotego Globu. Ogromnym uznaniem cieszyły się także filmy z jej udziałem: „Notatki ze skandalu” /Notes on a Scandal/, „I’m Not There. Gdzie indziej jestem” Todda Haynesa, w którym zagrała rolę Boba Dylana (nagroda dla aktorki na Festiwalu Filmowym w Wenecji) oraz czwarta część przygód ”Indiany Jonesa” z udziałem Harrisona Forda, w reżyserii Stevena Spielberga. W 2007 Blanchett ponownie zagrała rolę królowej Elżbiety I w produkcji wytwórni Universal Pictures „Elżbieta: Złoty wiek” /Elizabeth: The Golden Age/, w reżyserii Shekhara Kapura. Kolejny rok przyniósł Blanchett nominowany do Oscara® obraz “Ciekawy przypadek Benjamina Buttona” /The Curious Case of Benjamin Button/ Davida Finchera. W tym roku aktorka rozpocznie pracę nad projektem filmowym „Hanna”, thrillerem z udziałem Saoirse Ronan i Erica Bany.

Legendarny aktor MAX VON SYDOW (Sir Walter Loxley), laureat niezliczonych nagród, ma w swoim dorobku ogromną liczbę ról wykonywanych na przestrzeni 60 lat. Wystąpił w 11 filmach Bergmana, w tym w klasycznych pozycjach – „Siódma pieczęć”, „Tam, gdzie rosną poziomki”, „Źródło”, „Godzina wilka” i “Hańba”. Ma w swoim dorobku m.in. takie tytuły jak: “Egzorcysta” /The Exorcist/, “Trzy dni kondora” Sidney’a Pollacka /Three Days of the Condor/, “Hannah i jej siostry” /Hannah and Her Sisters/ Woody’ego Allena, “Diuna” /Dune/ Davida Lyncha Dune, a ostatnio “Raport mniejszości” /Minority Report/ Stevena Spielberga, “Heidi” i „Wyspę tajemnic” /Shutter Island/ Martina Scorsese.

RIDLEY SCOTT (Reżyser/Producent) ma w swoim reżyserskim dorobku trzy nominacje do Oscara®. Te prestiżowe wyróżnienia przyniosły mu obrazy: “Helikopter w ogniu” /Black Hawk Down/ z 2002 roku, „Gladiator” (który otrzymał statuetkę, jak również nagrodę Złotego Globu) oraz dramat z 1991 roku „Thelma & Louise”, z wybitnymi kreacjami Susan Sarandon i Geeny Davis (obie nominowane do Oscara®).Wiele wyróżnień i nominacji do prestiżowych nagród branży filmowej przyniosły reżyserowi również inne jego produkcje w tym: “American Gangster” (nominacja do BAFTY), „W sieci kłamstw” /Body of Lies/, z udziałem Russella Crowe i Leonardo DiCaprio; „Dobry rok” /A Good Year/, epicki obraz „Królestwo niebieskie” /Kingdom of Heaven/ oraz „Naciągacze” /Matchstick Men/. Scott, który jest absolwentem prestiżowej londyńskiej Royal Academy of Art, na początku swojej kariery współpracował z BBC, głównie przy popularnych programach telewizyjnych i filmach reklamowych. W 1977 roku debiutował jako reżyser filmu fabularnego “Pojedynek” /The Duellists/, za który otrzymał nagrodę na Festiwalu Filmowym w Cannes. Kolejne produkcje Scotta to przebojowe obrazy, które na trwałe weszły do historii kina – thriller science-ficion “Obcy – 8 pasażer Nostromo” /Alien/ (1979) i „Łowca androidów” /Blade Runner/ (1982). W następnych latach reżyser nakręcił m.in. takie tytuły jak: “Legenda” /Legend/, “Osaczona” /Someone to Watch Over Me/, “Czarny deszcz” /Black Rain/, „1492: Wyprawa do raju” /1492: Conquest of Paradise/; „Sztorm” /White Squall/, „G.I. Jane” i „Hannibal”. W 1995 roku Scott wraz ze swoim młodszym bratem, również filmowcem, założył firmę producencką Scott Free Productions, która ma na swoim koncie między innymi takie filmy jak: „Dla forsy” /Where the Money Is/, „Siosty” /In Her Shoes/ oraz western „Zabójstwo Jesse’go Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda” /The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford/.W 2003 roku Scott otrzymał tytuł rycerski Orderu Imperium Brytyjskiego w uznaniu zasług reżysera na polu sztuki.

Z filmem i telewizją BRIAN GRAZER (Producent) związany jest od ponad dwudziestu pięciu lat, pracując w charakterze autora i producenta wielu programów i filmów.Osobiście czterokrotnie nominowany był do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej, z czego raz, w 2002 roku wyróżniono go Oscarem® za film „Piękny Umysł” /A Beautiful Mind/ w kategorii Najlepszy Film Roku. Sam obraz otrzymał jeszcze trzy inne statuetki Akademii® oraz cztery Nagrody Złotego Globu. Najnowsze produkcje Grazera to adaptacja powieści Dana Browna “Anioły i demony” /Angels&Demons/, film Ridley’a Scotta „American Gangster” oraz dramat „Oszukana” /Changeling/. Przez lata pracy w show biznesie Grazer otrzymał w sumie 43 nominacje do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej i 131 nominacji do nagrody Emmy. W uznaniu jego zasług dla filmu oraz umiejętności łączenia biznesowych i artystycznych osiągnięć, Gildia Amerykańskich Producentów Filmowych uhonorowała go w 2001 roku prestiżową Nagrodą im. Davida O. Selznicka (Lifetime Achievement Award). Jego osiągnięcia docenione zostały również przez Hollywoodzką Izbę Handlową, która w 1998 roku uznała, że nazwisko Grazera powinno się znaleźć wśród innych sław hollywoodzkich na Walk of Fame (Promenadzie Gwiazd). Oprócz „Pięknego umysłu” Grazer ma na swoim koncie inne, równie cenione filmy, jak np. „Apollo 13”, za który w 1995 roku został wyróżniony nagrodą Gildii Producentów im Daryla F. Zanucka, jak również otrzymał nominację do Oscara®. Innym wysoko ocenionym obrazem był „Plusk” /Splash/, także nominowany do Oscara® w kategorii Najlepszy Oryginalny Scenariusz (1986). Nazwisko Grazera firmuje wiele filmowych przebojów ostatnich lat, jak np.: „Kod Da Vinci” /The Da Vinci Code/, „Grinch: Świąt nie będzie” /The Grinch/; „Gruby i chudszy” /The Nutty Professor/; „Kłamca, kłamca” /Liar,Liar/; „Spokojnie tatuśku” /„Parenthood”/, „Okup” /Ransom/, „Clean and Sober”, „Szpiedzy tacy jak my” /Spies Like Us/, „The Cat in the Hat”, „Okrucieństwo nie do przyjęcia” /Intolerable Cruelty/, „8 Mila”, „Gliniarz w przedszkolu” /Kindergarten Cop/ „Ognisty podmuch” /Backdraft/, czy też ostatnio „Frost/Nixon” (nominacja do Oscara® w 5 kategoriach).

Więcej o filmie:


https://vod.plus?cid=fAmDJkjC