FILM

Kopia mistrza (2006)

Copying Beethoven

Recenzje (1)

Nie był to bynajmniej związek miłosny. Anna (Diane Kruger) poznała Beethovena (Ed Harris) na cztery dni przed premierą "IX Symfonii". Utwór nie był jeszcze skończony, a kompozytor potrzebował osoby zdolnej do szybkiego i dokładnego kopiowania partytury. Anna odebrała to jako uśmiech losu, choć świadoma była trudnego charakteru głuchego Beethovena. Młoda kompozytorka chciała pokazać mistrzowi swoje utwory, tymczasem stała się muzą i dobrym duchem artysty, choć niektórzy brali tę mieszkankę klasztoru za pielęgniarkę, sprzątaczkę, a nawet prostytutkę.

Odmieniony charakteryzacją Harris stworzył w "Kopii mistrza" interesującą kreację niezwykle żywiołowego i bardzo ludzkiego w swych namiętnościach Beethovena. Kruger przeciwnie, oszczędnie dobierała środki aktorskiego wyrazu. Jej skupiona, zamknięta w sobie Anna rzadko daje upust emocjom. Jest przy tym kobietą, która bez wahania domaga się należnego jej miejsca w zaanektowanym przez mężczyzn świecie kompozytorów.

Agnieszce Holland udało się wprowadzić fascynujące napięcie w scenach premiery "IX symfonii". Do samego końca nie wiadomo, czy Beethoven, mimo pomocy Anny, odpowiednio poprowadzi orkiestrę i chór. Szkoda tylko, że obiecujący motyw dojrzewania kobiety artystki został podsumowany ogólnikowym stwierdzeniem, iż sztuka zmienia szare i wąskie miejskie uliczki w łąki skąpane w słońcu.

Więcej o filmie:


https://vod.plus?cid=fAmDJkjC