FILM

Jack Reacher: Jednym strzałem (2012)

Jack Reacher
Inne tytuły: One Shot

Pressbook

Pewnego zwyczajnego ranka w przeciętnym miasteczku zostaje zastrzelonych pięć osób wykonujących codzienne obowiązki. Wszelkie dowody wskazują na jednego człowieka: byłego wojskowego i wyszkolonego snajpera, który szybko zostaje aresztowany. Mimo długich przesłuchań, więzień nie ujawnia niczego oprócz jednego zdania, które pisze w notesie: SPROWADŹCIE JACKA REACHERA.

Kim jest Reacher? Jak się okazuje trudno znaleźć odpowiedź, a tym bardziej udowodnić, że w ogóle istnieje. Co więcej – Jack Reacher (TOM CRUISE) jest już w drodze. Enigmatyczny były żołnierz i śledczy wojskowy woli unikać towarzystwa, ale zna aresztowanego snajpera. Informacje prasowe dotyczące zabójstw zmuszają go do wyjścia z cienia i podzielenia się z władzami swoją wiedzą o więźniu, której jak się okazuje posiada całkiem sporo. Bazując na szokującej historii z przeszłości, Reacher wierzy, że złapano właściwego człowieka. Kiedy przyjeżdża, okazuje się, że oskarżony znajduje się w śpiączce, został bowiem brutalnie pobity podczas transportu, a jego obrońca (ROSAMUND PIKE) ma do niego mnóstwo pytań. Co jej klient ma wspólnego z Reacherem i dlaczego miałby prosić o pomoc człowieka, który jest przekonany o jego winie? Mimo obaw, prawniczka decyduje się spełnić życzenie klienta i zatrudnia Reachera, aby poprowadził śledztwo.

Chociaż na pierwszy rzut oka wydaje się, że policja dokładnie zbadała miejsce zbrodni, to jednak obdarzony ciętym dowcipem, wnikliwy obserwator Reacher odnajduje drobiazgi, które umknęły innym. Im bardziej zagłębia się w sprawę, tym okazuje się ona mniej przejrzysta. Rozpoczyna się niezwykła pogoń za prawdą. Nic nie jest takie, jakim się wydaje, a przyjaciele i rodzina, tak naprawdę mogą okazać się wrogami. Dla Reachera nie ma szczegółów, które byłyby nieistotne. Chociaż być może jest samotnikiem, który kieruje się własnymi zasadami, z pewnością prowadzi go poczucie sprawiedliwości. Szybko okazuje się, że Reacher musi stawić czoła niespodziewanemu i przebiegłemu wrogowi, który chroni tajemnicy, za którą być może warto zabić. Reacher będzie musiał wykorzystać wszystkie możliwości, aby przechytrzyć przeciwnika, ochronić niewinnych, a także odnaleźć winnego zabójstw.

Jeden z najbardziej fascynujących bohaterów literackich, były śledczy wojskowy i bohater serii powieści Lee Childa wykonał krok na duży ekran. W filmie „Jack Reacher. Jednym strzałem”, wyreżyserowanym na podstawie własnego scenariusza przez laureata Oskara® CHRISTOPHERA McQUARRIE występują - TOM CRUISE, ROSAMUND PIKE, ROBERT DUVALL, RICHARD JENKINS i WERNER HERZOG. Film wyprodukowali Tom Cruise, Don Granger, Paula Wagner i Gary Levinsohn. Producenci wykonawczy - Jake Myers, Ken Kamins, Kevin Messick, David Ellison, Dana Goldberg i Paul Schwake. Muzyka - Joe Kraemer. Kostiumy - Susan Matheson. Montaż - Kevin Stitt, A.C.E.. Scenografia - James Bissell. Zdjęcia - Caleb Deschanel, A.S.C. „Jack Reacher. Jednym strzałem” powstał w oparciu o powieść One Shot autorstwa Lee Childa.

ZE STRON POWIEŚCI NA EKRAN

Autor bestsellerów Lee Child nigdy nie myślał o zostaniu pisarzem. Po ukończeniu studiów prawniczych w rodzinnej Wielkiej Brytanii, Child zatrudnił się w brytyjskiej Granada Television i spędził tam 18 lat pracując jako realizator wizji większości programów telewizyjnych w czasie trwania tzw. „złotej ery” brytyjskiej telewizji. W 1995 roku na skutek restrukturyzacji Child został bez pracy i to niejako zmusiło go do napisania książki ostatecznie zatytułowanej Killing Floor. Wydana w 1997 roku debiutancka powieść przedstawiła czytelnikom Jacka Reachera, który natychmiast zachwycił widzów. 17 powieści później sympatia Childa (i jego czytelników) do Reachera wcale nie osłabła.

Film „Jack Reacher. Jednym strzałem” powstał w oparciu o powieść One Shot, dziewiątą z serii powieści Lee Childa. Dlaczego jednak zaczynać ekranową opowieść od środka, jak miało to miejsce w tym przypadku? Tak mówi o tym producent Don Granger, „Powieść One Shot jest prawdopodobnie najbardziej kinowa z wszystkich książek z serii. To właśnie w niej znajduje się kilka elementów, które uznaliśmy za bardzo istotne w pierwszym filmie. Przede wszystkim, Reachear został tutaj przedstawiony niemal perfekcyjnie - to idealny sposób, aby wprowadzić go do akcji, która jest już w ruchu. Po drugie i ważniejsze, mamy do czynienia z moralnym dylematem. Pojawia się na ekranie wierząc w swoją wersję wydarzeń, a w miarę rozwoju akcji musi zdać sobie sprawę, z tego, że fakty zmierzają w zupełnie innym kierunku. Musi podjąć ważne decyzje, a widzowie wiedzą już, dlaczego Jack Reacher jest inny niż wszyscy bohaterowie filmowi.”

Mając do czynienia z takim bohaterem, producenci musieli znaleźć scenarzystę i reżysera, który nie miałby problemów z akcją, tajemnicą, a także złożonymi lokacjami i postaciami, których lojalność i motywacje dają dużo do myślenia. Takim filmowcem okazał się Christopher McQuarrie.

Child stwierdza, „Jeśli chodzi o scenariusz, to pamiętam, że kiedy Chris mi go przesłał trochę się obawiałem. Właśnie miałem przeczytać scenariusz, który ktoś napisał w oparciu o moją książkę. Przeczytałem go... a potem natychmiast przeczytałem jeszcze raz. Dla samej przyjemności – taki był dobry. Wg mnie był po prostu doskonały. I od tej chwili wiedziałem, że zadziała.”

Cały film jest oczywiści oparty na tytułowej postaci granej przez Toma Cruise'a. „Potrzebowaliśmy aktora, który wniósłby do tej bardzo istotnej roli cały swój talent. A co ważniejsze, kogoś, kto wydobyłby na światło dzienne specyficzną osobowość Jacka Reachera. Kiedy powiedzieliśmy autorowi, kto wg nas byłby idealny w roli Jacka, przyjął to z zachwytem. Powiedział 'Dlaczego miałbym nie chcieć, aby największa gwiazda kina wcieliła się w postać, którą stworzyłem?'”, mówi reżyser. „Co więcej, bardzo ekscytująca okazała się dla mnie możliwość obsadzenia Toma w roli, która jest bliska jego osobowości”.

W trakcie procesu produkcji bardzo pomocne okazało się wsparcie Toma Cruise, który był także producentem filmu. McQuarrie i Cruise pracowali wcześniej na planie filmu „Walkiria” (Valkyrie), gdzie odkryli, że posiadają podobną wrażliwość i pasję związaną z filmem. Jak się okazało dzielili także wspólne zainteresowanie klasycznymi samochodami. Rozmawialiśmy całe popołudnie...,” wspomina reżyser.

Ich miłość do jednego gatunku filmów i starych samochodów sprawiła, że odnaleźli właściwy klucz do Jacka Reachera i filmu o nim, który okazał się być idealnym projektem.

Kolejnym istotnym zadaniem było obsadzenie Helen Rodin, publicznego obrońcy, która przyjmuje sprawę snajpera w śpiączce. Filmowcy odnaleźli Helen w aktorce Rosamund Pike. Z przyczyn logistycznych, pierwsza rozmowa reżysera i aktorki odbyła się przy pomocy Skype'a. Ich zaplanowana na 20 minut pogawędka trwała 2 godziny i reżyser był pewien, że właśnie znalazł odpowiednią aktorkę.

W trakcie rozwoju postaci, Pike i McQuarrie zdecydowali się podnieść stawkę. „W powieści, kancelaria, dla której pracowała Helen była przeciwna przyjęciu przez nią sprawy Jamesa Barra. Kobieta nie miała środków, żeby poważnie zająć się sprawą. Jej klient był w śpiączce, a ona nie miała wsparcia finansowego od kancelarii, żeby móc wynająć detektywa. Chciałem, żeby widzowie zobaczyli inną stronę prawa. Żeby poznali prawnika, który wcale nie ma kontroli nad prowadzoną sprawą. Helen ryzykuje zatrudniając Reachera, a w pewnym momencie wręcz zastanawia się czy nie wynajęła przypadkiem zwolennika teorii spiskowych, wariata, którego nie interesują dowody.”

Ścieżki bohaterki Rosamund Pike naturalnie krzyżują się ze ścieżkami prokuratora okręgowego, któremu nie ufa. Jest to o tyle bardzo skomplikowane, że prokurator jest jej ojcem. W tej roli Richard Jenkins. Filmowcy potwierdzają, że Jenkins był ich pierwszym i jedynym wyborem do roli prokuratora Rodina. Zarówno McQuarrie jak i Granger są wielbicielami pracy Jenkinsa. Jego sceny w filmie przepełniają wątpliwości związane ze sprawą, którą zajmuje się jego córka. Co więcej reżyser był pewien, że tylko Jenkins znajdzie sposób wyrażania uczuć na wszystkich płaszczyznach jego złożonej relacji z córką: miłości, rozczarowania, starych ran, strachu o jej powodzenie.

Do istotnej roli Casha, byłego wojskowego, który prowadzi strzelnicę, realizatorzy zatrudnili wybitnego, nagrodzonego Oskarem® Roberta Duvalla, który blisko 22 lata temu współpracował z Tomem Cruise na planie filmu „Szybki jak błyskawica” (Days of Thunder). Ich ponowna współpraca była bardzo oczekiwana przez całą ekipę.

W filmie pojawia się także Werner Herzog w roli zagadkowego, moralnie zbankrutowanego Zeca. Entuzjazm, etyka pracy i klasa legendarnego reżysera zrobiły duże wrażenie na Tomie Cruise.

Kolejnym kluczowym bohaterem jest detektyw policyjny Emerson, w którego wcielił się David Oyelowo.

TOM CRUISE (Jack Reacher) to trzykrotnie nominowany do Oskara® aktor i producent, którego filmy zarobiły na świecie ponad 8 miliardów USD. Od czasu, kiedy po raz pierwszy pojawił się na ekranie w filmach „Endless Love” i „Taps” (1981), Cruise zagrał w 34 filmach, 17 wyprodukował, a współpracowali z nim tacy reżyserzy jak Francis Ford Coppola, Ridley Scott, Tony Scott, Martin Scorsese, Barry Levinson, Oliver Stone, Ron Howard, Rob Reiner, Sydney Pollack, Neil Jordan, Brian de Palma, Cameron Crowe, Stanley Kubrick, Paul Thomas Anderson, John Woo, Steven Spielberg, Michael Mann, Robert Redford czy Bryan Singer. Filmy w jego dorobku to m.in. „Mission: Impossible - Ghost Protocol”, „Mission: Impossible”, „Wybuchowa para” (Knight and Day), „Walkiria” (Valkyrie), „Urodzony 4.lipca” (Born on the Fourth of July) – nominacja do Oskara®, „Jerry Maguire” - nominacja do Oskara®, „Magnolia” - nominacja do Oskara®, „Ludzie honoru” (A Few Good Men), „Ostatni samuraj” (The Last Samurai), „Zakładnik” (Collateral), „Raport mniejszości” (Minority Report) czy „Rain Man” i „Top Gun”.

Utalentowana brytyjska aktorka teatralna, ROSAMUND PIKE (Helen Rodin) zagrała m.in. w takich filmach jak „Śmierć nadejdzie jutro” (Die Another Day), „The Libertine”, „Duma i uprzedzenie” (Pride and Prejudice), „Była sobie dziewczyna” (Education), „Dagenham Girls”, „Wersja Barneya” (Barney’s Version), „Gniew tytanów” (Wrath of the Titans), „Starcie tytanów” (Clash of the Titans) czy „Johnny English Reaktywacja” (Johnny English Reborn).

RICHARD JENKINS (prokurator okręgowy Rodin) otrzymał nominację do Oskara® za rolę w filmie „Spotkanie” (The Visitor). Inne filmy w jego dorobku to „Dom w głębi lasu” (Cabin in the Woods), „Dziennik zakrapiany rumem” (The Rum Diary), „To tylko seks” (Friends with Benefits), „Jedz, módl się, kochaj” (Eat, Pray, Love), „Pozwól mi wejść” (Let Me In), „Czarownice z Eastwick” (The Witches of Eastwick), „Morze miłości” (Sea of Love), „Wilk” (Wolf), „Ubaw z Dickiem i Jane” (Fun with Dick & Jane), „Królestwo” (The Kingdom), „Tajne przez poufne” (Burn After Reading), „Władza absolutna” (Absolute Power), „Sposób na blondynkę” (There’s Something About Mary), „Człowiek, którego nie było” (The Man Who Wasn’t There), „Okrucieństwo nie do przyjęcia” (Intolerable Cruelty).

Na małym ekranie, Jenkins wystąpił m.in. w świetnie przyjętym serialu HBO „Sześć stóp pod ziemią” (Six Feet Under).

Pojawiający się na ekranie już od ponad 50 lat, ROBERT DUVALL (Cash) został uhonorowany licznymi nominacjami do Oskara® m.in. za kreacje w filmach „Ojciec chrzestny” (The Godfather), „Czas apokalipsy” (Apocalypse Now), „The Great Santini” i „Apostoł” (The Apostle). Aktor został laureatem angrody Akademii® za rolę w produkcji „Pod czułą kontrolą” (Tender Mercies, 1983), a kilka lat później otrzymał Złoty Glob za tytułową rolę w filmie HBO „Stalin”. Pozostałe filmy z jego udziałem to m.in. „Zabić drozda” (To Kill a Mockingbird), „Bullitt”, „M*A*S*H”, „Rozmowa” (The Conversation), „Szybki jak błyskawica” (Days Of Thunder), „Fenomen” (Phenomenon), „Dziękujemy za palenie” (Thank You For Smoking), „Droga” (The Road), „Aż po grób” (Get Low) czy „Szalone serce” (Crazy Heart).

CHRISTOPHER MCQUARRIE (reżyseria) jest nagrodzonym Oskarem® scenarzystą, producentem i reżyserem, którego produkcje to m.in. „Podejrzani” (The Usual Suspects), „Desperaci” (The Way of the Gun) i „Walkiria” (Valkyrie). Film „Podejrzani” (The Ususal Suspects), do którego napisał scenariusz znalazł się na przygotowanej przez New York Times liście 1000 najlepszych filmów świata.

Jego projekty, które będzie można wkrótce oglądać to „The Wolverine”, „Jack the Giant Slayer” oraz „All You Need is Kill.”

CALEB DESCHANEL, ASC (zdjęcia) po raz pierwszy zauroczył widzów w 1979 roku zdjęciami do filmów „Black Stallion” i „Being There”, a pierwsze nominacje do nagrody Akademii® otrzymał w latach 1983 i 1984 za pracę nad „The Right Stuff” i „The Natural.” Inne filmy w jego dorobku to „Fly Away Home” - nominacja do Oskara®, „Ulotna nadzieja” (Hope Floats), „List w butelce” (Message in a Bottle), „Anna i król” (Anna and the King), „Patriota” (The Patriot) – nominacja do nagrody Akademii®, „Pasja” (The Passion of the Christ) – nominacja do nagrody Akademii®, „Skarb narodów” (National Treasure), „Dom snów” (Dream House), „Abraham Lincoln: Vampire Hunter”.

Więcej o filmie:


https://vod.plus?cid=fAmDJkjC