FILM

Prometeusz (2012)

Prometheus
Inne tytuły: Untitled Alien Prequel

Pressbook

Ridley Scott, twórca takich hitów filmowych jak „Obcy – 8 pasażer ‘Nostromo’” czy „Łowca androidów”, wraca z kolejnym spektakularnym obrazem science-fiction – „Prometeuszem”.

Scott wprowadzi nas w świat nowej mitologii. Opowiedział historię grupy badaczy, którzy próbują dociec genezy gatunku ludzkiego. Przeżywają niezwykłą przygodę : wsiadają na pokład statku kosmicznego Prometeusz i podróżują do najmroczniejszych zakątków wszechświata. Stoczą walkę, od której wyniku zależy przyszłość rasy ludzkiej. Scott nie zrobił filmu science-fiction od trzydziestu lat, ale nigdy nie odszedł od tego gatunku. Do ponownego wyreżyserowania takiej historii skłonił go oryginalny pomysł. „Jeśli chodzi o filmy akcji czy science-fiction, twórcy od dawna są wypaleni. Żeby propozycja tego typu była udana, musi wyróżniać się na tle wielu innych podobnych. Odszedłem od science-fiction nie tylko dlatego, że angażowałem się w inne projekty, ale przede wszystkim dlatego, że żaden scenariusz nie był wystarczająco prawdziwy, oryginalny i mocny. „Prometeusz” spełnił te kryteria.” – mówi Scott.

Pomysł na film narodził się z jednej, nieco zapomnianej, sceny z „Obcego”. Tajemnicza istota to reprezentant rasy gigantów, która wyginęła. Tak zwany „Space Jockey” (w Polsce znany jako Gigant lub Pilot) odkrył jaja, z których wykluli się groźni obcy.

„Prometeusz” jest jak prequel „Obcego”. – mówi Ridley Scott. Twórcy puścili wodze wyobraźni i rozwinęli pomysły i niewiadome wynikające z tego filmu. „Ukuliśmy nową mitologię, na której opiera się cała historia. Oczywiście nawiązania do „Obcego” są jasne, ale to prawdziwie oryginalna opowieść i nowe ogniwo gatunku science-fiction.” – zapewnia reżyser.

„Najtrudniejsze w pisaniu scenariusza było dawkowanie informacji i umiejętne kreowanie świata. Czułem się jak malarz, któremu dano ogromne płótno.” – mówi scenarzysta, Jon Spaihts.

Wraz z pisaniem scenariuszu pojawił się główny pomysł : badacze odkrywają istoty, które uważają za swoich „twórców”. Natrafiają na istoty, które mogły powołać życie na Ziemi. Ekipa „Prometeusza” finansowana przez wielką korporację w pewnym sensie patrzy bogom prosto w oczy. A jak pokazuje między innymi mitologia grecka, obcowanie z bogami może źle się skończyć.

„Inspiracją filmu jest historia Prometeusza, który ukradł bogom ogień i dał go ludziom. Został za to surowo ukarany. Nasza opowieść dotyczy relacji między ludźmi, a wszechmogącymi i co się dzieje, gdy próbujemy stawić im czoło.” - tłumaczy reżyser, a producent Damon Lindelof dodaje : „To opowieść o nas. O tym jacy jesteśmy, jaka przyszłość nas czeka , o rozwoju nauki i technologii oraz o filozofii.”

Ekipa badaczy przemierza kosmos w poszukiwaniu odpowiedzi na ważne egzystencjalne pytania. Wyprawą kieruje dwoje wybitnych naukowców : Shaw (Noomi Rapace) i Holloway (Logan Marshall-Green). Ona jest człowiekiem wiary i pragnie poznać bogów. On to człowiek nauki i podchodzi do ekspedycji na chłodno. Są archeologami i po odkryciu piktogramów, które są według nich dziełem starożytnej cywilizacji, postanawiają dowiedzieć się o niej czegoś więcej. Namawiają korporację Welland Industries na sfinansowanie drogiej wyprawy.

Nikt nie mógł przewidzieć, że ekspedycja zamieni się w horror. „Shaw i Holloway sądzili, że odnajdując starożytnych odpowiedzą na pytania dotyczące rasy ludzkiej. Pragnęli poznać bogów, którzy okażą im zrozumienie i współczucie. Okazało się, że to niebezpieczna rasa przerastająca ludzi pod każdym możliwym względem.” – mówi producent Michael Ellenberg.

„Wierzyli, że odkryją raj, a trafili do mrocznego, pokręconego świata. Lądują w piekle.” – dodaje scenarzysta Jon Spaihts.

Bohaterowie muszą odnaleźć się w sytuacjach, których nie przewidzieli. „Historia jest realistyczna. Pokazaliśmy jak mogłaby wyglądać taka wyprawa przyjmując czarny scenariusz. Realizm to podstawa dobrego filmu, przynajmniej moim zdaniem. „Prometeusz” jest przerażający i daje do myślenia.” – mówi reżyser i dodaje : „Naukowcy stawiają czoło rasie przewyższającej nas inteligencją i technologią. To skłania do refleksji na temat tego, jak wyglądałoby spotkanie z istotami będącymi dla nas niemal bogami. Może lepiej, żeby niektóre sprawy zostały niewyjaśnione i niezbadane?”

Ridley Scott słynie z tego, że bohaterkami jego filmów są silne, fantastyczne kobiety : Sigourney Weaver z „Obcego”, Grena Davis i Susan Sarandon z „Thelmy i Louise”, Demi Moore z „GI Jane”.

Do tej listy dołącza Noomi Rapach, która wcieliła się w Elizabeth Shaw – panią naukowiec kierującą kosmiczną wyprawą. Kobieta ma ścisły umysł, ale kieruje się wiarą. Z kolei Vickers grana przez Charlize Theron jest przedstawicielką mega-korporacji, która finansuje ekspedycję.

Rapace zdobyłą popularność rolą Lisbeth Salander w ekranizacji pierwszego tomu trylogii „Millenium” Stiega Larssona. Jej występ był tak świetny, że zwróciła na siebie uwagę całego świata. „Wypadła tak przekonywująco, że spodziewałem się, ze jest szorstką, nieprzyjemną dziewczyną, a okazała się być urocza, miła i niezwykle bystra. Idealną do roli Shaw.” – mówi Scott.

Zagranie w filmie Ridleya Scotta to nobilitacja. „Kiedy się spotkaliśmy pomyślałam, że nawet jeśli nie dostanę angażu, to i tak jestem szczęściarą, że poznałam go osobiście.” – mówi Rapace, której zaproponowano rolę po przeprowadzeniu zdjęć próbnych. „Zorganizowaliśmy je w studio. Noomi spisała się rewelacyjnie – świetnie odnalazła się w industrialnej scenografii i mrocznym kostiumie.” – mówi autor zdjęć, Dariusz Wolski.

Zupełnie innym typem kobiety jest Vickers pracująca dla Welland Industries – korporacji finansującej ekspedycję. „Kiedy Charlize dostała rolę postanowiliśmy pokazać złożoną osobowość Vickers. To dziewczyna, którą się kocha albo się jej nienawidzi, ale nie jest wcieleniem zła. Ma trudny charakter i choć generalnie jest dość bezwzględna, to nie można odmówić jej wrażliwości. To ciekawa postać i interesujące przeciwieństwo Shaw.” – mówi Lindelof.

Vickers nie pokazuje uczuć i można powiedzieć, że jest jak robot, ale w ekipie jest prawdziwy android – David, w którego wcielił się Michael Fassbender. Obdarzony ogromną inteligencją i zdolnościami pełni na pokładzie funkcję pomocnicze. Odpowiada za utrzymanie porządku i ma na wszystko oko. Chociaż nie jest człowiekiem, to najbardziej ludzki z członków wyprawy. „Zaprogramowano go, żeby pomagał załodze. Nie rozumie sensu misji. Co prawda skonstruowali go ludzie, ale nie robią na nim wrażenia. Patrzy na nich z góry, na tyle na ile jest to możliwe biorąc pod uwagę jego konstrukcję i zaprogramowanie.” – mówi Lindelof.

Postać Davida stanowi największe źródło humoru w filmie. Początkowo David jest jak dziecko, a Prometeusz to jego plac zabaw. „Ekipa pracuje, a David beztrosko spędza czas. W kółko ogląda ten sam film – „Lawrence’a z Arabii”, wielkie dzieło Davida Leana. Podobnie jak bohater tytułowy, David również jest wyidealizowaną wersją człowieka. I tak jak on, jest obcym na nieznanej ziemi.” – mówi Fassbender i dodaje : „David to arogant i zazdrośnik. Obdarzony ponadprzeciętną inteligencją traktuje członków załogi z wyższością. Pragnie czuć się doceniony, a niestety nikt nie zwraca na niego uwagi. Załoga nie do końca go akceptuje, nie uważają go za członka swojej ekipy. David bardzo to przeżywa, a że jest dziecinny, to często działa w afekcie i podejmuje mało racjonalne decyzje.”

Kapitanem statku jest Janek – ambitny samiec alfa, którego głównym celem jest zapewnienie załodze maksymalnego bezpieczeństwa. Janka zagrał Idris Elba, który zagrał już u Ridleya Scotta w „American Gangster”. „Janek to marynarz pełną gębą. Statek i załoga są dla niego najważniejsze. Spoczywa na nim wielka odpowiedzialność.” – mówi aktor.

Hollowaya zagrał Logan Marshall-Green. Jego bohater szuka odpowiedzi na ważne życiowe pytania, ale w przeciwieństwie do Shaw, Holloway nie kieruje się wiarą, a trzeźwym myśleniem.

„Shaw to serce, a Holloway mózg przedsięwzięcia. On pragnie przekraczać granice nauki niezależnie od tego co myślą o tym inni i jak na tym wyjdą. Jego siłą napędową jest odkrywanie tego co nieznane.” – mówi Marshall-Green.

Ridley Scott słynie z umiejętnego korzystania z nowych technologii, ale też z realistycznego podejścia do filmowania. W czasach, gdy większość filmów science-fiction opiera się na efektach specjalnych, „Prometeusz” ma bogatą scenografię, nie zabrakło też fantastycznych rekwizytów i fantastycznych popisów kaskaderskich.

Ekipa i obsada były zachwycone dziełem scenografa, Arthura Maxa. „Arthur i jego ludzie zbudowali niesamowite plany filmowe. Naprawdę czuliśmy się na nich jak w innym świecie. To ułatwiło aktorom wczucie się w role i grę, bo bez problemu wyobrazili sobie, że trafili na inną planetę. Jeśli filmowcom zależy na wywołaniu w widzach silnych emocji, to realizm każdego aspektu filmu jest najbardziej istotny.” – mówi producent Michael Ellenberg.

Większość zdjęć zrealizowano w Pinewood Studios w Wielkiej Brytanii, między innymi w słynnej „007 Stage” (największa w Europie o powierzchni 5,500 metrów kwadratowych). Pracowano w pięciu halach, zbudowano szesnaście planów filmowych. Zdjęcia zaczęły się w sierpniu 2010 roku.

Arthur Max zaprojektował i zbudował nie tylko statki kosmiczne i pojazdy, ale też krajobraz planety. Tytułowy „Prometeusz” miał reprezentować najnowsze zdobycze techniki i rozwój nauki. „Inspirowałem się projektami NASA. Próbowałem sobie wyobrazić, jak mogłyby wyglądać w przyszłości. Pracowałem zarówno nad wyglądem pojazdów jak i ich wnętrzem.” – mówi Max.

Najbardziej zachwycającym pojazdem jest oczywiście tytulowy „Prometeusz” – wykonany z niezwykłą precyzją, każdy jego element przykuwa wzrok. Najciekawszym planem jest kwatera Vickers, która przypomina luksusowy apartament przy nowojorskiej Piątej Alei – żyrandole Swarovskiego, pianino Fazoili.

Scenografowie stworzyli też niezwykłe laboratorium, w którym naukowcy badają swoje znaleziska, salę z kapsułami, w których śpią członkowie załogi oraz kwatery poszczególnych bohaterów.

Na ekranie zobaczymy między innymi Piramidę, w której znajduje się Juggernaut (statek kosmiczny podobny do tego, który rozbił się w „Obcym”) czy garaż, w którym jest Prometeusz.

Prace w Pinewood Studios trwały 15 tygodni. Potem ekipa wyjechała na Islandię, a konkretnie do miasteczka Hekla. Część zdjęć powstała też przy przepięknym wodospadzie nieopodal Dettifoss.

Stworzenie kostiumów było równie dużym wyzwaniem jak zaprojektowanie i zbudowanie scenografii. „Ridley miał jasną wizję : zależało mu na tym, żeby kostiumy nie były takie jak w przeciętnym filmie o astronautach.” – mówi kostiumolog, Janty Yates i dodaje : „Postanowiłam uszyć stroje, które zapewniałyby członkom załogi pełną swobodę ruchów i wygodę, a jednocześnie byłyby niezwykle praktyczne i przystosowane do warunków panujących na innej planecie. Dlatego pełen skafander zawiera plecak i specjalny kask.”

Strój Davida różni się od kombinezonów pozostałych. Janty zależało na tym, żeby podkreślić, że David nie jest człowiekiem. Z kolei Vickers ma na sobie strój w odcieniu metalicznego srebra, co dobrze koresponduje z jej chłodnym usposobieniem.

„Obcy’ są dziełem Conora O’Sullivana, specjalisty od charakteryzacji i protetyki filmowej, i jego ekipy. „Pragnęliśmy pokazać każdy etap rozwoju obcych. Oczywiście nawiązaliśmy do filmu „Obcy”, ale zastosowaliśmy nowe rozwiązania. Ridley czerpie inspirację z otaczającej go rzeczywistości, dlatego wszystko co widać na ekranie nawiązuje do roślin, warzyw czy zwierząt, które znamy. Nic nie jest całkowicie zmyślone.” – mówi Adlan.

„Prometeusz” to pierwszy film Ridleya Scotta nakręcony w technice 3D. Reżyser i autor zdjęć skorzystali z niej, żeby podkreślić sceny ukazujące technologię przyszłości i walkę bohaterów z obcymi.

„Prometeusz” to kolejna produkcja, którą Ridley Scott przekracza granice kina. „Polecam wybranie się na to do kina. Gwarantuję, że czeka was niezapomniany seans.” – mówi Ridley Scott.

NOOMI RAPACE (Elizabeth Shaw) zwróciła na siebie uwagę widzów i krytyków rolą Lisbeth Salander – bohaterki trylogii „Millenium” Stinga Larrsona.

Najnowsze filmy z jej udziałem to „Sherlock Holmes : Gra cieni” oraz „Passion”. Zaczynała karierę w wieku siedmiu lat. Wystąpiła w ponad dwudziestu produkcjach filmowych i telewizyjnych. Jej pełnometrażowy debiut to rola nastoletniej matki w „Daisy Diamond”. Otrzymała za nią nagrody Bodil i Robert.

Za rolę w „Millenium : Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet” otrzymała Guldbagge Award, Jupiter Award, Orange British Award i European Film Award.

WYBRANA FILMOGRAFIA:

2012 Passion

2011 Clean Out

2009 Millennium: Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet

2007 Daisy Diamond

MICHAEL FASSBENDER (David) urodził się w Niemczech, a wychowywał w Irlandii gdzie studiował w Drama Centre. Przełomem w jego karierze była rola w „Kompanii braci”, a na dużym ekranie zadebiutował rolą w „300”.

Za występ w „Głodzie” Steve’a McQueena zdobył uznanie widzów i krytyków. Zagrał w „Bękartach wojny” Quentina Tarantino, „Angel” Francis Ozona, „Nienasyconym” Joela Schumachera, „Eden Lake” Jamesa Watkina, „Centurionie” Neila Marshalla i „Jonah Hexie” Jimmy’ego Waywarda.

Najnowsze filmy z jego udziałem to „Niebezpieczna metoda” Davida Kronenberga, „Jane Eyre” Cary Fukunagi i „Ścigana” Stevena Soderbergha.

WYBRANA FILMOGRAFIA:

2011 Jane Eyre

2010 Jonah Hex

2009 Bękarty wojny (Inglourious Basterds)

2008 Głód (Hunger)

2007 Angel

2006 300

GUY PEARCE (Weyland) urodził się w Anglii, ale wychował się w Australii. Od dziecka interesował się aktorstwem i zabawiał rodzinę i przyjaciół naśladowaniem akcentów i parodiowaniem znajomych. Zadebiutował rolą w serialu „Sąsiedzi”, przez kilka lat wcielał się w Mike’a Younga.

Przełomem w jego karierze była rola drag queen w „Priscilli – królowej pustyni”. Najnowsze filmy z jego udziałem to „Bóg zemsty”, „33 Postcards”, „Królestwo zwierząt”, „Jak zostać królem” i „Nie bój się ciemności”.

Za rolę w mini-serialu „Mildred Pierce” otrzymał nagrodę Emmy a także nominacje do Złotego Globu i Screen Actors Guild Award.

WYBRANA FILMOGRAFIA:

2011 Bóg zemsty (Seeking Justice)

2010 Królestwo zwierząt (Animal Kingdom)

2009 Droga (The Road)

2006 Pierwszy śnieg (First Snow)

2002 Wehikuł czasu (Time Machine)

2000 Memento

1997 Tajemnice Los Angeles (LA Confidential)

IDRIS ELBA (Janek) wsławił się rolą Stringera Bella w serialu “Prawo ulicy”. Pochodzi z Londynu, gdzie stawiał swoje pierwsze kroki w aktorstwie. Na swoim koncie ma udział w tak znanych angielskich produkcjach jak „Dangerfield”, „Bramwell” i „Ultrafiolet”. Kiedy Amerykanie postanowili zrobić własną wersję tej ostatniej pozycji, Idris wyjechał do Stanów gdzie zaczął swoją amerykańską karierę. Grał między innymi na Broadwayu oraz epizodyczne role w serialach.

Za rolę w „Prawie ulicy” otrzymał nominacje do NAACP Image Award. Na swoim koncie ma udział w takich produkcjach jak „Moje córki”, „28 tygodni później”, „American Gangster”, „Gra zmysłów”, „Rock’N’Rolla”, „Obsesja”, „Nienarodzony”, „Chętni na kasę” czy „Thor”.

Najnowsze filmy z jego udziałem to „The Losers” z Zoe Sardaną, „Takers” z Mattem Dillonem oraz „Legacy”.

Wystąpił w serialu „Luther” produkowanym przez BBC, który zdobył uznanie widzów i krytyków. Obecnie trwają prace nad trzecią serią produkcji.

WYBRANA FILMOGRAFIA:

2011 Thor

2010 Legacy

2009 Obsesja

2008 Rock’N’Rolla

2007 Plaga (The Reaping)

Moje córki (Daddy’s Little Girls)

28 tygodni później (28 Weeks Later)

American Gangster

2005 Czasem w kwietniu (Sometimes In April)

Gospel

2003 Jedna miłość (One Love)

2000 Pod wpływem (Sorted)

LOGAN MARSHALL-GREEN (Holloway) ma na swoim koncie udział w takich filmach jak „Diabeł”, „Gliniarze z Brooklynu”, „Across the Universe” czy „Cyfrowy flirt”.

Ukończył New York University’s Tisch Graduate Acting Program. Gra nie tylko w filmach, ale i teatrze – wystąpił między innymi w “Krolu Learze” z Kevinem Kline’em.

Często gra na off-Broadwayu, a za rolę „Dog Sees God” otrzymał nominację do Lortel Award.

CHARLIZE THERON (Vickers) jest jedną z najlepszych współczesnych aktorów. Ma na swoim koncie wiele zróżnicowanych ról i każdą zwraca na siebie uwagę widzów oraz krytyków.

Za rolę w filmie „Monster” nagrodzono ją Oscarem, Złotym Globem, Screen Actors Guils Award, San Francisco Film Critics Circle Award, New York Film Critics Online Award oraz Southeastern Film Critics Award.

Najnowsze produkcje z jej udziałem to “Droga”, “Kobiety na skraju dojrzałości”, “Królewna Śnieżka i Łowca”. W 2013 roku premierę będą miały „Mad Max : Fury Road” oraz „The Brazylian Job”.

WYBRANA FILMOGRAFIA:

2011 Kobiety na skraju dojrzałości (Young Adult)

2009 Droga (The Road)

2008 Hancock

2005 Aeon Flux

Daleka północ (North Country)

2004 Glowa w chmurach (Head in the Clouds)

2003 Monster

2000 Uwikłany (Reindeer Games)

Siła I honor (Men of Honor)

1999 Żona astronauty (The Astronaut’s Wife)

1997 Adwokat diabła (The Devil’s Advocate)

RIDLEY SCOTT (reżyseria) to trzykrotnie nominowany do Oscara twórca, reżyser nagrodzonego dwoma Oscarami „Helikoptera w ogniu” i „Gladiatora”, który okazał się ogromnym przebojem i zdobył aż pięć Oscarów.

Trzy razy nominowano go do nagrody BAFTA (za „Gladiatora”, „Thelmę i Louise” oraz „American Gangster”), a także do takich nagród jak DGA czy Złoty Glob.

Urodził się w South Shields w Anglii, a dorastał w Londynie, Kumbrii, Walii i Niemczech. Studiował w West Hartlepool College of Art. i London’s Royal Academy of Art. Wyjechał również na roczne stypendium do Stanów Zjednoczonych – współpracował z takimi twórcami jak Richard Leacock i D.A Pennebaker. Po powrocie do Wielkiej Brytanii współpracował z BBC (jako scenograf).

Po trzech latach założył swoją firmę – RSA. To jedna z najbardziej znanych europejskich firm zajmujących się kręceniem reklam telewizyjnych. Wyprodukowane przez nią reklamy nagradzano m.in. na festiwalach w Wenecji i Cannes.

Jako twórca filmów fabularnych zadebiutował w 1977 roku filmem „Pojedynek”, za który otrzymał nagrodę na Festiwalu Filmowym w Cannes. Na swoim koncie ma takie filmy jak „Obcy”, „Łowca androidów” (nominowany do dwóch Oscarów), „Legenda”, „Osaczona”, „Czarny deszcz”. W 1987 roku założył Percy Main Productions, które zrealizowało m.in. „1492 : Wyprawę do raju” czy „Wersję Browninga”.

W 1995 roku założył wraz z młodszym bratem Scott Free Productions (zrealizowali m.in. „Sztorm”, „G.I Jane” czy „Hannibala”). Firma produkuje obecnie seriale „Wzór” i „Żona idealna” , a wcześniej realizowała m.in. „The Andromeda Strain” na podstawie powieści Roberta Schenkkana, „Firmę CIA” (serial nominowany do Złotego Globu), „Wzbierającą burzę” czy „Obywatela Wellesa” i serial „The Hunger”

Jego najnowsze filmy to „W sieci kłamstw”, „Dobry rok”, „Naciągacze”, „Królestwo niebieskie”, „Tristan i Izolda”, „Siostry” oraz „Zabójstwo Jesse’ego Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda”. Niedawno na ekranach gościł „Robin Hood”, w którym główną rolę zagrał Russell Crowe – to piąty film, przy którym pracowali Crowe i Scott.

WYBRANA FILMOGRAFIA:

2010 Robin Hood

2009 W czasie burzy (Into the Storm)

2008 W sieci kłamstw (Body of Lies)

2008 The Andromeda Strain

2007 Zabójstwo Jesse'ego Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda (The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford)

2007 American Gangster

2006 Tristan i Izolda (Tristan + Isolde)

2006 Dobry rok (A Good Year) Siostry (In Her Shoes)

2005 Królestwo niebieskie (Kingdom of Heaven)

2003 Naciągacze (Matchstick Men)

2002 Wzbierająca burza (Gathering Storm)

2001 Helikopter w ogniu (Black Hawk Down)

2001 Hannibal

2000 Gladiator

1999 Obywatel Welles (RKO 281)

1997 G.I. Jane

1996 Sztorm (White Squall)

1994 Wersja Browninga (The Browning Version)

1992 1492: Wyprawa do raju (1492: Conquest of Paradise)

1991 Thelma i Louise (Thelma & Louise)

1987 Osaczona (Someone to Watch Over Me)

1982 Łowca androidów (Blade Runner)

JON SPAIHTS (scenariusz) podbił Hollywood scenariuszem do „Shadow 19” – to jego pierwszy tekst, który natychmiast został kupiony przez wytwórnię Warner Brothers.

Napisał scenariusz do filmów „Passangers” i „Najczarniejsza godzina 3D”. Wytwórnia Disneya pracuje obecnie nad nakręceniem „Children of Mars” na podstawie jego scenariusza.

MICHAEL COSTIGAN (produkcja) jest prezesem Scott Free – wytwórni Ridleya i Tony’ego Scotta, która wyprodukowała w ciągu ostatnich lat takie filmy jak „Welcom to the Rileys” Jake’a Scotta, „Robin Hooda” Ridleya Scotta czy „Niepowstrzymanego” Tony’ego Scotta.

Pierwszym filmem jaki wyprodukował była „Tajemnica Brokeback Mountain” Anga Lee – adaptacja opowiadania Annie Proulx.

Zaczynał w Sony Picutres, gdzie przez dziewięć lat pracował w dziale produkcji. Nadzorował produkcję takich filmów jak „Skandalista Larry Flint”, „Przerwana lekcja muzyki”, „Aniołki Charliego”, „Przekręt” czy „Trzech facetów z Teksasu”.

DARIUSZ WOLSKI (zdjęcia) studiował na Łódzkiej Szkole Filmowej, ale nie ukończył studiów. W 1979 wyjechał do Nowego Jorku. Pracował przy filmach dokumentalnych oraz nisko-budżetowych niezależnych produkcjach filmowych. Przełomem w jego karierze było dołączenie do ekipy filmu „Hart” w 1986 roku. Potem Wolski przeniósł się do Los Angeles, gdzie współpracował m.in. z Davidem Fincherem, Alexem Proyasem i Jake'em Scottem przy produkcji teledysków. Ma na swoim koncie ponad 100 klipów, m.in. dla takich gwiazd jak Paula Abdul, David Bowie, Elton John, Neil Young, Aerosmith czy Sting.

Był następnie autorem zdjęć do filmów wyprodukowanych przez Rogera Cormana - Nightfall i Land of little Rain. Wolski jest w Stanach Zjednoczonych cenionym operatorem, czego wyrazem jest praca przy superprodukcjach takich jak filmowa saga „Piraci z Karaibów”.

Od 2004 r. jest członkiem Amerykańskiej Akademii Filmowej, organizacji przyznającej Oscary.

WYBRANA FILMOGRAFIA:

2011 Dziennik zakrapiany rumem (The Rum Diary)

2010 Alicja w Krainie Czarów (Alice In Wonderland)

2008 Eagle Eye

2005 Siła strachu (Hide and Seek)

2002 Bad Company

1998 Morderstwo doskonałe (A Perfect Murder)

1996 Fan

1994 Kruk (The Crow)

1988 Nightfall

ARTHUR MAX (scenografia) współpracuje z Ridleyem Scottem od dwudziestu lat. Ma na swoim koncie nominacje do Oscara za scenografie do filmów „Gladiator” i „American Gangster”.

Pracował ze Scottem przy takich produkcjach jak „Robin Hood”, „Królestwo niebieskie”, „Helikopter w ogniu” i „GI Jane”.

Dwukrotnie pracował z Davidem Fischerem – przy „Siedem” i „Azylu”.

Pochodzi z Nowego Jorku. Ukończył New York University. Zaczynał od współpracy z muzykami – przygotowywał scenografię pod koncerty takich artystów jak T-Rex czy Pink Floyd.

PIETRO SCALIA (montaż) dwukrotnie zdobył Oscara : za montaż filmu „JFK” Olivera Stone’a oraz „Helikoptera w ogniu” Ridleya Scotta.

Zmontował takie produkcje jak „W sieci kłamstw”, „American Gangster”, „Wyznania gejszy”, „Za pięć dwunasta”, „Skazany na wolność”, „Gladiator” czy „Buntownik z wyboru”. Urodził się na Sycylii, wychowywał w Szwajcarii. Przyjechał do Stanów, żeby studiować – w 1985 roku ukończył studia filmowo-teatralne na UCLA.

MARC STREITENFELD (muzyka) pięciokrotnie skomponował muzykę do filmów Ridleya Scotta. Za ścieżkę dźwiękową do „American Gangster” dostał nominację do nagrody BAFTA.

Pochodzi z Niemiec. Jako 19latek wyprowadził się do Los Angeles. Zaczynał od bycia asystentem Hanka Zimmera, potem zaczął komponować na własną rękę.

JANTY YATES (kostiumy), otrzymała w 2000 roku Oscara za kostiumy do „Gladiatora” Ridleya Scotta. Potem jeszcze sześciokrotnie współpracowała ze Scottem, m.in. przy filmach „Robin Hood” i „W sieci kłamstw”.

Jest autorką kostiumów do takich produkcji jak „Miami Vice”, „Wróg u bram”, „Z tobą lub bez ciebie”, „Aleja snajperów”, „Więzy miłości”, „Złe zachowanie” czy „Gra, która nie ma końca”.

https://vod.plus?cid=fAmDJkjC