FILM

Restless (2011)

Pressbook

Nieuleczalnie chora na raka, piękna Annabel Cotton (MIA WASIKOWSKA) pełna jest radości życia i umiłowania natury. Natomiast nastoletni Enoch Brae (HENRY HOPPER) po śmierci rodziców w wypadku samochodowym zupełnie stracił wszelkie chęci do życia. Kiedy tych dwoje przypadkowo spotyka się na pogrzebie, pojawia się między nimi niespodziewana nić porozumienia związana z postrzeganiem świata. Światem Enocha jest m.in. jego najlepszy przyjaciel Hiroshi (RYŌ KASE), który okazuje się być duchem pilota kamikadze. Annabel jest zafascynowana teoriami Karola Darwina i życiem wszelkich stworzeń. Dowiadując się o zbliżającej się śmierci Annabel, Enoch oferuje jej pomoc w zmierzeniu się z ostatnimi chwilami życia, kusząc los, a nawet samą śmierć.

Kiedy pojawia się między nimi uczucie, odważnie stawiają czoła temu, co jeszcze kryje dla nich świat. Walcząc z bólem i gniewem, biorą odwet na życiu i wprowadzają własne zasady. Ich niezwykła podróż zaczyna wkrótce kolidować z nieubłaganym upływem czasu i naturalną koleją losu, jaką ma być śmierć Annabel.

Wyreżyserowany przez Gusa Van Santa, film RESTLESS opowiada o złożonej i poruszającej podróży przez życie Annabel i Enocha, dzięki której będą w stanie zaakceptować samych siebie. Ich związek, który dzielą z przyjaciółmi i rodziną udzieli im najważniejszej lekcji w życiu – że każdy koniec ma swój własny rodzaj narodzenia się na nowo, a miłość jest nieśmiertelna.

„Mamy tak niewiele czasu, żeby powiedzieć to, co myślimy. Mamy tak mało czasu na cokolwiek.”

- Hiroshi Duch

Miłość bardzo młodych ludzi od dawna stanowi inspirację najlepszych dramatów. Począwszy od szekspirowskich Romea i Julii, a skończywszy na wyciskającej łzy, sentymentalnej Love Story. Dzisiaj, dzięki scenarzyście Jasonowi Lew i reżyserowi Gusowi Van Sant, widzowie poznają ponadczasową opowieść, która tchnie nowe życie w starą i znaną historię. RESTLESS opowiada historię młodego człowieka chowającego się przed życiem i pełnej entuzjazmu młodej kobiety, która pomaga mu wyjść ze skorupy.

Akcja filmu, w którym jedną z głównych ról zagrał debiutujący Henry Hopper (Enoch Brae), rozgrywa się w czasie zimnej amerykańskiej jesieni. Podczas, gdy natura zamierza dopiero zapaść w długą drzemkę, Enoch od dawna żyje już we własnym zimnym świecie załamany wspomnieniem śmierci rodziców. Jego stosunek do życia zaczyna się zmieniać dzięki obecności uroczej i inteligentnej Annabel Cotton – w tej roli Mia Wasikowska.

Historia Enocha i Annabel jest wynikiem współpracy dwójki głównych twórców filmu – scenarzysty Jasona Lew i producentki Bryce Dallas Howard, którzy uczęszczali razem na nowojorski uniwersytet. RESTLESS miał początkowo kształt kilku krótkich form scenicznych, które ostatecznie pozwoliły na rozwinięcie ekranowej historii i jej bohaterów. Po przeniesieniu się scenarzysty do Los Angeles, jego przyjaciele – także Howard - zasugerowali mu napisanie scenariusza.

Olbrzymie zaangażowanie Bryce Dallas Howard związane z projektem RESTLESS sprawiło, że zdecydowała się zadebiutować jako producentka. „Ten film jest jej dzieckiem”, mówi Mia Wasikowska. „Codziennie była na planie bardzo ciężko pracując. Dzięki temu, że sama jest aktorką była przy tym bardzo wyrozumiała.”

W trakcie poszukiwań producentów, okazało się, że jedną z firm, które zainteresowały się scenariuszem była firma Imagine Entertainment założona przez ojca Bryce Dallas – Rona Howarda. „Do tej pory, jako aktorka, wahałam się pracować z tatą. Szczerze mówiąc, nie chciałam, żeby oskarżono nas o nepotyzm. Ale moim głównym zadaniem w przypadku RESTLESS było znalezienie odpowiedniej firmy producenckiej, która podzielałaby moją wizję. Okazało się, że było to właśnie Imagine - Brian Grazer i mój ojciec.”

Zaangażowanie w produkcję uhonorowanych Oskarami® producentów - Rona Howarda i Briana Grazera pomogło pozyskać jednego z najoryginalniejszych reżyserów Gusa Van Santa. Chociaż w tym przypadku temat filmu jest trochę inny, historia Enocha i Annabel przypomina nieco problemy bohaterów poprzednich produkcji Van Santa, m.in. Mojego własnego Idaho (My Own Private Idaho), Buntownika z wyboru (Good Will Hunting), Słonia (Elephant) czy Obywatela Milka (Milk).

Van Sant miał ten luksus, że mógł pracować w Portland w Oregonie, gdzie od lat mieszka i gdzie nakręcił wiele filmów. „Gus jest bardzo związany z tym miastem”, mówi Bryce Dallas Howard. „Dobrze je rozumie. Zresztą były sceny, które kręciliśmy dosłownie na jego podwórku.” Chociaż Jason Lew oryginalnie zaplanował, że akcja będzie toczyć się na północnym-zachodzie, Portland okazało się być idealne. „Chcieliśmy, żeby niebo w filmie było ciemne, a w Portland jest ono takie zarówno jesienią jak i zimą,” mówi Van Sant. „Maine, pierwotne miejsce akcji, ma podobną pogodę, dlatego stwierdziliśmy, że nie będzie problemu z przeniesieniem akcji.”

Pasja i zaangażowanie każdego członka ekipy realizacyjnej jest w przypadku RESTLESS wyjątkowe. Zresztą sam film oferuje widzom zupełnie unikalnych bohaterów, którzy stawiają czoła stracie odkrywając tajemnice miłości, która potrafi być słodko-gorzka, zaskakująca i cenna jak samo życie.

HENRY HOPPER (Enoch Brae) studiował aktorstwo w Lee Strasberg Institute. Od dzieciństwa interesowały go wszelkie formy sztuki – pisanie, malarstwo i muzyka. RESTLESS jest jego pierwszym zawodowym dokonaniem aktorskim.

MIA WASIKOWSKA (Annabel Cotton) po raz pierwszy zwróciła na siebie uwagę widzów w nominowanym do Złotego Globu® serialu HBO „In Treatment”. Można ją także było oglądać u boku Daniela Craig w filmie Opór (Defiance) oraz w takich produkcjach jak Amelia, Jane Eyre, Alicja w krainie czarów (Alice in Wonderland) w formacie 3D, Wszystko w porządku (The Kids Are All Right). Aktorka rozpoczynała karierę w swojej rodzinnej Australii od roli w popularnym serialu medycznym „All Saints”, a za pierwszą główną rolę w filmie Suburban Mayhem, została uhonorowana nagrodą Australijskiego Instytutu Filmowego dla najlepszej młodej aktorki.

RYŌ KASE (Hiroshi Takahashi) zadebiutował w 2000 roku w filmie Gojo reisenki: Gojoe. Od tego czasu można go było oglądać w ponad 50 filmach. Jego pierwszą amerykańską produkcją był film z 2006 roku zatytułowany Listy z Iwo Jimy (Letters from Iwo Jima) w reżyserii Clinta Eastwooda.

Widzowie i krytycy zwrócili uwagę na twórczość GUSA VAN SANTA (reżyseria) już w 1985 roku, kiedy zadebiutował filmem Mala Noche nagrodzonym przez Stowarzyszenie Krytyków Filmowych Los Angeles. Na jego filmografię składają się ponadto takie tytuły jak Drugstore Cowboy, Moje własne Idaho (My Own Private Idaho), I kowbojki mogą marzyć (Even Cowgirls Get the Blues), Za wszelką cenę (To Die For) – Złoty Glob® dla Nicole Kidman, Buntownik z wyboru (Good Will Hunting) – nominacja do ośmiu nagród Akademii®, w tym za reżyserię, Oskar® za scenariusz, Psychol (Psycho), Szukając siebie (Finding Forrester), Gerry, Słoń (Elephant) – Złota Palma i nagroda za reżyserię na festiwalu filmowym w Cannes (2003), Last Days, Paranoid Park, Obywatel Milk (Milk) – osiem nominacji do Oskara®, w tym za reżyserią, Oskary® dla Seana Penna (Najlepszy Aktor) i Dustina Lance Blacka (Najlepszy Scenariusz).

HARRIS SAVIDES, A.S.C. (zdjęcia) współpracował z Gusem Van Santem podczas realizacji takich filmów jak Szukając siebie (Finding Forrester), Słoń (Elephant), Gerry, Obywatel Milk (Milk). Inne produkcje w jego dorobku to m.in. Margot at the Wedding, Somwhere: Między miejscami (Somehwere), Zodiac, Gra (The Game), Amerykański gangster (American Gangster) czy Co was kręci, co was podnieca (Whatever Works).

Na początku swojej drogi artystycznej, Savides pracował jako fotograf i nagradzany reżyser teledysków dla takich wykonawców jak R.E.M., Madonna i Chris Isaak.

Więcej o filmie:


https://vod.plus?cid=fAmDJkjC