FILM

Turysta (2010)

Tourist, The

Pressbook

W filmie Turysta, Johnny Depp wciela się w postać Amerykanina, który nawiązując niewinny flirt z nieznajomą zostaje wplątany w sieć intryg. Podczas wycieczki po Europie mającej na celu wyleczenia złamanego serca, Frank (Depp) zawiera niespodziewaną znajomość z niezwykłą kobietą, Elise (Angelina Jolie), która nie przypadkowo pojawia się na jego drodze. Ich romans gwałtownie rozwija się pod dachami Paryża i Wenecji, a oni bezwiednie zostają zmuszeni do wzięcia udziału w śmiertelnej zabawie w kotka i myszkę.

GK Films i Columbia Pictures we współpracy z Spyglass Entertainment, GK Films, Birnbaum/Barber oraz Studiocanal, przedstawiają film w reżyserii Floriana Henckela von Donnersmarcka, Turysta. W filmie występują - Angelina Jolie, Johnny Depp, Paul Bettany, Timothy Dalton, Steven Berkoff, Rufus Sewell i Christian De Sica. Scenariusz - Florian Henckel von Donnersmarck, Christopher McQuarrie i Julian Fellowes. Produkcja - Graham King, Tim Headington, Roger Birnbaum, Gary Barber i Jonathan Glickman. Producenci wykonawczy - Lloyd Phillips, Bahman Naraghi, Olivier Courson i Ron Halpern. Zdjęcia - John Seale, ASC, ACS. Scenografia - Jon Hutman. Montaż - Joe Hutshing, A.C.E. i Patricia Rommel. Kostiumy - Colleen Atwood. Muzyka - James Newton Howard.

Kiedy reżyser Florian Henckel von Donnersmarck przedstawił swoją wizję Turysty producentowi Grahamowi Kingowi, ten ostatni potrzebował tylko 30 minut, aby podjąć decyzję o sfinansowaniu i produkcji filmu. „Pojawiła się kombinacja różnych czynników, które sprawiły, że zdecydowałem się podpisać kontrakt,” mówi King. „W ciągu kilku ostatnich lat, Florian przeczytał mnóstwo scenariuszy, i wiele z nich odrzucił, byłem więc zaintrygowany faktem, że właśnie ten projekt zdecydował się przyjąć. A poza tym, Angelina Jolie zainteresowana udziałem w filmie, to jest coś.”

Aktorka zwróciła uwagę na scenariusz dzięki potencjałowi, jaki drzemał w silnej bohaterce i możliwości podjęcia współpracy z reżyserem Henckelem von Donnersmarckiem. Po spotkaniu, do którego doszło we wczesnej fazie realizacji projektu, było jasne, że reżyser i gwiazda dokładnie wiedzą, jaki rodzaj filmu chcieliby zrobić. „Życie na podsłuchu, (w reżyserii Floriana Henckela von Donnersmarcka) to piękny, inteligentny film, ale jednocześnie dosyć ciężki gatunkowo,” mówi Angelina Jolie. „Kiedy się spotkaliśmy, Florian jasno dał mi do zrozumienia, że chce zrobić film luksusowy i zabawny. Ekscytujący dla widza, a jednocześnie nie traktujący opowiadanej historii zbyt poważnie. To była idealna kombinacja.”

Po uzyskaniu przychylności gwiazdy, najważniejszym zadaniem dla reżysera i producenta stało się znalezienie odpowiedniego aktora do roli Franka. Tak mówi o tym Henckel von Donnersmarck: „Potrzebowaliśmy kogoś, kogo Angelina nie byłaby w stanie przyćmić. W trakcie dyskusji na temat tego, który z aktorów dorównywałby jej pod względem atrakcyjności, inteligencji i umiejętności aktorskich, jedynym nazwiskiem, które nam przychodziło do głowy był Johnny Depp.” Chociaż Jolie i Depp to jedni z najbardziej charyzmatycznych i utalentowanych współczesnych aktorów filmowych, a scenariusz filmu wymagał, aby powstała między nimi natychmiastowa chemia, realizatorzy zdecydowali, że para powinna się spotkać i porozmawiać ze sobą jeszcze przed rozpoczęciem zdjęć. I wierzcie lub nie, właśnie tak Angelina Jolie i Johnny Depp spotkali się po raz pierwszy. Podczas spotkania, producent King uważnie obserwował ich zachowanie i jak się okazało, aktorzy od pierwszej chwili poczuli się ze sobą dobrze. „Natychmiast wytworzyła się między nimi tak potrzebna w naszym filmie chemia,” mówi producent.

W Turyście, Jolie gra Elise Ward, kochankę kryminalisty Alexandra Pearce, który zniknął. „Szuka go mnóstwo ludzi,” mówi Jolie. „Ukradł pieniądze gangsterowi, który chce się zemścić, a co więcej Brytyjczycy ścigają go za podatki. Poszukuje go także Elise, która od bardzo dawna go nie widziała i nie jest pewna, kiedy mężczyzna ponownie się pojawi.”

Idąc w ślad za pogłoskami, wg których Pearce drastycznie zmienił wygląd, Elise otrzymuje od kochanka następujące wskazówki – ma wsiąść do pociągu do Wenecji, wybrać nieznajomego o wzroście i budowie ciała podobnej do Pearce’a i sprawić, aby wszyscy uwierzyli, że to właśnie on. Kobieta wybiera Amerykanina, nauczyciela matematyki Franka Tupelo (Johnny Depp), który jedzie do Wenecji, aby spróbować wyleczyć złamane serce. „Elise wciąga go w przygodę, na którą nie był przygotowany,” dodaje Jolie.

Oczywiście nie wszystko układa się zgodnie z planem. „Wyobraźcie sobie elegancką, świetnie wykształconą kobietę, która zakochuje się w facecie, nie posiadającym żadnej z tych cech,” mówi Henckel von Donnersmarck. „Elise posiada plan, a zakochanie się we Franku nie było częścią tego planu.”

Scenarzyści osadzili akcję filmu w Wenecji, która jak twierdzi Henckel von Donnersmarck, wprowadziła do projektu unikalną atmosferę będącą kombinacją piękna i zagrożenia. „Ktoś kiedyś powiedział, że Kodak zawdzięcza większość swoich dochodów właśnie Wenecji,” mówi reżyser. „Jeśli chodzi o sztukę i piękno, to najbogatsze miejsce na świecie – nie ma nic porównywalnego. I chociaż w rzeczywistości to miasto tonie i rozpada się na kawałki, pragnęliśmy jednak pokazać wspaniałość tego miejsca. Zadaliśmy sobie pytanie – w jaki sposób możemy pokazać Wenecję z jak najlepszej strony? W zarysie akcji mamy do czynienia ze śmiertelnym zagrożeniem – ale to właśnie dzięki Wenecji, nie wygląda to aż tak niebezpiecznie, żeby widzowie mogli poczuć się źle.”

Wybór Wenecji jako miejsca realizacji zdjęć, okazał się być nie tylko odpowiednią decyzją od strony kreatywnej, ale także zaskakująco praktyczną. „Być może trudno w to uwierzyć, ale mieliśmy bardzo ograniczony czas na realizację tego filmu. Nie mieliśmy czasu, aby zbudować weneckie wnętrza w hali zdjęciowej. Z tych bardzo praktycznych powodów, musieliśmy więc zdecydować się na coś tak niebywałego.”

Sekwencje akcji także zostały napisane z myślą o tym mieście. Koordynator kaskaderów Simon Crane – legenda w swoim zawodzie (Cliffhanger, Szeregowiec Ryan czy Hancock) – został obarczony odpowiedzialnością za realizację unikalnych scen akcji. „Każdy może wymyślić sobie sekwencję akcji,” mówi Crane. „Ale jeśli nie wpasuje się ona w ton filmu, staje się bezwartościowa. Chodzi przede wszystkim o wiarygodność.” Dobrym przykładem jest scena, w której Frank usiłując uciec zabójcom przekonanym, że to właśnie on jest Alexandrem Pearce, przeskakuje przez dachy weneckich budynków – tak jak robił to Casanova uciekając przed zazdrosnymi mężami. „Przyszło mi to do głowy, właśnie wtedy, kiedy czytałem o Casanovie. Oczywiście Frank to raczej anty-Casanova,” mówi Henckel von Donnersmarck. „Ale pomyślałem, że byłby to zabawny sposób na pokazanie go nie jako wielkiego kochanka usiłującego uciec przed zdradzonym mężem, ale kogoś, kto ratuje życie przed gangsterami. To wzmacnia wizerunek jego postaci, a jednocześnie pokazuje całe piękno Wenecji.”

Inną sekwencją, która w pełni wykorzystała to, co Wenecja może mieć do zaoferowania był pościg łodziami po kanale. Henckel von Donnersmarck zarejestrował tę sekwencję przy użyciu wielu kamer w ciągu siedmiu nocy, a Angelina Jolie nauczyła się prowadzić na jej potrzeby kilka rodzajów motorówek. Crane, który już wcześniej pracował z Jolie na planie kilku filmów – m.in. Salt i Pan i pani Smith – mówi, że aktorka, jak zawsze, bardzo była zaangażowana w to, aby dana scena akcji wypadła prawidłowo.

„Każdego dnia staraliśmy się dodać więcej szczegółów. Pewnego dnia, tuż po realizacji jednej ze scen wracałem do domu nad ranem i zobaczyłem piękną mgłę spowijającą miasto,” mówi reżyser. „Pomyślałem wtedy, że byłoby świetnie móc pokazać to w filmie. Zabraliśmy się więc do pracy usiłując odtworzyć piękno tej sceny. Dobrym pomysłem okazało się wykorzystanie mrocznej strony miasta - zagrożenia, które idzie w parze z romantycznością.”

Laureatka Oskara® i trzykrotna zdobywczyni Złotego Globu, ANGELINA JOLIE (Elise Clifton Ward) jest jedną z najbardziej utalentowanych aktorek w Hollywood. Ostatnie filmy z jej udziałem to thriller Salt oraz dramat Oszukana (Changeling), za rolę w którym aktorka została uhonorowana nominacją do Oskara®. W 2008 roku, Jolie wystąpiła w przeboju Wanted. Ścigani (Wanted), a wcześniej w filmach Beowulf i Cena odwagi (A Mighty Heart) – nominacja do Złotego Globu. Kolejne filmy z udziałem aktorki to The Good Shepherd, Pan i pani Smith (Mr. & Mrs. Smith), Alexander, Lara Croft: Tomb Raider, Lara Croft: kolebka życia (Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life), Beyond Borders, Przerwana lekcja muzyki (Girl, Interrupted) – nagroda Akademii® i Złoty Glob w kategorii Najlepsza Aktorka, Gia (HBO) – Złoty Glob i nominacja do nagrody Emmy.

JOHNNY DEPP (Frank Tupelo) wystąpił ostatnio w roli Szalonego Kapelusznika w przeboju Tima Burtona Alicja w krainie czarów (Alice in Wonderland), a wcześniej można go było oglądać jako Johna Dillingera we Wrogach publicznych (Public Enemies) oraz Sweeneya Toda w filmie Sweeney Todd – demoniczny golibroda z Fleet Street (Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street) – nominacja do Oskara® oraz Złoty Glob za główną rolę. Olbrzymią popularność przyniosła Deppowi rola kapitana Jacka Sparrowa w filmach – Piraci z Karaibów: klątwa Czarnej Perły (Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl) – nominacje do Oskara®, Złotego Globu i BAFTA, Piraci z Karaibów: skrzynia umarlaka (Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest), Piraci z Karaibów: na krańcu świata (Pirates of the Caribbean: At World’s End). Filmy z udziałem Deppa to także Charlie i fabryka czekolady (Charlie and the Chocolate Factory) – nominacja do Złotego Globu, Marzyciel (Finding Neverland) – nominacja do Oskara®, Złotego Globu i BAFTA, Dawno temu w Meksyku (Once Upon a Time in Mexico), Blow, Czekolada (Chocolat), Before Night Falls, The Man Who Cried, Jeździec bez głowy (Sleepy Hollow), Dziewiąte wrota (The Ninth Gate), Donnie Brasco, Dead Man, Don Juan DeMarco, Edward Nożycoręki (Edward Scissorhands) – nominacja do Złotego Globu, Benny & Joon, Ed Wood – nominacja do Złotego Globu, Co gryzie Gilberta Grape'a (What’s Eating Gilbert Grape), Arizona Dream, Nick of Time, Pluton (Platoon), The Imaginarium of Doctor Parnassus. Depp zadebiutował na dużym ekranie rolą w filmie Koszmar z ulicy Wiązów (A Nightmare on Elm Street).

Scenarzysta / reżyser FLORIAN HENCKEL VON DONNERSMARCK urodził się w Niemczech w 1973 roku, a dzieciństwo i młodość spędził w Nowym Jorku, Berlinie, Frankfurcie i Brukseli. W 1991 roku wyjechał do Leningradu, aby studiować język i literaturę rosyjską, a w latach 1993 – 1996 studiował nauki polityczne, filozofię i ekonomię na uniwersytecie w Oksfordzie. W 1998 roku, po rozpoczęciu kolejnych studiów, tym razem filmowych na uniwersytecie w Monachium, zrealizował studencki, czterominutowy film Doberman, prezentowany na ponad 40 festiwalach na całym świecie. Jego pierwszy film pełnometrażowy Życie na podsłuchu (The Lives of Others) został uhonorowany Oskarem® w kategorii Najlepszego Filmu Zagranicznego.

JOHN SEALE, ACS, ASC (zdjęcia) jest laureatem Oskara®, nagrody BAFTA i wielu innych za zdjęcia do filmu Anthony'ego Minghelli Angielski pacjent (The English Patient). Seale otrzymał także nominacje do nagrody Akademii® za Świadka (Witness), Rain Mana i Wzgórze nadziei (Cold Mountain). Inne filmy w jego dorobku to Goryle we mgle (Gorillas in the Mist), Utalentowany pan Ripley (The Talented Mr. Ripley), The Perfect Storm, Prince of Persia: The Sands of Time, Dzieci mniejszego boga (Children of a Lesser God), Wybrzeże Moskitów (The Mosquito Coast), Stowarzyszenie Umarłych Poetów (Dead Poets Society), Lorenzo’s Oil, Firma (The Firm), Miasto aniołów (City of Angels), Harry Potter i kamień filozoficzny (Harry Potter and the Sorcerer’s Stone). Seale rozpoczynał karierę w Australii pracując jako operator kamery na planie kilku filmów Petera Weira – Piknik pod wiszącą skałą (Picnic at Hanging Rock), Ostatnia fala (The Last Wave), Gallipoli, Rok niebezpiecznego życia (The Year of Living Dangerously).

JAMES NEWTON HOWARD (muzyka), jeden z najwszechstronniejszych kompozytorów muzyki filmowej mający w swoim dorobku ponad 100 filmów, został uhonorowany ośmioma nominacjami do nagrody Akademii® - Defiance, Michael Clayton, Osada (The Village), Ścigany (The Fugitive), Książę przypływów (The Prince of Tides), Mój przyjaciel się żeni (My Best Friend’s Wedding), Junior oraz One Fine Day. Wspólnie z Hansem Zimmerem, kompozytor otrzymał nagrodę Grammy za muzykę do filmu Mroczny rycerz (The Dark Knight). Inne filmy, do których skomponował muzykę to także Blood Diamond, Dinosaur, Znaki (Signs), Wojna Charliego Wilsona (Charlie Wilson’s War), Jestem legendą (I Am Legend), Szósty zmysł (The Sixth Sense), Unbreakable, Lady in the Water, The Happening, Grand Canyon, Wyatt Earp, Francuski pocałunek (French Kiss), Pretty Woman, Uciekająca panna młoda (Runaway Bride), Duplicity, Wyznania zakupoholiczki (Confessions of a Shopaholic), Batman: początek (Batman Begins), Zakładnik (Collateral), Piotruś Pan (Peter Pan), Upadek (Falling Down), Lęk pierwotny (Primal Fear), Wodny świat (Waterworld), Salt i wiele innych.

https://vod.plus?cid=fAmDJkjC