FILM

Jak wytresować smoka (2010)

How to Train Your Dragon

Pressbook

Studio DreamWorks, twórca takich przebojów filmowych ostatnich lat jak “Shrek,” “Madagascar” i “Kung Fu Panda”, zrealizowało właśnie swój kolejny projekt – „Jak wytresować smoka” /How to Train Your Dragon/. Film, który powstał w oparciu o książkę Cressidy Cowell, osadzony jest w mitycznym świecie krzepkich Wikingów i dzikich, zionących ogniem smoków. W zabawny sposób opowiada historię Czkawki (JAY BARUCHEL), nastolatka z plemienia Wikingów, mieszkającego na wyspie Berk, gdzie panuje wielowiekowa tradycja uśmiercania dzikich bestii. Chłopiec, reprezentujący nowatorskie spojrzenie na tradycję i ekscentryczne poczucie humoru nie do końca wpasowuje się w przekonania swojego ludu i jego heroicznych czynów, jak również nie zgadza się z przekonaniami wodza plemienia, którym jest nie kto inny ale jego własny ojciec - Stoick Ważki (GERARD BUTLER). Kiedy Czkawka wraz z innymi rówieśnikami - Astrid (AMERICA FERRERA), Sączysmarkiem (JONAH HILL), Śledzikiem (CHRISTOPHER MINTZ-PLASSE) i bliźniakami Szpadką (KRISTEN WIIG) i Mieczykiem (T.J. MILLER), zostaje przydzielony do zajęć z Tresury Smoków widzi w nich szansę na udowodnienie sobie i innym z czym tak naprawdę wiąże się bycie prawdziwym wojownikiem. Ale w momencie, kiedy spotyka na swojej drodze zranionego smoka (z którym koniec końców zaprzyjaźnia się), jego świat zostaje kompletnie wywrócony do góry nogami. Przygoda, która miała sprawić, że Hiccup udowodni swoją odwagę, przemieniła się w możliwość wyznaczenia zupełnie nowej ścieżki przyszłej historii jego plemienia. Podążając tą ścieżką on sam i jego współplemieńcy muszą spojrzeć na świat z zupełnie nowej perspektywy.

W filmie pojawia się również postać Pyskacza Gbura (CRAIG FERGUSON), lokalnego kowala i instruktora zajęć szkoleniowych Tresury Smoków, który przekonany jest o wyjątkowej roli i zdolnościach Czkawki, nawet wtedy, kiedy jego ojciec nie dostrzega talentów syna.

Wytwórnia DreamWorks Animation SKG we współpracy z Paramount Pictures ma przyjemność zaprezentować film „Ja wytresować smoka”, drugą w historii produkcję DreamWorks Animation stworzoną w systemie InTru 3D. Producentką filmu jest BONNIE ARNOLD (“Toy Story,” “Tarzan,” “Skok przez płot” /Over the Hedge/), autorami scenariusza w oparciu o książkę CRESSIDY COWELL - WILL DAVIES i tandem DEAN DeBLOIS & CHRIS SANDERS (“Lilo & Stitch,” “Mulan”). Reżyserami obrazu są Chris Sanders & Dean DeBlois. W roli producentów wykonawczych wystąpili Kristine Belson i Tim Johnson.

Postaciom filmu swoich głosów użyczyli: Jay Baruchel, Gerard Butler, Craig Ferguson, America Ferrera, Jonah Hill, Christopher Mintz-Plasse, Kristen Wiig i T.J. Miller.

Prawie sześć lat temu w ręce dyrektorów kreatywnych DreamWorks Animation trafiła seria książek brytyjskiej autorki Cressidy Cowell. Wytwórnia, która cieszy się w pełni zasłużoną opinią instytucji filmowej specjalizującej się w realizacjach hitów kinowych, natychmiast dostrzegła potencjał w opowieści o nastolatku o imieniu Hiccup, który próbuje odnaleźć swoje miejsce w świecie twardych Wikingów. Jak mówi Cowell: „Jeśli pisze się o Wikingach i smokach, to nie ulega wątpliwości, że musi być to opowieść zakrojona na dużą skalę. Byłam niezwykle podekscytowana, kiedy wytwórnia DreamWorks zainteresowała się moimi książkami. Miałam pewność, że biorąc na swój warsztat mój tekst stworzą film o niewyobrażalnej wręcz skali!”

Z podobnym entuzjazmem do nowego, wykluwającego się właśnie projektu podeszła producentka Bonnie Arnold, odpowiedzialna wcześniej za sukces animowanej komedii “Skok przez płot” /Over the Hedge/. Z punktu widzenia Arnold, jednym z największych wyzwań w nowym projekcie było przedstawienie świata opisanego w książkach Cowell w formie pełnometrażowego filmu fabularnego.

Jak mówi producentka: “Od samego początku chcieliśmy, żeby był to projekt na dużą skalę – film z jednej strony przygodowy, z drugiej prezentujący interesujące postaci, które spodobałyby się szerokiej widowni. We wszystkich naszych wcześniejszych produkcjach głównymi bohaterami byli dorośli lub zwierzęta. Realizując “Jak wytresować smoka”, w którym głównym bohaterem jest nastolatek, wytwórnia przyjęła nowy kierunek w swojej działalności. Osobowość Hiccupa i jego sposób obcowania ze smokami, jak również z innymi przedstawicielami plemion Wikingów jest główną siłą napędową humoru w tym filmie. Jeśli do humoru dorzucimy przygodę oraz głębsze uczucia, to otrzymamy mieszankę mającą potencjał na znakomity animowany film. Tak też się w rzeczywistości stało. Do realizacji tego projektu potrzebowaliśmy już tylko zespołu reżyserskiego, który wizję opowieści o Wikingach i smokach potrafiłby przenieść na duży ekran.”

Do stanięcia za reżyserskim sterem studio DreamWorks Animation zaprosiło nominowanego do Oscara® scenarzystę/reżysera Chrisa Sandersa oraz Deana DeBloisa. Dla Sandersa możliwość pracy przy filmie okazała się być dużym magnesem: “Z mojego punktu widzenia historia Hiccupa ma ogromny potencjał i emocjonalną głębię. Dla mnie jednak najbardziej pociągające okazały się sekwencje latania. Od bardzo długiego czasu chciałem zrealizować film, w którym ludzie, zwierzęta czy też obdarzeni nadprzyrodzonymi zdolnościami bohaterowie unosiliby się w powietrzu. Kiedy więc przeczytałem wstępną wersję tego projektu pomyślałem sobie – Tak! To jest coś, o czym marzyłem od dłuższego czasu. Wspólnymi siłami możemy przenieść się w miejsca, w których nigdy wcześniej nie byliśmy!”

Jednak osią, wokół której toczy się akcja filmu jest, jak podkreśla producentka Arnold, przedstawiona w nim historia. Studio DreamWorks Animation nie mogło sobie wymarzyć lepszego tandemu reżyserskiego niż Sanders i DeBlois, gdyż panowie oprócz tego, że są reżyserami są również scenarzystami wyczulonymi na opowiadanie ciekawych historii filmowych. Jak mówi Arnold: „Naturalnie, znakomita animacja, muzyka i efekty dźwiękowe liczą się w tym projekcie, ale tak naprawdę stanowią one jedynie wsparcie dla świetnej historii. Jako reżyserzy i scenarzyści Sanders i DeBlois mieli po prostu pomysł na ciekawą opowieść filmową, bardzo specyficzną adaptację ukochanej książki.”

O ile książka Cowell koncentruje się na momencie, w którym smoki stają się częścią struktury społecznej Wikingów, o tyle twórcy filmu zdecydowali się pokazać ją z perspektywy kilku lat wcześniej. Jak mówi Arnold: “Musieliśmy sięgnąć do czasu, kiedy ukształtowała się relacja Hiccupa ze smokiem o imieniu Toothless i pokazać tym samym w jaki sposób całkowicie zmieniała ona świat Wikingów.”

Jak tłumaczy reżyser Sanders: “Wikigowie to twardy lud. Mają swój kodeks honorowy i nieugięte przekonania. Walka to ich druga natura. Jeśli jesteś Wikingiem nie możesz uchylać się od walki, bo zostaniesz uznany za tchórza. Wiking po prostu musi być silny fizycznie, odważny i nie ulegać swoim słabościom. To, co podoba nam się w postaci Hiccupa to fakt, że naprawdę chce on być prawdziwym Wikingiem. Jest nastolatkiem, który pragnie zrealizować w pełni swój potencjał. Z drugiej strony Hiccup nie do końca rozumie wszystko, co się dookoła niego dzieje. Widać, że jego spojrzenie na świat i umiejętności są nieco inne niż reszty współplemienców. Nawet własny ojciec postrzega go jako ‘odmieńca’. Widzowie jednak z pewnością odnajdą w Hiccupie wiele pociągających cech i dostrzegą to, co tak naprawdę urzeka nas w tej postaci – szczerość, odwagę i umiejętność opowiadania się po stronie swoich przyjaciół.”

JAY BARUCHEL (Czkawka) to młody, obiecujący talent Hollywood. Ostatnio zakończył pracę nad projektem “The Sorcerer’s Apprentice”, w reżyserii Jona Turtletauba, z udziałem Nicolasa Cage’a. Aktora można będzie zobaczyć również niedługo w komedii romantycznej “Dziewczyna z ekstraklasy” /She’s Out of My League/.

Baruchel ma już w swoim dorobku znaczące role w filmach takich jak: nagrodzony Oscarem® obraz “Za wszelką cenę” /Million Dollar Baby/ z udziałem Clinta Eastwooda, Hilary Swank i Morgana Freemana, komedia “Jaja w tropikach” /Tropic Thunder/ z Benem Stillerem i Jackiem Blackiem, komedia “The Trotsky”, a także filmy fabularne “ Nick i Norah” /Nick & Norah’s Infinite Playlist/, “Wpadka” /Knocked Up/, “Just Buried”, “Ostatnia godzina” /Real Time/ oraz “U progu sławy” /Almost Famous/.

Baruchel rozpoczynał karierę aktorską w wieku 12 lat rolą w serialu telewizyjnym “Czy boisz się ciemności? /Are You Afraid of the Dark?/. Później zagrał również w serialach “My Hometown” i “Studenciaki” /Undeclared/ wyświetlanym w telewizji Fox.

GERARD BUTLER (Stoick Ważki) zyskał sobie ogromne uznanie i popularność w Hollywood rolą Leonidasa, króla Spartana w przebojowej produkcji Zacka Snyder'a „300” z 2007 roku. Obraz pobił wszelkie rekordy popularności, zarabiając w pierwszy weekend wyświetlania 450 milionów dolarów na całym świecie.

W ostatnim czasie aktor wystąpił w przebojowej komedii „Brzydka prawda” /Ugly Truth/ z partnerującą mu na ekranie Katherine Heigl, a także futurystycznym thrillerze “Niebezpieczna rozgrywka” /Gamer/ i „The Bounty Hunter” z udziałem Jennifer Aniston.

Filmografia Butlera to również takie tytuły jak: film Guy’a Ritchiego “RocknRolla”, przygodowy obraz dla młodszej widowni „Wyspa Nim” /Nim’s Island/, z udziałem Jodie Foster i Abigail Breslin oraz „P.S. Kocham cię” /P.S. I Love You/ z udziałem Hilary Swank.

W 2004 roku Butler otrzymał tytułową rolę w filmowej adaptacji musicalu Andrew Lloyd Webbera „Upiór w Operze” /The Phantom of the Opera/. W tym czasie powstały również takie filmy z jego udziałem jak: “Frankie” /Dear Frankie/, „Beowulf- droga do sprawiedliwości” /Beowulf & Grendel/, „Gra ich życia” /The Game of Their Lives/, „Linia czasu” /Timeline/, „Lara Croft Tomb Raider: Kolebka życia” /Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life/ oraz „Władcy ognia” /Reign of Fire/.

Butler debiutował na dużym ekranie w 1997 roku w obrazie Johna Maddena „Jej wysokość Pani Brown” /Her Majesty, Mrs. Brown/ z Judi Dench w roli głównej. W tym czasie w jego filmografii pojawiły się również takie tytuły jak: “Fast Food”, „Pożegnalny pocałunek” /One More Kiss/, „Uciec przed śmiercią” /Harrison’s Flowers/ oraz filmowa adaptacja sztuki Czechowa „Wiśniowy sad”.

Urodzony w Szkocji Butler debiutował na deskach scenicznych w wieku dwunastu lat w musicalu “Oliver!” na deskach Kings Theatre w Glasgow. W 1996 roku otrzymał rolę w teatralnej produkcji “Trainspotting”, a w późniejszych latach występował na deskach London Stage i Donmar Warehouse, między innymi w produkcji sztuki Tennessee Williamsa “Nagle, zeszłego lata” /Suddenly Last Summer/ z udziałem Rachel Weisz.

CRAIG FERGUSON (Pyskacz Gbur) jako aktor od lat związany jest z filmem telewizją i deskami scenicznymi. Urodzony w Glasgow, w Szkocji, Ferguson rozpoczynał karierę występując w brytyjskich zespołach punk rockowych. Zanim trafił do świata filmu imał się różnych zajęć, był między innymi barmanem.

Filmografia Fergusona to między innymi takie produkcje jak: “I ja tam będę” /I’ll Be There/ - jego debiut reżyserski, “Motel Niagara” /Niagra Motel/, “Lenny – cudowny pies” /Lenny the Wonder Dog/, “Prendimi l’anima”, “Spisek” /Life Without Dick/, “Łańcuch szczęścia” /Chain of Fools/, “Born Romantic” i “Wojna na grzebienie” /The Big Tease/. Od kilku lat prowadzi również swój program telewizyjny “The Late Late Show with Craig Ferguson”, za który w 2006 roku po raz pierwszy nominowany był do nagrody Emmy.

Urodzony w rodzinie o tradycjach artystycznych, CHRIS SANDERS (Autor scenariusza/Reżyser) dorastał zajmując się rysowaniem i pisaniem krótkich opowiadań. Po ukończeniu CalArts’ Animation Program początkowo podjął pracę w Marvel Productions, a następnie przeniósł się do Disney Studios. Jako story artist pracował m.in. przy “Pięknej i bestii” /Beauty and the Beast/, “Alladynie” i “Królu lwie” /The Lion King/. Przełomem w jego karierze był obraz “Mulan”, przy którym został awansowany do roli głównego animatora.

Od tamtego czasu nakręcił również serial “Lilo & Stitch”, którego został reżyserem. Współautorem i współreżyserem “Lilo” był Dean DeBlois. W 2006 roku Sanders pożegnał się z Disney Studios i przeszedł do zespołu DreamWorks Animation.

Urodzony w Kanadzie DEAN DeBLOIS (Autor scenariusza/Reżyser) równie dobrze czuje się w roli reżysera, jak i autora scenariuszy oraz specjalisty od animacji.

Do tej pory DeBlois kojarzony był głównie ze swojego wspólnego z Chrisem Sandersem projektu - “Lilo & Stitch” dla Walt Disney Animation Studios. Od tamtego czasu DeBlois niezależnie nakręcił dokumentalny obraz “Heima”, rejestrujący serię koncertów islandzkiej grupy Sigur Rós.

W zeszłym roku napisał scenariusz do komedii “The Banshee and Fin Magee”, której został również producentem i reżyserem. Obecnie pracuje nad kilkoma nowymi projektami dla Universal Studios oraz The Walt Disney Studio, wytwórnią, w której pracuje jako scenarzysta, reżyser i producent.

W swoim filmowym dorobku DeBlois ma również takie realizacje jak: serial “The Raccoons”, animowane produkcje fabularne “Thumbelina” i “A Troll in Central Park.”

BONNIE ARNOLD (Producentka) jest w świecie filmu znanym nazwiskiem. Ostatnio pracowała przy nominowanym do Oscara® obrazie “The Last Station”. W 2006 roku wyprodukowała dla wytwórni DreamWorks “Skok przez płot” /Over the Hedge/, dla wytwórni Disney’a przebój “Tarzan” oraz “Toy Story”, które w sumie zarobiły ponad miliard dolarów na całym świecie.

Wśród tytułów filmowych wyprodukowanych przez Arnold są między innymi: nagrodzony Oscarem® “Tańczący z wilkami” /Dances with Wolves/, przebojowa komedia “Rodzina Addamsów” /The Addams Family/ oraz “King of America”. W swoje karierze z ramienia Amerykańskiego Instytutu Filmowego współpracowała z wieloma niezależnymi filmowcami. Arnold jest członkiem Amerykańskiej Akademii Sztuki Filmowej oraz Gildii Amerykańskich Producentów Filmowych.

https://vod.plus?cid=fAmDJkjC