FILM

Zombieland (2009)

Pressbook

Komedia Columbia Pictures Zombieland to historia o sposobie na przetrwanie w świecie opanowanym przez zombie. Columbus (Jesse Eisenberg) jest mięczakiem przerażonym perspektywą zostania pożartym przez zombie i tylko strach trzyma go przy życiu. Tallahassee (Woody Harrelson) to wymachujący kałasznikowem twardziel, którego celem jest pozbycie się ostatniego stwora z powierzchni ziemi. Kiedy ci dwaj połączą siły z Wichitą (Emma Stone) i Little Rock (Abigail Breslin), które także opracowały unikalne sposoby na przeżycie spowodowanego przez zombie chaosu, będą musieli zdecydować, co jest gorsze: poleganie na sobie czy poddanie się zombie.

Columbia Pictures we współpracy z Relativity Media przedstawia produkcję Pariah, Zombieland. W filmie występują - Woody Harrelson, Jesse Eisenberg, Emma Stone i Abigail Breslin. Reżyseria - Ruben Fleischer. Produkcja - Gavin Polone. Scenariusz - Rhett Reese & Paul Wernick. Producenci wykonawczy - Ezra Swerdlow, Paul Wernick, Rhett Reese i Ryan Kavanaugh. Zdjęcia - Michael Bonvillain, ASC. Scenografia - Maher Ahmad. Montaż - Peter Amundson i Alan Baumgarten, A.C.E. Kostiumy - Magali Guidasci. Muzyka - David Sardy.

„Zawsze postrzegałem Zombieland jako film typu Midnight Run z udziałem zombie,” mówi Ruben Fleischer, reżyser filmu. „Podobnie jak w tamtym filmie, również w tym krzyżuje się wiele gatunków. Przede wszystkim jest to komedia, film drogi. Posiada także elementy horroru, a także romansu.”

Woody Harrelson, który wcześniej zagrał w nagrodzonym Oskarem® filmie To nie jest kraj dla starych ludzi (No Country for Old Men), przyjął rolę w Zombieland będąc pod wrażeniem scenariusza autorstwa Rhetta Reese & Paula Wernicka. „Film oscyluje na granicy komedii i horroru spowodowanego zagrożeniem ze strony zombie. To trudne wyzwanie – trzeba zachować pewien poziom realizmu, albo wszystko stanie się farsą.”

„Kiedy przeczytałem scenariusz, pierwszym aktorem, który przyszedł mi do głowy był właśnie Woody Harrelson,” mówi Fleischer. „Dostrzegłem w Tallahassee cechy, które przypominały granego przez Woody'ego bohatera Urodzonych morderców.”

Jeśli chodzi o Columbusa, Fleischer także miał na myśli określonego aktora. „Braliśmy pod uwagę wielu młodych utalentowanych aktorów, ale Jesse Eisenberg znajdował się od początku na szczycie mojej listy,” mówi reżyser. „Bardzo spodobał mi się w Roger Dodger, a kiedy się z nim spotkałem zauważyłem jego wrodzone poczucie humoru i wrażliwość. Jest naprawdę zabawny, a jego język ciała sprawia, że jesteśmy w stanie uwierzyć, że jest największym tchórzem na świecie. Po prostu to on był Columbusem.”

„Bardzo spodobała mi się ta postać,” mówi Eisenberg. „Mogłem się odnieść do jego nerwicy natręctw. To typ faceta, który nie pozwala sobie cieszyć się z czegokolwiek.”

Do Columbusa i Tallahassee w ich walce o przetrwanie dołączają Wichita, grana przez Emmę Stone oraz Little Rock - Abigail Breslin. „Jest niewiele pięknych, młodych aktorek obdarzonych zmysłem komediowym,” mówi reżyser. „Emma udowodniła już swoje zdolności komediowe w takich filmach jak Supersamiec i The House Bunny, ale postać Wichity niekoniecznie jest rolą komediową. To femme fatale, klasyczna twardzielka. W Emmie niezwykłe jest to, że potrafi pokazać wszystkie te cechy i jednocześnie wzbogacić je o elementy komediowe.”

Jeśli chodzi o rolę Little Rock, partnerkę Wichity, reżyser miał bardzo szczególny pomysł. „Kiedy przeczytałem scenariusz powiedziałem, 'Do roli Little Rock świetnie pasowałaby Abigail Breslin, ale przecież nie ma szansy, żeby to zagrała. Będziemy musieli znaleźć kogoś takiego jak ona’” mówi Fleischer. „Tak myślałem przez długi czas. Do chwili, kiedy Abigail zdecydowała się zagrać. Nagle okazało się, że w naszym filmie o zombie zagra dwoje aktorów nominowanych do nagrody Akademii®.”

„Naprawdę chciałam wziąć udział w tym filmie. Jest zupełnie inny niż to, co do tej pory robiłam,” wyjaśnia aktorka. „Little Rock to bardzo przebojowa dziewczyna. Podobało mi się granie w tych wszystkich scenach akcji. Musiałam nauczyć się strzelać, czego nigdy wcześniej nie robiłam. Bardzo dobrze się bawiłam.”

Reżyserią projektu zajął się debiutujący Ruben Fleischer, dla którego, jak mówi „Każda scena była czymś zupełnie nowym. Pierwszego dnia zabijaliśmy zombie, a wkrótce potem reżyserowałem strzelaninę w olbrzymiej rezydencji. Każdy dzień był nowym doświadczeniem. Ale sedno całego przedsięwzięcia jest zawsze takie samo: zaczynasz pracę ze scenariuszem, wyobrażasz sobie poszczególne sceny, ale tak naprawdę wcielasz go w życie, kiedy pojawiają się aktorzy, scenograf, autor zdjęć – to oni sprawiają, że jest imponujący.

Już na wczesnym etapie przygotowań, Fleischer rozpoczął prace nad kształtowanie wyglądu filmu i postaci zombie. „Zanim rozpocząłem pracę nad Zombieland, jedynym filmem tego rodzaju, jaki widziałem był 28 Days Later,” przyznaje reżyser. „Nie byłem wtedy fanem filmów o zombie, ale podejmując pracę nad jednym z nich, zacząłem kompletować dokumentację i zaznajamiać się z wszystkimi tego typu filmami, aby upewnić się, że oddaję im sprawiedliwość. Mam duży szacunek dla widzów tego gatunku i chcę być pewien, że będą zadowoleni z filmu, jaki zrobię.”

Jeśli chodzi o wygląd samych zombie, kluczowe było to, że nie miały być zabawne. Były ludźmi, z którymi mierzyli się bohaterowie. Aby to osiągnąć, Fleischer zdecydował się odrzucić zużytą tradycję zombie na rzecz bardziej nowoczesnego podejścia. „Klasyczne zombie były żywymi trupami,” wyjaśnia reżyser. „Chciałem osadzić tę historię tak bardzo w rzeczywistości, jak to możliwe. Dlatego zdecydowaliśmy, że będzie to choroba, która rozwija się jako infekcja wirusowa.”

Fleischer, charakteryzator Tony Gardner i jego ekipa przeanalizowali liczne choroby zakaźne i ich objawy fizyczne w ekstremalnych stadiach. Mówi charakteryzator efektów specjalnych Stephen Prouty, „Chcieliśmy pokazać, że ci ludzie zostali zarażeni. Ciągle żyją, ale wyniszcza ich gorączka. Są cali mokrzy, krwawią z wszystkich otworów i plują czarną podobną do żółci substancją.

Produkcję Zombieland rozpoczęto w Georgii, gdzie filmowcy znaleźli idealny park tematyczny konieczny do realizacji sceny zakończenia filmu. „Nakręciłem w Georgii dwie produkcje i miałem dobre doświadczenia z tamtejszą ekipą,” mówi Fleischer. „Świetną sprawą w realizowaniu zdjęć poza Los Angeles jest to, że ludzie są bardzo podekscytowani możliwością bycia częścią filmu. Nie ma szansy, aby ktoś w L.A. posiadający taką rezydencję, jaką wykorzystaliśmy w filmie, pozwolił komuś kręcić w środku.”

W ostatnim dniu zdjęć, ekipa znalazła się w Los Angeles, przed Chińskim Teatrem Graumana w Hollywood, gdzie czwórka ocalałych spotyka się z grupą zombie z Zachodniego Wybrzeża. Hollywood Boulevard został zamknięty dla ruchu ulicznego o 3:00 nad ranem, po to, aby pion scenograficzny mógł przekształcić normalnie zatłoczoną atrakcję turystyczną w scenę post-apokaliptycznego zniszczenia. Rankiem zebrały się tłumy, aby obejrzeć aktorów stających twarzą w twarz z zagrożeniem, a następnie odjeżdżających żółtym samochodem terenowym Humvee. Był to naprawdę niezły sposób na zakończenie zdjęć.

WOODY HARRELSON (Tallahassee) został nominowany do Oskara®, Złotego Globu oraz Gildii Aktorów Filmowych za rolę wydawcy kontrowersyjnego pisma Larry'ego Flynta – Skandalista Larry Flynt (The People vs. Larry Flynt). Inne filmy w jego dorobku to Play it to the Bone, Cienka czerwona linia (The Thin Red Line), The Hi-Lo Country, Ed TV, Fakty i akty (Wag the Dog), Aleja snajperów (Welcome to Sarajevo), Kingpin, Urodzeni mordercy (Natural Born Killers), Niemoralna propozycja (Indecent Proposal), White Men Can't Jump, After the Sunset, North Country, A Prairie Home Companion, A Scanner Darkly, The Walker, nagrodzony Oskarem® - To nie jest kraj dla starych ludzi (No Country for Old Men), Management, Siedem dusz (Seven Pounds), The Grand, Semi-Pro, TransSiberian, Sleepwalkers oraz The Battle in Seattle.

Harrelson po raz pierwszy zwrócił na siebie uwagę milionów widzów, jako jedna z gwiazd przebojowej komedii NBC Cheers – nagroda Emmy i nominacje do czterech kolejnych. Aktor grywał gościnnie także w seriach Will and Grace i Frasier – odcinek specjalny.

JESSE EISENBERG (Columbus) wystąpił ostatnio w filmie Grega Mottola Adventureland, a za rolę w Roger Dodger został uhonorowany tytułem Najbardziej Obiecującego Aktora na festiwalu filmowym w San Diego. Inne filmy w jego udziałem to także The Squid and the Whale – nominacje do nagrody Independent Spirit oraz Critics Choice, The Village, The Emperor’s Club, Cursed, The Hunting Party, Holy Rollers.

Uderzająco piękna i utalentowana EMMA STONE (Wichita) zdobywa pozycję jednej z najbardziej pożądanych aktorek Hollywood. Stone obecnie pracuje na planie komedii Easy A., której scenariusz oparto na powieści „Szkarłatna litera” (The Scarlet Letter). Na filmografię aktorki składają się też takie pozycje jak Paperman, Ghosts of Girlfriends Past, The House Bunny, The Rocker oraz Supersamiec (Superbad), a na małym ekranie można ją oglądać w Drive, In Search of the Partridge Family, Malcolm in the Middle, Medium, Lucky Louie, The Suite Life of Zach and Cody.

ABIGAIL BRESLIN (Little Rock) jest jedną z najbardziej wszechstronnych i charyzmatycznych aktorek swojego pokolenia. Już w wieku 5 lat zagrała u boku Mela Gibsona w filmie Znaki (Signs), a jej kolejne filmy to Mała Miss (Little Miss Sunshine) – nagroda dla młodej aktorki na festiwalu filmowym w Tokio oraz nominacje do Oskara®, SAG i BAFTA, Mama na obcasach (Raising Helen), Keane, The Ultimate Gift, The Santa Claus 3, No Reservations, Na pewno, być może (Definitely Maybe), Wyspa Nim (Nim’s Island), Kit Kittredge: An American Girl, Bez mojej zgody (My Sister’s Keeper).

RUBEN FLEISCHER (reżyseria) nigdy nie śmiał marzyć o zrealizowaniu filmu fabularnego dla wielkiej wytwórni. Nawet wtedy, gdy pracował jak asystent Miguela Arteta na planie jego dwóch filmów - Chuck & Buck i The Good Girl. Wkrótce potem, Ruben spędził dwa lata realizując niskobudżetowe teledyski, filmy krótkometrażowe i poważnie się zadłużając w swoim usiłowaniu zostania reżyserem. Na szczęście widzom zaczęły podobać się jego prace, a on podpisał kontrakt z firmą produkcyjną, dla której mógł reżyserować m.in. reklamy. Dzięki zrealizowaniu filmu dokumentalnego Six Days In May, Ruben poznał Roba i Big Blacka, z którymi stworzył telewizyjny reality show emitowany przez MTV. Trzy pełne sukcesów sezony później zrealizował kolejny show zatytułowany Rob Dyrdek’s Fantasy Factory.

MICHAEL BONVILLAIN, ASC (zdjęcia) jest autorem zdjęć do kilku z najpopularniejszych seriali telewizyjnych - Profiler, Felicity, Agentka o stu twarzach (Alias) – nagroda Emmy, Zagubieni (Lost), Eli Stone czy Fringe. Filmy fabularne w jego dorobku to When the Bough Breaks, Amongst Friends, Rolling Thunder, The Last Marshall, From Dusk Till Dawn 3 oraz thriller Cloverfield.

DAVID SARDY (muzyka) już w wieku 14 lat koncertował z licznymi zespołami rockowymi, a sześć lat później nagrał płytę z własną grupą Barkmarket. W tym samy czasie pracował także jako dźwiękowiec w teatrze Off Off Broadwayu i komponował muzykę do niezależnych filmów. Wkrótce potem zaczął produkować nagrania m.in. Slayer, The Dandy Warhols, Red Hot Chili Peppers, Marilyn Manson, Johnny Cash, Oasis, Wolfmother, Jet. Ostatnio nagrał muzykę do filmu 21.

Więcej o filmie:


https://vod.plus?cid=fAmDJkjC