FILM

Gwiezdne wojny: Część III - Zemsta Sithów (2005)

Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith
Inne tytuły: Revenge of the Sith, Star Wars III

Pressbook

DAWNO, DAWNO TEMU W ODLEGŁEJ GALAKTYCE…

W III części ”Gwiezdnych wojen” Anakin Skywalker podejmie decyzję, która dramatycznie zaważy na losie nie tylko jego samego, ale i całej galaktyki. Anakin staje przed ostatecznym wyborem i ulega zgubnemu wpływowi ciemnej strony mocy. Przywdziewa czarną zbroję i maskę, które stały się legendą. Po 30 latach oczekiwania widzowie staną się świadkami narodzin Dartha Vadera…

Dowiedzą się, dlaczego Anakin Skywalker – rycerz Jedi, który miał przywrócić równowagę w galaktyce – stał się prawą ręką Imperatora.

Dowiedzą się, dlaczego Obi-Wan Kenobi i Yoda uniknęli losu innych Jedi i skazani zostali na życie w ukryciu na odległych, niedostępnych planetach.

Dowiedzą się, dlaczego mądry kanclerz Palpatine zmienił się w bezwzględnego Imperatora.

Dowiedzą się, dlaczego dzieci Anakina, Luke’a Skywalkera i Leię Organę, rozdzielono po urodzeniu, co nie przeszkodziło im później stanąć na czele rebelii przeciwko znienawidzonemu Imperium.

Dowiedzą się wszystkiego, co zawsze chcieli wiedzieć…

”Wszystko ułoży się w spójną całość” – obiecuje scenarzysta i reżyser George Lucas, który rozpoczął swą sagę zrealizowanym w 1977 filmem ”Gwiezdne wojny: część IV – Nowa nadzieja”. – ”W końcu przedstawimy ostatni rozdział”.

W chwili, gdy rozpoczyna się akcja ”Zemsty Sithów”, całą galaktyką wstrząsają ostatnie bitwy katastrofalnej Wojny Klonów. Jedna z nich toczy się na niebie nad miastem-planetą Coruscant, kwaterą główną władz upadającej Republiki i rycerzy Jedi. Kanclerz Palpatine został uprowadzony przez demonicznego generała Grievousa, przywódcę armii droidów – zmechanizowanych szturmowców sojuszu Separatystów.

Obi-Wan Kenobi (Ewan McGregor) i Anakin Skywalker (Hayden Christensen) podejmują śmiałą próbę odbicia porwanego kanclerza i zniszczenia Grievousa. Ich straceńcza misja daje początek serii bitew i pojedynków, które wypełnią III część ”Gwiezdnych wojen” – najbardziej widowiskową z wszystkich, które nakręcono...

Otwierająca film bitwa inicjuje łańcuch wydarzeń, które sprawią, że Anakin pozna prawdę o sobie samym. Anakin prowadzi podwójne życie: jest rycerzem Jedi, który w sekrecie poślubił piękną senator Padme Amidalę (Natalie Portman). Palpatine zdaje sobie sprawę, że Anakin boi się, iż utraci Padme i ukazuje mu potęgę ciemnej strony mocy. Dzięki niej młody Jedi może zyskać władzę, o jakiej nie śmiał dotąd nawet marzyć...

Obi-Wan bezskutecznie próbuje załagodzić konflikt, a w końcu musi stanąć do pojedynku na świetlne miecze ze swym uczniem na wulkanicznej planecie Mustafar... ”’Zemsta Sithów’ to najbardziej spektakularny i porywający film cyklu” – mówi producent Rick McCallum. – ”Fani od dawna znają wiele kluczowych zwrotów akcji, ale Lucas postanowił, że nakręci film, który zaskoczy nawet ich”.

Finałowy pojedynek Anakina i Obi-Wana to tylko jedna z widowiskowych scen akcji, które oglądamy w ”Zemście Sithów”. ”Widzów czeka uderzeniowa dawka akcji, bo nie narzucaliśmy sobie żadnych ograniczeń” – mówi Ewan McGregor.

Jedną z najbardziej spektakularnych scen części III jest otwierająca film scena bitwy, która przywodzi na myśl finał ”Nowej nadziei”, mimo iż nie toczy się w kosmosie, ale w zewnętrznej atmosferze Coruscant. ”Dzięki temu mogliśmy pokazać efektowne eksplozje i płonące statki” – mówi McCallum.

Całości dopełnia walka wręcz między Obi-Wanem a Grievousem, który łączy w sobie cechy robota i człowieka, co stanowi zapowiedź losu, jaki czeka później Anakina Skywalkera. ”W czasie, gdy toczy się akcja ‘Zemsty Sithów’, wciąż trwają Wojny Klonów, wszyscy są więc w pełnym pogotowiu militarnym i bojowym nastroju” – mówi Lucas.

”Zemsta Sithów” stanowi punkt wyjścia do ”Nowej nadziei”, którą – jak wszyscy pamiętamy – otwierała scena ataku Dartha Vadera i jego szturmowców na statek Rebeliantów. To ostatnia część, którą Lucas planował jeszcze w początkach lat 70-tych. ”To długa historia, która zapowiada wydarzenia ukazane w ‘Nowej nadziei’” – mówi Lucas. – ”Mimo iż zacząłem ją pisać dopiero dwadzieścia lat później, jej struktura pozostała niezmieniona. Zawsze była to opowieść o ojcu, który znajduje odkupienie dzięki swoim dzieciom”.

Lucas jest zdania, że część III sprawi, że widzowie inaczej spojrzą na wydarzenia ukazane w ”Nowej nadziei”, ”Imperium kontratakuje” i ”Powrocie Jedi”. ”Gdy obejrzy się je począwszy od części I, a skończywszy na VI, będą to zupełnie inne filmy” – mówi. – ”Zdecydowałem się nakręcić części I, II i III, bo chciałem opowiedzieć historię Anakina, człowieka, która wyrzekł się dobra i przeszedł na stronę zła, by w końcu znaleźć odkupienie dzięki swoim dzieciom. Cieszę się, że mogłem dokończyć dzieła”.

REALIZACJA III CZĘŚCI ”GWIEZDNYCH WOJEN” BYŁA PRZEDSIĘWZIĘCIEM ZAKROJONYM NA GLOBALNĄ SKALĘ

Nie sposób precyzyjnie wskazać momentu, w którym rozpoczęła się realizacja ”Zemsty Sithów”. Pod wieloma względami jest to film, którego produkcja trwała niemal 30 lat – od chwili, gdy George Lucas wpadł na pomysł sagi o rodzinie Skywalkerów, której tłem stała się burzliwa wojna domowa w odległej galaktyce.

Zdjęcia rozpoczęły się w Fox Studios Australia w Sydney, w Nowej Południowej Walii, 30 czerwca 2003 o godz. 8.07 rano. Na planie spotkali się: scenarzysta i reżyser George Lucas, producent Rick McCallum i odtwórcy dwóch głównych ról, Hayden Christensen i Ewan McGregor, a towarzyszyli im robot R2-D2 i ponad stuosobowa ekipa.

”Realizacja części III przebiegała bez najmniejszych problemów” – mówi McCallum. – ”Główny okres zdjęciowy potrwał 55 dni, czyli niemal dokładnie tyle, co zdjęcia do wcześniejszych filmów z serii, a dużo krócej niż zdjęcia do większości innych dużych filmów. Świadczy to o profesjonalizmie George’a, całej obsady i ekipy. Mieliśmy wiele szczęścia, bo wszystko poszło gładko”.

Zdjęcia kręcono w studiach australijskich i brytyjskich oraz plenerach Chin, Tajlandii, Szwajcarii i Tunezji, gdzie realizowano sceny rozgrywające się na nowych planetach, które poznajemy w ”Zemście Sithów”. W roku 2002 ekipa wyruszyła do Włoch z ekscytującą, ale i niebezpieczną misją sfilmowania spektakularnego wybuchu wulkanu Etna na Sycylii.

Zdjęcia z udziałem aktorów były tylko początkiem żmudnego procesu realizacji ”Zemsty Sithów”. Dla Lucasa scenariusz jest jedynie punktem wyjścia do zrealizowania filmu, który sobie wymarzył. Jak mówi: ”Scenariusz, na podstawie którego kręcimy zdjęcia, znacznie różni się od filmu, który zobaczą widzowie. Gdy oglądam nakręconą scenę na monitorze, przychodzą mi do głowy nowe pomysły, które realizuję potem na etapie montażu i zdjęć dodatkowych. Na tym według mnie polega radość kręcenia filmów. Zaczynam od ‘normalnego’ montażu i procesu postprodukcji i doprowadzam go do ekstremum”.

Współautor montażu i projektant dźwięku Ben Burtt jest zdania, że niekonwencjonalny styl pracy Lucasa znakomicie pasuje do filmów, które kręci: ”’Gwiezdne wojny’ nie odzwierciedlają współczesnych technik stylistycznych, bo bardziej przypominają filmy z lat 30-tych i 40-tych. Paradoksalnie, aby osiągnąć efekt typowy dla klasycznego kina, sięgamy po nietradycyjne metody narracyjne. George rozkłada filmy na czynniki pierwsze i dowolnie je przestawia po obejrzeniu tego, co zmontował. To dynamiczny proces, który przypomina realizację filmu animowanego”.

Późnym latem 2004, gdy prace postprodukcyjne były już mocno zaawansowane, ekipa wyjechała do Shepperton Studios w Anglii, gdzie przez 11 dni realizowała dokrętki (wcześniej druga ekipa na krótko pojechała do Sydney, by nakręcić kilka ujęć Wookiech w akcji na tle ‘niebieskiego ekranu’). Potem ekipa przeniosła się do Elstree Studios w Borehamwood w Anglii, gdzie w styczniu 2005 ostatecznie ukończono zdjęcia aktorskie.

Jako ostatnie nakręcono ujęcie z Haydenem Christensenem, który biegnie po platformie. Gdy Lucas krzyknął ”Cięcie – koniec zdjęć”, członkowie ekipy zdali sobie sprawę, że oto po raz ostatni poszły w ruch kamery na planie kinowego filmu z serii ”Gwiezdne wojny”. Było to w hali 8 studia Elstree, czyli dokładnie tam, gdzie w roku 1976 Lucas rozpoczął zdjęcia do ”Nowej nadziei”. Rick McCallum mówi: ”Krąg się zamknął, a George był z tego powodu bardzo szczęśliwy”.

NAD WIZUALNĄ STRONĄ III CZĘŚCI ”GWIEZDNYCH WOJEN” PRACOWAŁA EKIPA UTALENTOWANYCH ARTYSTÓW

Stronę wizualną ”Zemsty Sithów” opracował wydział scenograficzny JAK, który mieści się na trzecim piętrze wiktoriańskiego dworku na Skywalker Ranch. Szkice koncepcyjne stanowią integralny etap realizacji filmów z serii ”Gwiezdne wojny” od początku lat 70-tych, kiedy to ceniony ilustrator Ralph McQuarrie przygotował rysunki, które pomogły Lucasowi przekonać szefów wytwórni Twentieth Century Fox, by skierowali film do produkcji.

Na planie ”Zemsty Sithów” ze szkiców przygotowanych przez wydział scenograficzny korzystali scenograf Gavin Bocquet, projektantka kostiumów Trisha Biggar i specjaliści od efektów specjalnych z Industrial Light & Magic. Wydział scenograficzny, na czele którego stali koordynatorzy szkiców koncepcyjnych Ryan Church i Erik Tiemens, przystąpił do pracy nad ”Zemstą Sithów” w czasie, gdy kończono realizację ”Ataku klonów”.

”Początki to mój ulubiony etap pracy” – mówi producent Rick McCallum. – ”Gdy zaczynamy pracę, George wciąż pisze scenariusz, więc wszystko, co narysuje lub wymyśli wydział scenograficzny, ma szansę trafić do filmu. George jest otwarty na wszystko. Nigdy niczego nie przesądza”.

Grupa 12 utalentowanych artystów zaprojektowała wszystko, co oglądamy na ekranie, od pojedynku Anakina i Obi-Wana, którzy walczą świetlnymi mieczami, poprzez planetę Utapau, po fryzury Anakina. Wiele z ich szkiców w subtelny sposób nawiązuje do projektów powstałych niemal 30 lat temu na potrzeby ”Nowej nadziei”. Artyści spędzili niemal rok opracowując projekty pojazdów, dekoracji, mebli i mundurów – wszystkiego, co widzowie zobaczą na ekranie.

Ogromnym wyzwaniem było zaprojektowanie nowego złoczyńcy, którego poznajemy w ”Zemście Sithów”, generała Grievousa. Zanim Lucas podjął ostateczną decyzję co do tego, kim (albo raczej czym) będzie Grievous, zwrócił się z prośbą o sugestie do wydziału scenograficznego. Artyści udzielili mu rady: niech Grievous będzie połączeniem kosmity i robota i niech będzie straszny. Współautor szkiców koncepcyjnych Warren Fu wpadł na pomysł, by Grievous był kosmitą żyjącym wewnątrz pancerza robota. ”Kimś takim stanie się potem Anakin” – mówi George Lucas.

Artyści odpowiedzialni za szkice koncepcyjne współpracowali ściśle ze scenografem Gavinem Bocquetem i projektantką kostiumów Trishą Biggar, którzy pracowali wcześniej przy części I i II. Oboje stanęli przed nie lada wyzwaniem – część III musiała być łącznikiem wizualnym między wyrafinowanym bogactwem ”Mrocznego widma” i ”Ataku klonów” i surowszym, bardziej klasycznym stylem, w którym utrzymana była oryginalna trylogia.

Bocquet zaprojektował i zbudował 72 wielkich dekoracji (o 50 więcej niż przy innych wysokobudżetowych filmach). Niektóre z nich stanowiły odrębną całość, inne ”rozbudowali” specjaliści z ILM, którzy na późniejszym etapie realizacji uzupełnili je o efekty komputerowe. Od bogatego apartamentu Padme, poprzez kokpit krążownika Federacji Handlowej, po budzącą grozę salę konferencyjną na Mustafarze – dekoracje musiały nie tylko oddawać rozmach akcji, lecz także nawiązywać do wcześniejszych filmów z serii, które z kolei ukazywały wydarzenia chronologicznie późniejsze. I tak Bocquet musiał zbudować replikę głównego korytarza statku rebeliantów, który oglądaliśmy w sekwencji otwierającej ”Nową nadzieję” – statku, na którym poznaliśmy R2-D2, C-3PO i Dartha Vadera. ”Pracowaliśmy z prawdziwą pasją” – mówi Bocquet. – ”Dekoracja ta stanowi istotne nawiązanie do ‘Nowej nadziei’, dołożyliśmy więc wszelkich starań, by niczym nie różniła się od oryginalnej”. Nie było to łatwe: pierwszą dekorację rozebrano natychmiast po zakończeniu zdjęć i Bocquet musiał odnaleźć zachowane projekty i zrekonstruować plan krok po kroku.

Projektantka kostiumów Trisha Biggar również musiała zrekonstruować coś, co widzowie zobaczyli po raz pierwszy w latach 70-tych: strój Dartha Vadera. Musiał on wyglądać dokładnie tak, jak wtedy, ale projektując setki innych kostiumów Biggar mogła puścić wodze fantazji.

Na potrzeby ”Zemsty Sithów” Biggar i jej ekipa rzemieślników wykreowała 500 kostiumów, które wniosły do filmu niezwykłe – nawet jak na wyróżnione Oscarem za kostiumy ”Gwiezdne wojny” – piękno wizualne. Aby sprostać wyzwaniu, Biggar przemierzyła niemal cały świat, szukając materiałów, które widzom kojarzyć się będą z pozaziemskimi cywilizacjami: ”Sprowadzaliśmy tkaniny skąd tylko się dało: z USA – Nowego Jorku, San Francisco, Los Angeles – Londynu, Paryża, Japonii, Chin, Indii... dosłownie zewsząd” – mówi.

Wybór egzotycznych, a czasami i nieco tajemniczych kostiumów często dyktował taki a nie inny rozwój akcji. Na przykład – jak mówi Trisha Biggar – ”Wiedzieliśmy, że Padme będzie w ciąży przez cały film, o czym nie będzie wiedział nikt poza nią samą. Ponieważ jest w ciąży, chciałam, by jej suknie uszyto z miękkich, delikatnych tkanin. Nie wolno ponadto zapominać, że od kilku lat toczy się wojna, u boku Padme nie ma Anakina, jej sytuacja jest więc dużo poważniejsza niż w ‘Ataku klonów’. Jako projektantka mogłam ukazać nieco smutniejszy, poważniejszy aspekt jej życia, używając do tego celu ciemniejszych kolorów. Cieszę się, że mogłam zaprojektować kostiumy, które pomogły wydobyć emocje targające bohaterami”.

Jednym z najpiękniejszych kostiumów, które Biggar stworzyła dla Amidali, jest ostatnia suknia bohaterki. ”Chciałam, by nawiązywała do sukni, w której oglądaliśmy ją po raz pierwszy na wyspie w ‘Ataku klonów’, gdy zakochiwała się w Anakinie. Otaczała ich woda i piękne kolory, które chciałam ponownie wykorzystać. Suknię uszyliśmy z ręcznie malowanego aksamitu. Wykończyliśmy ją szyfonem, który barwiłam na niebiesko i zielono, gotując go tak, że stał się zwiewny niczym pajęczyna. Gdy zobaczyłam ją potem na ekranie, przekonałam się, że wygląda jeszcze piękniej, niż to sobie zamierzyłam. O czym więcej może marzyć projektant?” – mówi Trisha Biggar.

Aby upewnić się, że jej kostiumy wypadną dobrze na ekranie, w czasie przygotowań do realizacji Biggar współpracowała ściśle z autorem zdjęć Davidem Tattersallem. Projektowanie kostiumów było wyczerpującym zajęciem, ale uznanie Lucasa i aktorów sprawiło, że trud się opłacił.

”Dzięki kostiumom, które nosi mój bohater, nabrałem wiary we własne siły” – mówi Ian McDiarmid (kanclerz Palpatine), któremu najbardziej przypadłax do gustu marynarka z wysokim kołnierzem, wyglądająca, jakby uszyto ją ze skóry węża lub jaszczurki. – ”Przydaje mojemu bohaterowi cech gada, które znakomicie do niego pasują”.

Mimo iż to Amidala najczęściej zmienia stroje, największym wyzwaniem okazały się właśnie kostiumy Palpatine’a. Biggar mówi: ”Palpatine nosi sześć kostiumów. Każdy następny jest ciemniejszy i bardziej bogato zdobiony od poprzedniego. Ubiera się ma szaro i brązowo, a w końcu niemal na czarno, co prowadzi go na ciemną stronę mocy”.

Kostium Vadera może wydawać się prosty, w rzeczywistości jednak wymagał kilku drobnych, choć istotnych poprawek. ”Chcieliśmy, by wydał się widzom bardziej ‘zmechanizowany’, zupełnie nowy, bo tak jest w istocie” – mówi Trisha Biggar. – ”Zmiany, które wprowadziliśmy w kostiumie, sprawiły, że noszący go Hayden Christensem poruszał się nieco niezdarnie. Ma to swoje uzasadnienie w rozwoju akcji, bo przecież Anakin przywdziewa go w filmie po raz pierwszy”.

Autor zdjęć David Tattersall przyznaje, że na widok Vadera przeszedł go dreszcz – i to nie za sprawą mrocznej osobowości bohatera: ”Zacząłem się zastanawiać: jak, u diabła, oświetlimy czarny hełm na tle czarnego nieba?” – mówi.

Zdjęcia do ”Zemsty Sithów” niosły za sobą poważne problemy natury logistycznej: ”Niezwykłe nie było to, że kręciliśmy cyfrową kamerą wysokiej rozdzielczości, ale rozmach, z jakim realizowano film: olbrzymia liczba ujęć z efektami specjalnymi, wirtualnych dekoracji i scen, w których korzystaliśmy z ‘niebieskiego’ lub ‘zielonego’ ekranu. Było to bardzo trudne. Gdyby nie George, który zaraził nas wszystkich swą wizją i entuzjazmem, nigdy byśmy sobie z nimi nie poradzili” – mówi David Tattersall.

REALIZACJA FINAŁOWEJ WALKI NA ŚWIETLNE MIECZE BYŁA EPICKĄ PRZYGODĄ SAMA W SOBIE

W stuletniej historii kina na ekranie podziwiać można było niezliczone pojedynki między bohaterami i złoczyńcami, żadnego jednak kinomani nie oczekiwali tak, jak ostatecznego starcia Anakina Skywalkera i Obi-Wana Kenobi, który stanowi finał III części ”Gwiezdnych wojen”.

Koordynator pracy kaskaderów i mistrz szermierki Nick Gillard, który pracował przy ”Mrocznym widmie” i ”Ataku klonów”, twierdzi, że bardziej spektakularnego pojedynku na świetlne miecze widzowie dotąd nie oglądali: ”Posunęliśmy się najdalej, jak się dało” – mówi.

Przed zaprojektowaniem choreografii tej i innych scen akcji Gillard zasięgnął rady George’a Lucasa, który ocenił sprawność fizyczną i waleczność wszystkich Jedi, przyznając im punkty w skali od 1 do 10.

”Obi-Wan jest na poziomie 8, z niego też startuje Anakin. Ale Anakin przeskakuje na poziom 9, a różnica między 8 i 9 jest ogromna. Jedi może osiągnąć poziom 9, ale na tym polega różnica między jasną i ciemną stroną mocy. Pojedynek daje nam pełne wyobrażenie o bohaterach, bo Anakin nauczył się walczyć i jest niezwykle utalentowany, ale nie poznał duchowej strony, która się z tym wiąże. To, że mogłem spojrzeć na wszystko z punktu widzenia rozwoju akcji, pomogło mi opracować choreografię całej sekwencji” – mówi Gillard.

Po przybyciu do Sydney Hayden Christensen, który wciela się w rolę Anakina i grający Obi-Wana Kenobi Ewan McGregor poddali się morderczemu treningowi. Christensen trenował szczególnie intensywnie.

”Hayden dawał z siebie wszystko” – mówi Gillard. – ”Codziennie fechtował z nami przez sześć godzin, po czym trenował jeszcze dwie godziny – przez pierwszą godzinę podnosił ciężary, przez następną wykonywał ćwiczenia sercowo-naczyniowe. Jakby tego było mało, musiał jadać sześć posiłków dziennie!”.

Mimo iż pojedynek Anakina i Obi-Wana pełni w filmie kluczową rolę, jest tylko jedną z wielu sekwencji kaskaderskich, przy których pracował Gillard. ”Widzowie mogą nie zauważyć ich tak bardzo, jak w innych filmach, bo w części III jest tyle scen akcji. Myślę, że tyle samo czasu spędziłem przy scenach popisów kaskaderskich, co przy scenach walk na miecze. Są trudne i wymagają ogromnego nakładu pracy” – mówi.

Lucas przyznaje, że praca Gillarda była kluczem do sukcesu ”Zemsty Sithów”: ”Nickowi udała się nie lada sztuka. Zmienił Haydena i Ewana w zawodowych szermierzy. Na planie dokonywali oni niezwykłych wyczynów, a wszystkie z nich można podziwiać na ekranie” – mówi.

”ZEMSTA SITHÓW” STAWIA PRZED ODTWÓRCAMI GŁÓWNYCH RÓL NOWE WYZWANIA

W ”Zemście Sithów” Anakin Skywalker przechodzi na ciemną stronę mocy, film osiąga więc tragiczny wymiar, dzięki czemu kreacje aktorskie odtwórców głównych ról zyskały nowy, głębszy wymiar.

”Powody, dla których Anakin podejmuje taką a nie inną decyzję, są bardzo zrozumiałe i wszyscy możemy się z nim identyfikować” – mówi Hayden Christensen, grający człowieka, który zmienia się w Vadera. – ”Jako aktor cieszę się, że dane mi było zagrać tak trudną rolę”.

Scenarzysta i reżyser George Lucas twierdzi, że Christensen stworzył wyrazistą kreację, nacechowaną silnymi emocjami: ”Przekonujemy się, że sam ma coś z Dartha Vadera. Hayden bez wątpienia kryje mroczną stronę, a jest to jeden z powodów, dla których obsadziłem go w tej roli. Nie bez znaczenia pozostaje to, że jest przystojny i czarujący, bo gdyby Anakin od początku był Vaderem, nikt nie przejmowałby się jego losem. Ukazanie tej przemiany było trudnym zadaniem, a Hayden znakomicie się z niego wywiązał”.

Christensen, wieloletni fan ”Gwiezdnych wojen”, przeszedł nie tylko przemianę psychiczną, lecz także – pod koniec zdjęć w Sydney – pełną przemianę fizyczną. ”Od momentu, w którym obsadzono mnie w roli Anakina, marzyłem, by przywdziać nowy kostium Vadera” – mówi aktor, który przygotowując się do roli powiększył masę mięśniową o dziesięć kilo. Noszony przez niego strój wyposażono w specjalny aparat, który emituje niezapomniany dźwięk ‘zmechanizowanego’ oddechu Vadera. ”Bez niego zarówno sam kostium, jak i moja rola nie byłyby kompletne” – mówi Christensen.

Producent Rick McCallum przyznaje, że gdy Christensen po raz pierwszy pojawił się na planie w stroju Dartha Vadera, cała ekipa zaniemówiła z wrażenia. Mimo iż sam kostium dla nikogo nie był niespodzianką, każdy chciał być naocznym świadkiem tego wydarzenia. ”Na planie zebrały się setki gapiów, którzy nie spuszczali oka z Haydena. Był to moment, na który wszyscy czekaliśmy, najniezwyklejszy z wszystkich dni zdjęciowych” – mówi McCallum.

Christensen przeżywał to nieco inaczej: ”Byłem podekscytowany, ale stąpałem bardzo ostrożnie, bo bałem się, że mogę upaść i połamać kostium. Gdy George krzyknął ‘Akcja!’ i kamery poszły w ruch, poczułem coś niezwykłego. Ten kostium sprawia, że człowiek czuje się potężny i zły. Nawet dziś, niemal dwa lata później, nie mogę o tym zapomnieć – trudno mi nawet wyrazić, co wtedy czułem” – mówi.

Anakin przechodzi na ciemną stronę, mimo iż jego mentor Jedi i najlepszy przyjaciel, Obi-Wan Kenobi, robi wszystko, by temu zapobiec. ”W tym filmie Obi-Wan pada ofiarą zdrady. To, jak się zachowa, zapowiada wybory, których dokona w częściach IV, V i VI” – mówi George Lucas.

Zdaniem Ewana McGregora, który po raz trzeci wciela się w rolę Obi-Wana, ”Zemsta Sithów” dała mu najwięcej powodów do satysfakcji: ”Obi-Wan ma w tym filmie dużo więcej do zrobienia” – mówi. – ”George napisał scenariusz, który ukazuje mojego bohatera takim, jakim zawsze chciałem go zobaczyć. Obi-Wan głęboko kocha Anakina i z ogromnym smutkiem obserwuje, jak skłania się on ku ciemnej stronie. To bardzo ciekawa rola”.

Przygotowując się do roli, McGregor studiował kreację nominowanego do Oscara Sir Aleca Guinnessa, który powołał do życia Obi-Wana w zrealizowanej w 1977 ”Nowej nadziei”: ”Tym razem mój bohater jest w wieku zbliżonym do wieku Sir Aleca, miałem więc ostatnią szansę, by spróbować dorównać jego kreacji. Przez trzy tygodnie w garderobie puszczałem sobie bez przerwy jego sceny z pierwszych trzech filmów, szukając w nich źródła inspiracji” – mówi.

Również po raz trzeci wciela się w swą rolę wyróżniona nominacją do Oscara za ”Bliżej” Natalie Portman, grająca senator Padme Amidalę, która w sekrecie poślubia Anakina i rodzi mu dzieci. W ”Zemście Sithów” bezradna Padme obserwuje, jak jej mąż odsuwa się on niej, a Republika, której tak wiernie służyła, zmienia się w złowrogie Imperium Galaktyczne.

”Cieszę się, że mogłam zagrać dorosłą Padme” – mówi Natalie Portman. – ”W tym filmie Amidala jest dojrzałą kobietą, a nie zakochaną młodą dziewczyną. Przez całe swoje życie starała się czynić dobro, a teraz staje się świadkiem przemiany Anakina i upadku Republiki. ‘Zemsta Sithów’ to ostatni kawałek układanki, który prowadzi do ‘Nowej nadziei’. To najbardziej dramatyczny z wszystkich sześciu filmów, a ukazane w nim wydarzenia mają ogromny wpływ na Padme”.

Motorem tych wydarzeń są działania kanclerza Palpatine’a, którego prawdziwe oblicze w końcu poznajemy. Wyrachowanego polityka po raz kolejny gra ceniony aktor brytyjski Ian McDiarmid, który mówi: ”W ‘Zemście Sithów’ Palpatine wysuwa się na czoło. Omamia Anakina i zachęca młodego Jedi, by zawarł faustowski pakt z diabłem i zaprzedał swoją duszę”.

Palpatine zawarł przyjaźń z Anakinem w trakcie wydarzeń ukazanych w ”Mrocznym widmie”, gdy Anakin miał zaledwie 9 lat, a Palpatine po przyjacielsku poklepał go po ramieniu w czasie finałowej parady zwycięstwa. Mimo iż kanclerz nie pełnił zasadniczej roli w rozwoju akcji w części I i II, ”Zemsta Sithów” sugeruje, że w znaczący sposób przyczynił się do powstania sporów politycznych, które później nastąpiły. Palpatine jest bezwzględny i wyrachowany, takim też ukazał go McDiarmid. Aktor mówi: ”Jak wielu politycznych pragmatyków, Palpatine korzysta z okazji i pozyskuje nowego, młodego ucznia. Zaskoczyło mnie, jak bardzo George Lucas skupił się na relacjach łączących Anakina i Palpatine’a w ‘Zemście Sithów’. W wielu scenach rozmawiamy spokojnie i szczerze. Palpatine zarzuca Anakina sugestiami, ofertami i obietnicami, a potem czeka w milczeniu, którą z nich Anakin podchwyci – która z nich okaże się zbyt kusząca, by ją odrzucił”.

W jednej z kluczowych scen dochodzi do konfrontacji Palpatine’a z mistrzem Jedi Mace’em Windu, w którego po raz kolejny wciela się Samuel L. Jackson. Mace gra w ”Zemście Sithów” dużo ważniejszą rolę niż we wcześniejszych dwóch filmach. ”To wspaniała scena, na którą czekałem praktycznie całe życie, od czasu, gdy jako młody człowiek walczyłem na kije, udając, że jestem Errolem Flynnem grającym pirata” – mówi Jackson.

Jackson wystąpił w trzech filmach z serii, ale jedynym aktorem, który w roli mówionej pojawił się we wszystkich sześciu filmach, jest grający marudnego robota dyplomatycznego C-3PO Anthony Daniels.

”Nigdy nie przypuszczałem, że rola, którą miałem początkowo grać przez 12 tygodni, zajmie mi 28 lat!” – mówi Daniels. – ”Miło mi jednak oznajmić, że w ‘Zemście Sithów’ możemy podziwiać Threepio w pełnej okazałości, mimo iż w ‘Ataku klonów’ stracił głowę i to dosłownie. Nareszcie jest w swoim żywiole!”.

Ku niekłamanej radości wszystkich fanów ”Gwiezdnych wojen” w ”Zemście Sithów” powraca na ekrany łagodny olbrzym Chewbacca, w którego ponownie wciela się Peter Mayhew. George Lucas wskazuje na wyraźne nawiązania łączące ”Zemstę...” z ”Nową nadzieją”: ”Zawsze chciałem odwiedzić Chewbaccę na ojczystej planecie Wookiech zwanej Kashyyyk” – mówi.

Mayhew przyznaje, że nigdy się tego nie spodziewał: ”Gdy producent Rick McCallum zadzwonił do mnie, proponując mi, abym ponownie wcielił się w rolę Chewbakki, omal nie upuściłem słuchawki. Kiedy jednak zjawiłem się na planie, poczułem się, jakbym nigdy nie opuścił świata ‘Gwiezdnych wojen’” – mówi.

Twórcy mają nadzieję, że podobnie poczują się wszyscy widzowie ”Zemsty Sithów”...

MAGICY Z ILM KREUJĄ REKORDOWĄ LICZBĘ UJĘĆ Z EFEKTAMI SPECJALNYMI NA POTRZEBY ”ZEMSTY...”

W ”Zemście Sithów” oglądamy jeszcze więcej ”plenerów”, których nie można znaleźć w żadnym zakątku naszego globu, niż we wcześniejszych filmach z serii ”Gwiezdne wojny”. Z prośbą o pomoc w wykreowaniu pozaziemskich krajobrazów scenarzysta i reżyser George Lucas oraz producent Rick McCallum po raz kolejny zwrócili się do specjalistów z Industrial Light & Magic, pierwszego na świecie studia efektów specjalnych, które powstało z myślą o ”Nowej nadziei”.

W ”Zemście Sithów” oglądamy ponad 2.200 ujęć z efektami specjalnymi, więcej niż we wcześniejszych filmach z cyklu ”Gwiezdne wojny” i innych widowiskowych filmach, takich jak trylogia ”Władca pierścieni”. ”Są w filmie ujęcia, które składają się z 50, a nawet 60 różnych elementów. Wielu widzów nie domyśli się nawet, że są to efekty specjalne” – mówi Rick McCallum. Wiele z tych ”niewidzialnych” efektów wykorzystano przy kreowaniu ośmiu planet, które oglądamy w filmie – jest ich więcej, niż w którymkolwiek wcześniejszym filmie Gwiezdnej Sagi.

Zadanie koordynowania pracy nad efektami Lucas powierzył Johnowi Knollowi i Rogerowi Guyettowi z ILM. Każdy z nich ”opiekował się” konkretnymi scenami akcji lub efektami, które przewijają się przez cały film. Za reżyserię animacji po raz kolejny odpowiedzialny był Rob Coleman, nominowany do Oscara za ”Mroczne widmo” i ”Atak klonów”.

Wśród zapierających dech w piersiach scen, których powstawanie nadzorował Knoll – związany z Lucasem od ponad dziesięciu lat – jest otwierająca ”Zemstę Sithów” sekwencja bitwy. Wysoko nad miastem-światem Coruscant rozgrywa się ostatni akt Wojen Klonów, podczas gdy Obi-Wan i Anakin podejmują próbę odbicia porwanego kanclerza Palpatine’a z rąk separatystów.

Jest to scena, której próżno szukać w innych filmach z serii ”Gwiezdne wojny”, bo rozgrywa się ona nie w kosmosie, ale w górnych warstwach atmosfery Coruscant. ”Dało nam to możliwość wykreowania dymów, słupów ognia i innych efektów pirotechnicznych, które nie istnieją w próżni kosmicznej” – mówi Knoll.

Roger Guyett nadzorował kreację wulkanicznej planety Mustafar, gdzie dochodzi do pojedynku Obi-Wana z Anakinem. Guyett zdawał sobie sprawę, że niesamowite krajobrazy muszą się wydać widzom w pełni realistyczne, co nie było łatwe, bo Obi-Wan i Anakin walczą nad strumieniem roztopionej lawy i wybuchającej magmy.

”Chcieliśmy, by widzowie czuli, że bohaterowie znajdują się w ciągłym niebezpieczeństwie” – mówi Guyett. – ”To klasyczny pojedynek dwóch wielkich bohaterów, w którym otoczenie potęguje nastrój zagrożenia. Zależało mi, aby widzowie poczuli, że trafili do piekła, stworzyłem więc prawdziwy wodospad lawy”.

W scenie tej wykorzystano elementy grafiki komputerowej, autentyczne zdjęcia z wybuchu Etny, cyfrowe dorysówki oraz skomplikowane miniatury, które powstały pod kierunkiem koordynatora pracy modelarzy Briana Gernanda z ILM. Niektóre z tych ”miniatur” miały ponad 10 metrów długości, przydając otoczeniu realizmu i ”faktury”. Filmową lawę wykreowano z użyciem metylcelu, środka zagęszczającego stosowanego powszechnie przy produkcji koktajli mlecznych. Hektolitry lawy przepuszczano przez miniaturę, tak że tworzyła ona szeroką na ponad metr rzekę, która przepływała przez ogromny model.

W ”Zemście Sithów” oglądamy po raz pierwszy na dużym ekranie ojczystą planetę Wookiech Kashyyyk, którą porastają gęste lasy. John Knoll nadzorował plany ogólne ukazujące środowisko planety, podczas gdy Guyett skupił się na scenie bitwy, w której setki Wookiech dzielnie stawiają czoła siłom Separatystów. Gernand i jego ekipa zbudowali szczegółową miniaturę przedstawiającą ”drzewo-bohatera”, a artyści z ILM przydali całości odpowiedniej perspektywy, tak że filmowy las zdaje się tętnić życiem.

W scenach rozgrywających się na nigdy dotąd nie oglądanej planecie Utapau, Knoll nadzorował zapierającą dech w piersiach sekwencję pościgu i walki wręcz między Obi-Wanem i przywódcą droidów generałem Grievousem, podczas gdy ekipa Gernanda wykonała modele przedstawiające ogromną dziurę w ziemi i miasto.

Wśród innych światów, które oglądamy w ”Zemście Sithów” są: Felucia, przedziwna planeta, którą porastają ogromne, egzotyczne grzyby i inne niesamowite rośliny; Alderaan, idylliczna planeta, na której mieszka senator Bail Organa i przyszła księżniczka Leia; ojczysta planeta Padme, Naboo i jałowa Tatooine, na którą trafia syn Anakina, Luke Skywalker.

Specjaliści z ILM współpracowali także przy realizacji sceny, na którą widzowie czekali latami – sceny, w której Anakin zmienia się w ukrytego za czarną maską Dartha Vadera. Roger Guyett wniósł do niej styl kojarzący się z czarnym kryminałem – rozproszone światło i silną punktówkę. ”Otoczenie wygląda jak skrzyżowanie sali operacyjnej z komnatą tortur” – mówi. – ”Myślę, że to właśnie dlatego wywiera tak silne wrażenie na widzach”.

Wiele z postaci, które oglądamy na ekranie, istnieje wyłącznie w pamięci komputera. W ”Zemście Sithów” podziwiać można 90 minut animacji, więcej niż w którymkolwiek wcześniejszym filmie z serii.

Za szczytowe osiągnięcie swej ekipy koordynator animacji Rob Coleman uważa komputerowo generowanego mistrza Jedi Yodę: ”Cyfrowego Yodę wykreowaliśmy już co prawda na potrzeby ‘Ataku klonów’, ale dopiero w ‘Zemście Sithów’ staje się on pełnoprawnym bohaterem, ma więcej czasu ekranowego i dialogów. Świetnie się bawiliśmy przenosząc jego postać w nowy wymiar” – mówi.

Coleman przyznaje, że zmieniono nieco także sam wizerunek Yody: ”Jego skóra nabrała tym razem większego realizmu, z większym autentyzmem oddaliśmy także jego szaty” – mówi.

Yoda walczył wprawdzie na świetlne miecze już w ”Ataku klonów”, dopiero teraz jednak, w komnacie Jedi, natrafia na godnego siebie przeciwnika, stając do pojedynku, który przypieczętuje los Republiki i jego samego.

Wśród nowych postaci, które artyści z ILM wykreowali specjalnie z myślą o ”Zemście Sithów”, jest złowieszczy generał Grievous, który łączy w sobie cechy kosmity i robota, a stoi na czele budzącej grozę armii droidów. ”George Lucas chciał, by Grievous reprezentował technologię, której ofiarą padnie ostatecznie Anakin” – mówi Coleman. – ”To wczesny przykład technologii, której użyto, by ratować Vadera. W przypadku Grievousa technika ta nie w pełni się sprawdza, nasz bohater jest więc co prawda potężny, ale i w pewien sposób ułomny. Jest nieszczęsnym złoczyńcą, który zanosi się od kaszlu. Bardzo nam się spodobał, bo, my, animatorzy uwielbiamy kreować złoczyńców!”.

WYRÓŻNIONY PIĘCIOMA OSCARAMI KOMPOZYTOR JOHN WILLIAMS POWRACA, BY SKOMPONOWAĆ MUZYKĘ DO OSTATNIEGO FILMU Z SERII ”GWIEZDNE WOJNY”

George Lucas często powtarza, że dźwięk to 50% sukcesu każdego filmu. Gwiezdna Saga zawdzięcza swój sukces w dużej mierze kompozytorowi Johnowi Williamsowi, który napisał muzykę do wszystkich filmów z serii, począwszy od ”Nowej nadziei”.

”Jestem niezmiernie szczęśliwy, że dane mi było dokończyć dzieła” – mówi John Williams. – ”George i ja pracujemy ze sobą od 28 lat, a nasza współpraca należy od najtrwalszych w całej historii kina”.

Muzykę do ”Zemsty Sithów” nagrała London Symphony Orchestra, podobnie jak to miało miejsce przy pięciu wcześniejszych filmach. ”Nie planowaliśmy tego, po prostu tak wyszło. Jesteśmy niczym stare, dobre małżeństwo: spoglądamy wstecz mówiąc ‘No popatrz, udało się, pomimo tych wszystkich wyzwań” – mówi Williams.

Lucas mówi: ”John to nieoceniony współpracownik. Gdyby nie on, moje filmy nie byłyby tym, czym są”.

Nawet teraz, po upływie tylu lat, Williams przyznaje, że muzyka do filmu z cyklu ”Gwiezdne wojny” to wielkie wyzwanie: ”Te filmy wymagają ogromnej dawki muzyki. Muzyka towarzyszy widzowi od pierwszego ujęcia i trwa niemal przez cały czas projekcji. Musi oddawać wszystkie szczegóły i zwroty akcji”.

Kompozytor twierdzi, że jest wyjątkowo zadowolony z muzyki do ”Zemsty Sithów”: ”George dokonał cudu łącząc motywy przewijające się przez obie trylogie i postanowiłem, że zrobię to samo od strony muzycznej. W części III można znaleźć więcej nawiązań muzycznych do pierwszej trylogii, niż we wcześniejszych dwóch filmach” – mówi.

Wśród tych nawiązań są: ”Temat mocy” i ”Temat Lei”, którego nie słyszano z ekranu od roku 1983, ”Marsz imperialny”, który wybija się na plan pierwszy w chwili, gdy do akcji wkracza Darth Vader i tryumfalny motyw ”Sali tronowej” z ”Nowej nadziei”.

W filmie słyszymy także oczywiście nowe kompozycje, w tym temat generała Grievousa, który Williams opisuje jako ”zabawę z instrumentami perkusyjnymi” i motywy chóralne, które kompozytor nazywa ”lamentami”. Ilustrują one mroczne zwroty akcji.

”Nie mogę sobie wyobrazić lepszej partytury dla ostatniego filmu z cyklu ‘Gwiezdne wojny’” – mówi Lucas. – ”Łączy ona motywy jasne i ciemne, stare i nowe”.

Jeśli weźmie się pod uwagę mroczną konwencję filmu, nie trudno wyobrazić sobie, że Williams mógł skomponować najmroczniejszą partyturę w całej swej dotychczasowej karierze. Kompozytor temu zaprzecza: ”Czasami muzyka stanowi kontrast dla mrocznego nastroju. Na ekranie mogą się dziać rzeczy straszne, ale muzyka jest po to, by przynosić ukojenie”.

Co więcej – muzyka podkreśla motyw nadziei, która zdaniem Williamsa pełni w filmie równie ważną rolę, co dramatyczne perypetie bohaterów: ”’Zemsta Sithów’ to opowieść o ludziach, którzy dokonują wspaniałych rzeczy, mimo iż stają się uczestnikami strasznych wydarzeń” – mówi.

”ZEMSTA SITHÓW TO OSTATNI FILM KINOWY Z SERII ”GWIEZDNE WOJNY”, ALE LEGENDA GWIEZDNEJ SAGI TRWA

”’Gwiezdne wojny’ otworzyły przed nami niezliczone możliwości. Pokazały, jakich cudów można dokonać w kinie” – mówi Peter Jackson, reżyser obsypanej Oscarami trylogii ”Władca pierścieni”.

Kiedy 25 maja 1977 na ekrany niespełna 30 kin (!) w Ameryce wszedł film zatytułowany "Gwiezdne wojny", nikt nie przypuszczał, że zmieni on na zawsze oblicze przemysłu filmowego na świecie.

Dziś pięć filmów z serii "Gwiezdne wojny" należy do najbardziej kasowych w dziejach kina. W samej tylko Ameryce przyniosły zawrotne wpływy (sumy dla filmów klasycznej trylogii obejmują wpływy z wersji specjalnych z 1997):

"Gwiezdne wojny"/”Nowa nadzieja” (1977) - 460,998,007$
"Imperium kontratakuje" (1980) - 290,475,067$
"Powrót Jedi" (1983) - 309,306,177$
”Mroczne widmo” (1999) - 431,088,301$
”Atak klonów” (2002) - 310,676,740$

W Polsce każdy z trzech filmów oryginalnej trylogii, wprowadzonych na ekrany w latach 1979, 1983 i 1985, obejrzało przeszło 5.000.000 widzów, a po wznowieniu w 1997 kolejny milion. Ale legenda "Gwiezdnych wojen" daleko wykracza poza rejestr danych kasowych. Zaczerpni?te z filmu wyrażenia i sformułowania "Niech moc b?dzie z Tobą", "Imperium Zła" czy samo określenie "Gwiezdne wojny" znane są nawet tym, którzy nigdy nie oglądali żadnego z filmów trylogii. Nic zatem dziwnego, że w roku 1989 "Gwiezdne wojny" znalazły si? wśród 25 pierwszych filmów umieszczonych przez Bibliotek? Kongresu USA na liście dzieł filmowych o nieprzemijającej wartości kulturowej, historycznej lub estetycznej. Jesienią 1997 Muzeum Przestrzeni Kosmicznej USA przygotowało wystaw? poświ?coną klasycznej trylogii. Jej kurator, Mary Henderson, mówi: ”George'owi Lucasowi udało si? przełoży? antyczne mity na opowieś? czytelną dla ludzi końca XX wieku”.

Filmy Lucasa miały ogromne znaczenie dla rozwoju technik filmowych efektów specjalnych. Podczas pracy nad "Nową nadzieją" George Lucas założył studio Industrial Light & Magic, które zrewolucjonizowało kinowe efekty specjalne, dzi?ki m.in. wprowadzeniu technik komputerowych. Industrial Light & Magic pracowało nad efektami do ponad 110 filmów, zdobyło 14 Oscarów oraz 9 nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej za osiągni?cia techniczne.

Dzięki wpływom z ”Gwiezdnych wojen” Lucas założył Pixar Animation Studios, gdzie powstały m.in. takie filmy jak ”Toy Story” czy ”Gdzie jest Nemo”.

"Powrót Jedi" był pierwszym filmem wyświetlanym w systemie dźwi?kowym THX, który jest dziś stosowany w ponad 1.400 kinach na całym świecie oraz na płytach DVD, kasetach VHS i dyskach laserowych.

”Atak klonów” był pierwszym pełnometrażowym filmem fabularnym nakręconym całkowicie przy pomocy cyfrowych kamer video wysokiej rozdzielczości. Na planie ”Zemsty Sithów” z powodzeniem przetestowano kamerę o jeszcze większej rozdzielczości.

Dziś, niemal trzydzieści lat po premierze pierwszego filmu, Saga wciąż cieszy si? niesłabnącą popularnością. W plebiscycie na najpopularniejszy film wszechczasów przeprowadzonym wśród studentów amerykańskich college'ów zwyci?żył "Powrót Jedi". Gry video z serii ”Gwiezdne wojny” biją rekordy popularności, a książki, rozwijające fabułę filmów, trafiają regularnie na prestiżową listę bestsellerów dziennika New York Times. Seria klocków Lego opartych na filmach Lucasa znalazła miliony nabywców na całym świecie i to nie tylko wśród dzieci.

Na internecie odnaleź? można adresy setek stron i portali poświ?conych Sadze, sekcje poświ?cone "Gwiezdnym wojnom" należą do najwi?kszych atrakcji parków Disneya na całym świecie.

GEORGE LUCAS
SCENARIUSZ, REŻYSERIA, KIEROWNICTWO PRODUKCJI

George Lucas jest twórcą sagi "Gwiezdnych wojen" i serii filmów o przygodach Indiany Jonesa, a także szefem Lucasfilm Ltd., LucasArts Entertainment Company LLC, Lucas Digital Ltd. LLC, Lucas Licensing Ltd. oraz Lucas Learning Ltd.
W roku 1970 Lucas wyreżyserował swój pierwszy film, "THX 1138" (TVP: "THX 1138"). Film wyprodukowało studio American Zoetrope, jego kierownikiem produkcji był Francis Coppola. W roku 1971 Lucas założył własną wytwórnię, Lucasfilm Ltd., z siedzibą w San Rafael w Kalifornii.
W roku 1973 Lucas wyreżyserował film "American Graffiti" (TVP, video: "American Graffiti"), którego scenariusza był współautorem. Film zdobył Złoty Glob, nagrody Nowojorskiego Stowarzyszenia Krytyków Filmowych i Narodowego Stowarzyszenia Krytyków Filmowych, wyróżniono go także pięcioma nominacjami do Oscara.
Cztery lata później Lucas wyreżyserował "Gwiezdne wojny", film oparty na własnym scenariuszu, który pobił wszelkie rekordy kasowe i zdobył siedem Oscarów. Lucas był współautorem scenariuszy "Imperium kontratakuje" i "Powrotu Jedi", przy których sprawował także funkcję kierownika produkcji. W roku 1980 był współautorem scenariusza i kierownikiem produkcji "Poszukiwaczy zaginionej arki", filmu wyreżyserowanego przez Stevena Spielberga, który zdobył pięć Oscarów. Był także współkierownikiem produkcji i autorem noweli filmowej do filmu "Indiana Jones" ("Indiana Jones i Świątynia Zagłady"), który otrzymał dwie nominacje i Oscara za efekty.
W roku 1986 Lucas pełnił funkcję kierownika produkcji przy zrealizowanym na zlecenie Disneylandu trójwymiarowym filmie fantastyczno-muzycznym "Captain Eo" w reżyserii Francisa Coppoli, w którym wystąpił Michael Jackson. Opracował także koncepcję tzw. Star Tours, jednej z największych atrakcji Disneylandów.
Lucas był autorem oryginalnej noweli filmowej i kierownikiem produkcji filmu "Willow" w reżyserii Rona Howarda, który wszedł na ekrany w roku 1988 i otrzymał trzy nominacje do Oscara.
Także w roku 1988 Lucas był kierownikiem produkcji filmu Francisa Coppoli "Tucker: The Man and His Dream", który wyróżniono trzema nominacjami do Oscara. Rok później Lucas napisał nowelę filmową, która stała się podstawą filmu "Indiana Jones i ostatnia krucjata". Lucas pełnił przy nim także funkcję kierownika produkcji. Film zdobył Oscara za efekty dźwiękowe i był największym sukcesem kasowym roku.
Lucas był autorem noweli filmowej i kierownikiem produkcji serialu TV "Kroniki młodego Indiany Jonesa", którego premiera odbyła się w roku 1992. Serial wyróżniono nagrodą Banff Award dla najlepszego serialu odcinkowego, Złotym Globem dla najlepszego serialu dramatycznego, nagrodą Angel Award za wartości artystyczne, 12 Emmy i 26 dalszymi nominacjami do tej nagrody.
W roku 1992 George'a Lucasa uhonorowano nagrodą im. Irvinga G. Thalberga. Nagroda ta przyznawana jest przez Radę Członków Zarządu Amerykańskiej Akademii Filmowej za szczególne osiągnięcia na polu produkcji filmów.
Lucas był autorem noweli filmowej i kierownikiem produkcji filmu "Radioland Murders" (video: "Zabójcze radio") w roku 1994. Dla upamiętnienia dwudziestej rocznicy premiery "Gwiezdnych wojen", która przypadła na rok 1997, Lucas ponownie wprowadził na ekrany trylogię, tym razem w bliższej jego artystycznym zamierzeniom Wersji Specjalnej. "Gwiezdne wojny", "Imperium kontratakuje" i "Powrót Jedi" weszły na ekrany kin w odrestaurowanych kopiach z cyfrowo zmiksowaną ścieżką dźwiękową, z nowymi scenami i wzbogaconymi efektami specjalnymi.
W roku 1999 na ekrany kin wszedł pierwszy film z nowej trylogii "Gwiezdnych wojen" - "Gwiezdne wojny: część I - Mroczne widmo", który Lucas wyreżyserował na podstawie własnego scenariusza. Trzy lata później powstał film ”Gwiezdne wojny: część II – Atak klonów”.
W ramach założonego w roku 1971 Lucasfilmu działa obecnie sześć firm: Lucasfilm Ltd., Lucas Online, LucasArts Entertainment Company LLC, Lucas Digital Ltd. LLC, Lucas Licensing Ltd. oraz Lucas Learning Ltd. Wokół Lucasfilmu skupiają się działania produkcyjne na potrzeby kina i telewizji oraz działania w ramach THX Group, która pracuje na rzecz poprawy warunków wyświetlania filmów w kinach i w ramach tzw. "kina domowego" oferując szereg specjalistycznych usług.
LucasArts jest wiodąca firmą w zakresie promowania produktów interaktywnych w świecie. Jej produkty zdobyły ponad 100 nagród przemysłu elektronicznego. Lucas Digital, w ramach którego działają Industrial Light & Magic oraz Skywalker Sound oferują produkcję efektów specjalnych i usługi postprodukcyjne w zakresie miksowania dźwięku producentom filmów fabularnych i reklamowych. Pracownicy ILM zdobyli 40 Oscarów, zrealizowane przez nich filmy wyróżniono 14 Oscarami za efekty specjalne, a ich samych - 14 nagrodami za osiągnięcia naukowe i techniczne. Pracowników Skywalker Sound uhonorowano 28 Oscarami za filmy, które wyróżniono 15 Oscarami za dźwięk i efekty dźwiękowe. Lucas Licensing zajmuje się działaniami merchandisingowymi, a więc wdrażaniem produktów opartych na zrealizowanych przez Lucasfilm filmach kinowych i telewizyjnych. Lucas Learning zajmuje się programem "niepowszechnej edukacji" oferując atrakcyjne produkty interaktywne, które łączą walory edukacyjne z rozrywkowymi.
George Lucas jest przewodniczącym rady nadzorczej fundacji edukacyjnej George Lucas Educational Foundation i członkiem rady nadzorczej Artists Rights Foundation, the Joseph Campbell Foundation oraz Film Foundation. Jest ponadto członkiem rady pedagogicznej szkoły filmowo-telewizyjnej USC School of Cinema-Television.

RICK McCALLUM
PRODUKCJA

Rick McCallum rozpoczynał karierę producenta od współpracy z jednym z najbardziej cenionych scenarzystów brytyjskich, nieżyjącym już Dennisem Potterem, na planie filmu "Pennies From Heaven" (TVP: "Grosz z nieba") z udziałem Steve'a Martina i Bernadette Peters. MaCallum i Potter ponownie spotkali się na planie wysoko ocenionego przez krytykę sześcioodcinkowego serialu TV "Śpiewający detektyw".
McCallum był producentem dwóch filmów Nicholasa Roega, "Track 29" (TVP: "Tor 29") i "Castaway". Inne jego filmy to m.in.: "Blackeyes" wg Dennisa Pottera, "I Ought To Be In Pictures" (video, TVP: "Chcę być gwiazdą filmową") wg Neila Simona oraz dwa filmy wg scenariusza i w reżyserii Davida Hare'a: "Heading Home" z udziałem Gary'ego Oldmana i "Strapless" z Blair Brown i Bridget Fondą. Inny film McCalluma wg scenariusza Dennisa Pottera, "Dreamchild" (TVP: "Dziecko ze snów") zdobył trzy nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej (BAFTA) i nagrodę Evening Standard dla najlepszej aktorki (Coral Browne).
Dla telewizji McCallum wyprodukował film zrealizowany przez HBO "On Tidy Endings" wg scenariusza Harveya Fiersteina z udziałem jego samego i Stockard Channing. Film otrzymał cztery nagrody CableAce Awards, w tym za najlepszy film, reżyserię i scenariusz. Wyprodukował ponadto teledysk zespołu Rolling Stones "Undercover", który wyróżniono nagrodą MTV za najlepszy teledysk dekady.
Od 1990 McCallum ściśle współpracuje z George'em Lucasem. Wśród ich wspólnych dokonań jest film "Radioland Murders" (video: "Zabójcze radio") i serial TV "Kroniki młodego Indiany Jonesa". Realizacja serialu zajęła cztery lata, zdjęcia kręcono w 27 krajach. Wyróżniono go nagrodą Banff Award dla najlepszego serialu odcinkowego, Złotym Globem dla najlepszego serialu dramatycznego, nagrodą Angel Award za wartości artystyczne, 12 Emmy i 26 dalszymi nominacjami do tej nagrody. Poszczególne odcinki reżyserowali: Bille August, Mike Newell, Nicholas Roeg, Carl Schultz, Simon Wincer, David Hare, Deepa Mehta, Rene Manzor, Gavin Millar i Terry Jones. McCallum był producentem specjalnej wersji trylogii "Gwiezdnych wojen", "Części I – Mrocznego widma" i ”Części II – Ataku klonów”.

DAVID TATTERSALL
ZDJĘCIA

David Tattersall urodził się i wychował w Wielkiej Brytanii. Ukończył z wyróżnieniem wydział sztuk pięknych Goldsmith College w Londynie. Studiował także sztukę operatorską w National Film and Television School.
Wielkie uznanie zdobyły jego filmy szkolne, "King's Christmas", "Caprice" i "Metropolis Apocalypse". "King's Christmas" był nominowany do nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej (BAFTA) za najlepszy film krótkometrażowy w 1987, "Caprice" pokazywany był na festiwalach w Edynburgu i Mediolanie, "Metropolis Apocalypse" - w Cannes.
David Tattersall ma w dorobku zdjęcia do filmów kinowych: "The Bridge", "Radioland Murders" (video: "Zabójcze radio"), "Moll Flanders" (video, TVP: "Moll Flanders"), "The Wind in the Willows" (video: "O czym szumią wierzby"), "Con Air - Lot skazańców", "Soldier" (video: "Galaktyczny wojownik"), "Zielona mila", "Gwiezdne wojny: część I – Mroczne widmo", ”Gwiezdne wojny: część II – Atak klonów”, "Granice wytrzymałości", "The Majestic" (video: ”Majestic”), "Śmierć nadejdzie jutro". ”Lara Croft Tomb Rider: Kolebka życia”, ”The Matador” i ”xXx: State of Union”.
Dla telewizji zrealizował seriale "Yellowthread Street" i "Kroniki młodego Indiany Jonesa", za który otrzymał Emmy i nominację do nagrody Amerykańskiego Stowarzyszenia Operatorów (A.S.C.).

BEN BURTT
MONTAŻ I KONCEPCJA DŹWIĘKU

Ben Burtt przyczynił się do sukcesu pierwszej trylogii "Gwiezdnych wojen" opracowując tło dźwiękowe, w tym m.in. niezapomniany "głos" robota R2-D2 oraz odgłosy towarzyszące walkom na świetlne miecze i pościgom na skuterach.
Dwadzieścia lat później Burtt przez pół roku pracował nad ponownym miksem dźwiękowym trylogii na potrzeby jej wersji specjalnej obejmującym montaż efektów dźwiękowych, muzyki i dialogów zaczerpniętych z oryginalnych nagrań.
Ben Burtt urodził się w Syracuse w stanie Nowy Jork, ukończył wydział fizyki. W roku 1970 filmem "Yankee Squadron" wygrał Ogólnokrajowy Festiwal Filmów Studenckich (National Student Film Festival). Efekty specjalne do filmu "Genesis" zapewniły mu stypendium w USC, który ukończył ze stopniem w zakresie produkcji filmowej. Burtt od dwudziestu trzech lat pracuje w przemyśle filmowym jako dźwiękowiec, montażysta, scenarzysta i reżyser. Jako swoje zainteresowania wymienia: "swoje dzieci, historię kina, kolarstwo górskie, narciarstwo oraz lektury z zakresu historii, astronomii i nauki".
Przez piętnaście lat związany był z Lucasfilmem. Jest czterokrotnym laureatem Oscara za dźwięk i montaż efektów dźwiękowych do filmów: "Gwiezdne wojny", "E.T.", "Poszukiwacze zaginionej arki" i "Indiana Jones i ostatnia krucjata". Inne jego filmy to m.in.: "Indiana Jones" ("Indiana Jones i Światynia Zagłady"), "Imperium kontratakuje", "Powrót Jedi", "Always" (TVP: "Na zawsze"), "Willow", "Obcy – 8 pasażer Nostromo", "More American Graffiti", "Kaczor Howard", "The Dark Crystal" (TVP: "Ciemny kryształ"), "Nutcracker - The Motion Picture" (TVP: "Dziadek do orzechów"), "The Dream is Alive", "Alamo" (video, TVP: "Zatoka Alamo"), "Niagara", "Gwiezdne wojny: część I - Mroczne widmo" i ”Gwiezdne wojny: część II – Atak klonów”. Na planie "Ataku klonów" montował obraz i dźwięk, był także reżyserem drugiej ekipy.
Od roku 1990 działa niezależnie i pracuje jako reżyser. Był reżyserem drugiej ekipy przy 20 odcinkach serialu TV "Kroniki młodego Indiany Jonesa". Montował także cztery odcinki serialu "Młody Indiana Jones". Wyreżyserował film "Błękitna planeta" pokazywany w wielkoekranowych kinach IMAX, wyreżyserował i był współautorem scenariusza filmu "Special Effects", także dla IMAX. Był scenarzystą animowanego serialu TV Lucasfilmu "Droids", w tym jego godzinnego odcinka specjalnego zatytułowanego "The Great Heep".

ROGER BARTON
MONTAŻ

Roger Barton zaczynał karierę montażysty od filmów telewizyjnych, z których jeden, zatytułowany ”Indictment – The McMartin Trial” przyniósł mu nagrodę Emmy. Współpracował przy montażu m.in. następujących filmów: ”Titanic”, ”Armageddon”, ”60 sekund”, ”Pearl Harbor”, ”Statek widmo”, ”Bad Boys II”, ”Amityville Horror” i ”The Island”.

GAVIN BOCQUET
SCENOGRAFIA

Gavin Bocquet ukończył politechnikę w Newcastle, gdzie studiował wzornictwo przemysłowe oraz Royal College of Art. Karierę rozpoczynał jako rysownik na planie "Człowieka słonia" i "Powrotu Jedi". Cztery lata później awansował na asystenta scenografa na planie "Return to Oz" i "Piramidy strachu".
Zanim Bocquet rozpoczął pracę nad "Imperium słońca" był już samodzielnym kierownikiem artystycznym. Inne jego filmy jako kierownika artystycznego to m.in.: "Niebezpieczne związki", "Eric the Viking" (video: "Eryk Wiking") oraz "Cry Freedom" (video, TVP: "Krzyk wolności"). Na planie tych filmów pracował pod kierunkiem Stuarta Craiga, którego obok Normana Reynoldsa, uważa za swego mentora.
Jako scenograf zrealizował m.in. brytyjski serial TV "Yellowthread Street", amerykański serial TV "Kroniki młodego Indiany Jonesa", za który otrzymał Emmy i dwie dalsze nominacje do tej nagrody oraz filmy "Kafka" (TVP: "Kafka"), "Radioland Murders" (video: "Zabójcze radio"), "Gwiezdne wojny: część I - Mroczne widmo", "Rocky i Łoś Superktoś", "XXX", ”Gwiezdne wojny: część II – Atak klonów” i ”xXx: State of Union”.

TRISHA BIGGAR
KOSTIUMY

Trisha Biggar kształciła się w Wimbledon School of Art, współpracowała z kilkoma prestiżowymi brytyjskimi zespołami teatralnymi, w tym Glasgow Citizens' Theatre i Opera North w Leeds.
Zaprojektowała kostiumy do filmów "Silent Scream" (TVP: "Niemy krzyk"), wyróżnionego m.in. przyznawaną przez Brytyjską Akademię Filmową nagrodą Michaela Powella za najlepszy film roku oraz specjalną nagrodą jury na festiwalu w Berlinie oraz "Wild West", który wyróżniono nagrodą krytyków na festiwalu w Edynburgu.
Jest także autorką kostiumów do m.in. następujących filmów i seriali TV: "The Fortunes and Misfortunes of Moll Flanders" (nominacja do nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej za kostiumy), "The Missing Postman", "The Mug's Game", "Saigon Baby", "Truth or Dare", "Kroniki młodego Indiany Jonesa", "Love Hurts", "Van der Valk", "A Class Act" oraz "Gwiezdne wojny: część I – Mroczne widmo", ”Gwiezdne wojny: część II – Atak klonów”, "A Shot at Glory", "Beautiful Creatures", "The Debt Collector", "Mad Cows" i "Magdalene Sisters".

JOHN WILLIAMS
MUZYKA

John Williams jest pi?ciokrotnym laureatem Oscara, za muzyk? do: "Listy Schindlera", "E.T.", "Szcz?k", "Gwiezdnych wojen" i "Fiddler on the Roof" (kierownictwo muzyczne, TVP, video: "Skrzypek na dachu"). Był ponadto 37-krotnie nominowany do tej nagrody, otrzymał także 16 nagród Grammy i 14 dalszych nominacji.
Inne filmy z jego muzyką to m.in.: "Mamuśka", "Szeregowiec Ryan", "Amistad", "Siedem lat w Tybecie", "Nixon", "Uśpieni", "Rosewood" (video: "Rosewood w ogniu"), "Koniokrady", "Tragedia Posejdona", "Płonący wieżowiec", "Trz?sienie ziemi", "Sugarland Express", "Bliskie spotkania trzeciego stopnia", "The Fury" (video: "Furia"), "Superman", "Imperium kontratakuje", "Powrót Jedi", "1941", "Poszukiwacze zaginionej arki", "Indiana Jones" ("Indiana Jones i Świątynia Zagłady"), "Indiana Jones i ostatnia krucjata", "Czarownice z Eastwick", "Imperium słońca", "Born on the Fourth of July" (video, TVP: "Urodzony czwartego lipca"), "The Accidental Tourist" (video, TVP: "Przypadkowy turysta"), "Always" (TVP: "Na zawsze"), "Kevin - sam w domu", "Uznany za niewinnego", "Hook", "Za horyzontem", "Jurassic Park" i "Zaginiony świat – Jurassic Park", "Sabrina" "Gwiezdne wojny: część I - Mroczne widmo", "Prochy Angeli", ”Patriota”, ”A.I. sztuczna inteligencja”, "Raport mniejszości", ”Złap mnie, jeśli potrafisz”, ”Teminal”, ”Harry Potter i komnata tajemnic” i ”Harry Potter i więzień Azkabanu” .
Jest ponadto autorem sygnału dźwiękowego sieci NBC i sygnału otwierającego Igrzyska Olimpijskie 1988 oraz licznych utworów koncertowych, dwóch symfonii i koncertów na flet, tubę, skrzypce, klarnet, fagot, wiolonczelę i trąbkę. Przez trzynaście lat był kierownikiem muzycznym Boston Pops Orchestra, obecnie piastuje funkcję jej dyrygenta honorowego. Regularnie koncertuje z najsłynniejszymi orkiestrami na świecie.

JOHN KNOLL
KOORDYNACJA EFEKTÓW SPECJALNYCH

John Knoll specjalizuje się w wykorzystaniu grafiki komputerowej przy tworzeniu efektów specjalnych. Wraz z bratem opracował Photoshop, program ułatwiający komputerową obróbkę obrazów. Projektował obrazy komputerowe do filmu "Otchłań", za który studio ILM otrzymało swego dziesiątego Oscara za efekty specjalne.
Inne jego filmy to m.in.: "Star Trek: First Contact" (video: "Star Trek - Pierwszy kontakt"), "Gwiezdne wojny - wersja specjalna", "Gwiezdne wojny: część I – Mroczne widmo", ”Gwiezdne wojny: część II – Atak klonów” "Mission: Impossible" i "Star Trek - Pokolenia".

ROB COLEMAN
KOORDYNACJA ANIMACJI

Rob Coleman rozpoczął pracę w ILM w roku 1993 od efektów specjalnych do filmu "Maska". Następne jego filmy to m.in.: "Gwiezdne wojny: część I – Mroczne widmo", ”Gwiezdne wojny: część II – Atak klonów”, ”Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły”, ”Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest”, "Faceci w czerni", "Ostatni smok", "The Indian in the Cupboard" (video, TVP: "Indianin w kredensie"), "W paszczy szaleństwa" i "Star Trek - Pokolenia".
Coleman rozpoczynał karierę serialem TV "Captain Power", pierwszym, który łączył postacie animowane komputerowo z żywymi aktorami. Serial zdobył nagrodę Gemini, kanadyjski odpowiednik Emmy. Coleman ma w dorobku filmy telewizyjne i reklamowe, animowany film zrealizowany na zlecenie Światowej Organizacji Zdrowia, loga, sygnały animowane i zajawki, które zrealizował w założonym przez siebie niewielkim studio.

EWAN McGREGOR
OBI-WAN KENOBI

Ewan McGregor uczęszczał do Guildhall School of Music and Drama, pierwsze kroki stawiał na scenie Perth Repertory Theatre. McGregor opuścił Guildhall w marcu 1992, aby wystąpić w sześcioodcinkowym serialu TV Dennisa Pottera "Lipstick on Your Collar", w którym zagrał rolę główną. W październiku 1992 wyjechał do Maroka, by zagrać w "Being Human" (video, TVP: "Być człowiekiem") Billa Forsytha. Na początku 1993 wystąpił w inscenizacji "What the Butler Saw" Joe Ortona w Salisbury Playhouse.
Ben Bolt powierzył mu rolę Juliana w telewizyjnej adaptacji "Czerwonego i czarnego" Stendhala, aktor wystąpił także w filmach TV "Family Style" (krótkometrażówka), "Kavanagh QC", "Doggin' Around" oraz w dwóch odcinkach popularnych seriali "Opowieści z krypty" i "Ostry dyżur".
Sławę przyniosła McGregorowi rola w czarnej komedii "Płytki grób" Danny'ego Boyle'a, za którą otrzymał - wraz z partnerującymi mu Christopherem Ecclestonem i Kerry Fox - nagrodę za najlepszą kreację aktorską na festiwalu filmowym w Dinard w roku 1994.
Inne filmy McGregora to m.in.: "Blue Juice", "Pillow Book", "Trainspotting", "A Life Less Ordinary" (dwa ostatnie w reżyserii Danny'ego Boyle'a), "Emma", "Orkiestra", "Nightwatch", "The Serpent's Kiss" (TVP: "Pocałunek węża"), "Idol", "O mały głos", "Rogue Trader" (video: "Spekulant"), "Eye of the Beholder" (video: "Oko obserwatora"), "Gwiezdne wojny: część I - Mroczne widmo", "Nora" (także produkcja), "Moulin Rouge", ”Gwiezdne wojny: część II – Atak klonów”, "Helikopter w ogniu", "Do diabła z miłością", ”Młody Adam” i ”The Island”.
Niedawno wystąpił na scenie Comedy Theatre w "Little Malcolm and His Struggle Against the Eunuchs" i wyreżyserował swoją pierwszą krótkometrażówkę zatytułowaną "Bone".

NATALIE PORTMAN
SENATOR PADME AMIDALA

Natalie Portman wystąpiła na Broadwayu w nowej inscenizacji "Pamiętnika Anny Frank" w reżyserii Jamesa Lapine'a i adaptacji Wendy Kesselman opartej na nowej, pełnej edycji pamiętników oraz jako Nina w ”Mewie” Antoniego Czechowa u boku Meryl Streep i Kevina Kline’a.
Portman zdobyła międzynarodowe uznanie debiutancką rolą w "Leonie zawodowcu" Luca Bessona, w którym wystąpiła u boku Jeana Reno i Gary'ego Oldmana. Rola przyniosła jej sponsorowaną przez "The Hollywood Reporter" nagrodę dla "Młodej gwiazdy".
Aktorka wystąpiła także w filmach: "Beautiful Girls" Teda Demme'a u boku Timothy Huttona, Umy Thurman, Rosie O'Donnell i Matta Dillona, "Wszyscy mówią: kocham cię" Woody Allena z Julią Roberts, Goldie Hawn, Alanem Aldą i Drew Barrymore, "Marsjanie atakują!" Tima Burtona u boku Jacka Nicholsona i Glenn Close oraz "Gorączka" Michaela Manna z Alem Pacino, Robertem De Niro i Valem Kilmerem", "Gwiezdne wojny: część I - Mroczne widmo", "Anywhere But Here" (video: "Wszędzie byle nie tu") Wayne'a Wanga z Susan Sarandon, "Gdzie serce twoje" Matta Williamsa z Ashley Judd, ”Gwiezdne wojny: część II – Atak klonów”, ”Wzgórze nadziei”, ”Powrót do Garden State”, ”Bliżej” (nominacja do Oscara za rolę drugoplanową), ”Free Zone” i ”V is for Vendetta”.

HAYDEN CHRISTENSEN
ANAKIN SKYWALKER

Hayden Christensen był jeszcze dzieckiem, gdy starsza siostrze przypadkowo zabrała go na spotkanie ze swym agentem, który natychmiast powierzył mu rolę w filmie reklamowym. W wieku lat 12 Christensen występował w kanadyjskim serialu telewizyjnym "Family Passions". Ma w dorobku role w następujących filmach: "Przekleństwa niewinności", "Strike", "W paszczy szaleństwa", "Life as a House" (video: ”Życie jak dom”), za który otrzymał nominacje do Złotego Globu i nagrody amerykańskiej Gildii Aktorów Filmowych, ”Gwiezdne wojny: część II – Atak klonów”, ”Shattered Glass” (video: ”Pierwsza strona”) i ”The Decameron”. W telewizji wystąpił w filmie "Trapped in a Purple Haze" i serialu "Higher Ground", na scenie - w "This Is Our Youth" Kennetha Lonergana na londyńskim West Endzie, u boku Anny Paquin i Jake'a Gyllenhalla.

CHRISTOPHER LEE
HRABIA DOOKU

Christopher Lee urodził się w Belgravii w Londynie 27 maja 1922. Jest synem pułkownika 60. korpusu strzelców królewskich i hrabiny Estelle Marie Carandini di Sarzano, słynnej piękności edwardiańskiej, którą uwiecznili na swych płótnach John Lavery, Oswald Birley i Olive Snell.
Za młodu Lee pracował jako goniec (za funta tygodniowo), w latach II wojny światowej służył w Królewskich Siłach Powietrznych RAF. Po zakończeniu wojny związał się z brytyjską wytwórnią filmową Rank. Występował w teatrze, radiu i kinie (u m.in. Johna Hustona, Josepha Loseya, Orsona Wellesa, Nicholasa Raya, Michaela Powella, Billy'ego Wildera, Stevena Spielberga, Johna Landisa, Tima Burtona i Petera Jacksona), nagrywał utwory muzyczne, m.in. "Opowieść żołnierza" Strawińskiego.
Ogromną popularność przyniosły mu role w horrorach zrealizowanych przez wytwórnię Hammer. Wystąpił w ponad 250 filmach kinowych i telewizyjnych, a były wśród nich: "Opowieść o dwóch miastach", "Dracula" (TVP: "Dracula"), "The Wicker Man", "Prywatne życie Sherlocka Holmesa", "Trzej..." i "Czterej muszkieterowie", "The Man with The Golden Gun" (video, TVP: "Człowiek ze złotym pistoletem", film z serii o przygodach agenta 007 Jamesa Bonda, oparty na powieści Iana Fleminga, który był kuzynem aktora), "1941", "Port lotniczy 77", "Gremliny II", "Jeździec bez głowy", ”Gwiezdne wojny: część II – Atak klonów” i "Władca pierścieni". W roku 1978 był gospodarzem bijącego rekordy popularności amerykańskiego cyklu TV "Saturday Night Live", przez który przewinęli się m.in. John Belushi, Dan Aykroyd i Bill Murray.
W college'u grał w squasha, krykieta, rugby, futbol i hokeja, uprawiał także szermierkę. Mówi po angielsku, francusku, włosku, hiszpańsku i niemiecku, "porozumiewa się" po szwedzku, rosyjsku i grecku. Jego hobby to podróże, opera i golf. Królowa Elżbieta II odznaczyła go Orderem Imperium Brytyjskiego. Od 41 lat jest mężem duńskiej modelki i malarki Gitte Kroencke. Opublikował autobiografię "Tall, Dark and Gruesome". Trafił do Księgi Guinnessa jako aktor, który wystąpił w największej liczbie filmów. W latach 70-tych odwiedził Polskę.

SAMUEL L. JACKSON
MACE WINDU

Samuel L. Jackson otrzymał nominacje do Oscara i Złotego Globu oraz nagrodę Brytyjskiej Akademii Filmowej (BAFTA) za rolę filozofującego płatnego mordercy w filmie Quentina Tarantino "Pulp Fiction".
Ostatnio wystąpił w filmach: ”Coach Carter”, ”In My Country”, ”xXx: State of Union”, ”The Man”, "Changing Lanes" (video: ”Zmiana pasa”) z Benem Affleckiem, "XXX", "Basic" z Johnem Travoltą, "Formuła 51", ”Gwiezdne wojny: część II – Atak klonów”, "No Good Deed", "Caveman's Valentine", "Niezniszczalny" M Nighta Shyamalana z Bruce'em Willisem, "Gwiezdne wojny: część I - Mroczne widmo", "Piekielna głębia" Renny'ego Harlina u boku Thomasa Jane'a, Saffron Burrows, L. L. Coola J i Michaela Rappaporta, "Regulamin zabijania" z Tommy Lee Jonesem, "Shaft", remake'u klasycznego filmu z latach 70-tych w reżyserii Johna Singletona, "Purpurowe skrzypce" Francisa Giroda, "Negocjator", "Eve's Bayou" (TVP: "Rozlewisko namiętności"), który także produkował oraz "Jackie Brown" Quentina Tarantino, za który otrzymał nominację do Złotego Globu i Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie.
Rola w "Czasie zabijania" wg powieści Johna Grishama przyniosła mu nominację do Złotego Globu. Inne jego filmy to m.in.: "Szklana pułapka 3", "187", "Kula", "Długi pocałunek na dobranoc", "Hard Eight" (wydany u nas na kasetach video), "Kiss of Death" (video: "Pocałunek śmierci"), "Chłopcy z ferajny", "Patriot Games", "White Sands" (video, TVP: "Białe piaski"), "Ragtime" (video, TVP: "Ragtime"), "Sea of Love" (video, TVP: "Bezmiar miłości"), "Losing Isaiah" (video: "Dwie matki") oraz "Amos & Andrew" (video, TVP: "Amos i Andrew"). Za rolę w filmie Spike'a Lee "Jungle Fever" (TVP: "Malaria") otrzymał nagrodę za najlepszą rolę drugoplanową na festiwalu w Cannes, jako jedyny czarnoskóry aktor w historii tego festiwalu. Rola ta przyniosła mu również Nagrodę Nowojorskich Krytyków Filmowych.
W telewizji aktor wystąpił w głośnym filmie Johna Frankenheimera "Głową o mur", który wyróżniono nagrodą Emmy. Jackson otrzymał nominacje do nagrody CableAce i Złotego Globu za najlepszą rolę drugoplanową. Jest ponadto wziętym aktorem teatralnym.

FRANK OZ
YODA

Frank Oz animował Yodę i użyczał mu głosu w czterech filmach z serii ”Gwiezdne wojny”: "Imperium kontratakuje", "Powrocie Jedi", "Mrocznym widmie" i ”Ataku klonów”.
Zasłynął jako animator postaci z "Muppet Show", wśród których były: Bert, Ciasteczkowy Potwór, Grover, Zwierzak, miś Fozzie, Miss Piggy i orzeł Sam. Frank Oz jest ponadto cenionym reżyserem, ma w dorobku filmy: "The Dark Crystal" (TVP: "Ciemny kryształ", z Jimem Hensonem), "The Muppets Take Manhattan" (wydany u nas na kasetach video i wyświetlany w TVP), "Little Shop of Horrors" (video, TVP: "Krwiożercza roślina"), "Parszywe dranie", "What About Bob?" (video: "Co z Bobem?"), "Housesitter" (video, TVP: "Dzika lokatorka"), "The Indian in the Cupboard" (video, TVP: "Indianin w kredensie"), "Przodem do tyłu", "Wielka heca Bowfingera" i "Rozgrywka". Jest laureatem czterech nagród Emmy za dorobek telewizyjny.

IAN McDIARMID
WIELKI KANCLERZ PALPATINE

Ian McDiarmid jest cenionym aktorem i reżyserem, dyrektorem artystycznym prestiżowego Almeida Theatre w Islington w północnym Londynie. Ian McDiarmid wystąpił w trzech filmach z cyklu ”Gwiezdne wojny”: "Powrocie Jedi", "Mrocznym widmie" i ”Ataku klonów”. Inne jego filmy to m.in.: "Dragonslayer", "Gorky Park" (video, TVP: "Park Gorky'ego"), "Parszywe dranie" w reżyserii Franka Oza, "Restoration" (video: ”Powrót króla”, TVP: "Oświecenie"), "Annie: A Royal Adventure" (video: "Królewska przygoda Annie") i "Jeździec bez głowy" Tima Burtona.
Spektakle teatralne z jego udziałem to m.in.: "Iwanow", "Świętoszek", "Szkoła żon", "Henryk V", "Kupiec wenecki", "Danton", "Edward II", "Peer Gynt" i "Mefisto" w Almeida Theatre, RSC, Royal Court, Aldwych i Oxford Playhouse.
W telewizji wystąpił m.in. w filmach: "Hillsborough", "Rebeka", "Karaoke", "Gwyn Thomas - A Few Selected Exits", "Jądro ciemności", "Final Warning", "Creditors", "The Nation's Health", "Richard's Things" i "The Professionals".
Wyreżyserował m.in. spektakle: "Venice Preserved", "Siren Song", "A Hard Heart", "Hippolytus", "Lulu" i "The Possibilities" w Almeida Theatre, "The Rehearsal" w Almeida i na West Endzie oraz "Don Juan" w Royal Exchange.

TEMUERA MORRISON
KOMANDOR CODY

Temuera Morrison pochodzi z Nowej Zelandii, wystąpił m.in. w filmach: ”Gwiezdne wojny: część II – Atak klonów”, "Blueberry", "Granice wytrzymałości", "Sześć dni, siedem nocy", "Speed 2: Wyścig z czasem", "From Dusk Till Dawn: Hangman's Daughter", "Tylko instynkt" (pami?tna rola sadystycznego m?ża i ojca) i jego kontynuacji zatytułowanej "What Became of the Broken Hearted?", "Wyspa dr. Moreau", "Żyleta", "White Lies" (video: "Białe kłamstwa"), "Other Halves", "Never Say Die", "Grasscutter", "Mauri" oraz "Fortepian", przy którym pełnił także rol? konsultanta aktorskiego. Zadebiutował w wieku 12 lat rolą w "Catch".

JIMMY SMITS
SENATOR BAIL ORGANA

Jimmy Smits jest cenionym aktorem teatralnym, telewizyjnym i filmowym. W roku 1997 założył - wraz z Esaim Moralesem, Sonią Bragą i waszyngtońskim prawnikiem Felixem Sanchezem - fundację, której celem jest wspieranie hiszpańskiej sztuki aktorskiej.
Popularność i uznanie przyniósł mu serial TV "Nowojorscy gliniarze", za który otrzymał sześć nominacji do nagrody Emmy i trzy do Złotego Globu (jedną z nich uwieńczyła wygrana).
Wystąpił m.in. w filmach: ”Gwiezdne wojny: część II – Atak klonów”, "Price of Glory", "Próba sił", "Million Dollar Hotel", "Mi Familia / My Family" (TVP: "Moja rodzina"), "Running Scared", "Wyznawcy zła", "Stary Gringo", "Vital Signs" (video, TVP: "Oznaki życia") i "Switch - trudno być kobietą".
W telewizji wystąpił m.in. w serialu "Tommynokerzy" i filmach "The Broken Cord", "Glitz", "Dangerous Affection" i "The Cisco Kid", na scenie - w "Hamlecie" oraz "Śmierci i dziewczynie".

AHMED BEST
JAR JAR BINKS

Ahmed Best jest utalentowanym i wszechstronnym aktorem teatralnym i estradowym. Twórcy I części ”Gwiezdnych wojne”, "Mrocznego widma", odkryli go w San Francisco, gdzie występował w spektaklu "Stomp". W tej roli mogli go także oglądać widzowie telewizyjnej transmisji 68 uroczystości wręczenia Oscarów oraz programów "The Today Show", "Good Morning, America" i "Reading Rainbow".
Ahmed Best wystąpił ponadto w spektaklu "Channel to Channel" na deskach Negro Ensemble Company w Nowym Jorku i licznych telewizyjnych filmach reklamowych. Jest cenionym wokalistą, perkusistą i autorem tekstów piosenek. Wśród jego ról filmowych są: ”Gwiezdne wojny: część II – Atak klonów”, "Vacuums" i "Armitage III".

ANTHONY DANIELS
C-3PO

Anthony Daniels urodził się w Salisbury w Anglii w roku 1946. Początkowo chciał zostać prawnikiem, ostatecznie jednak wstąpił do szkoły aktorskiej. Występował z zespołem National Theatre of Great Britain, zagrał m.in. w sztuce Toma Stopparda "Rosencrantz i Guildenstern nie żyją". George Lucas powierzył mu rolę C-3PO w "Gwiezdnych wojnach", "Imperium kontratakuje", "Powrocie Jedi" i "Mrocznym widmie" i ”Ataku klonów”. Występował także w radio, w telewizyjnych programach "Muppet Show" i "Ulica Sezamkowa" i transmisjach z rozdania Oscarów. Użyczył głosu bohaterowi animowanego serialu TV "Droids" i wystąpił w serialu "Główny podejrzany" oraz filmach kinowych "I Bought a Vampire Motorcycle" (TVP: "Motocykl-wampir") i "Urban Gothic". Pisuje artykuły do magazynów fantastycznych, produkuje reklamówki antynikotynowe i prezentacje przemysłowe.

JOEL EDGERTON
OWEN LARS

Joel Edgerton jest cenionym aktorem teatralnym, wystąpił m.in. w inscenizacjach "Henryka V" i "Henryka IV" (części I i II). Wystąpił w filmach kinowych: ”Gwiezdne wojny: część II – Atak klonów”, "Praise", "Erskinville Kings" i "The Hard Word" oraz telewizyjnych "The Three Stooges", "The Secret Life of Us" i "Saturn's Return".

BONNIE MAREE PIESSE
BERU

Popularność przyniosła jej rola Donny w serialu TV "High Flyers". Inne seriale z jej udziałem to: "Stingers", "Blue Heelers", "Horace & Tina" i "Composite Creatures". Na dużym ekranie wystąpiła w filmie ”Gwiezdne wojny: część II – Atak klonów”.

KENNY BAKER
R2-D2

Kenny Baker urodził się w Birmingham w Wielkiej Brytanii. Był discjockeyem i klownem cyrkowym, występował także w rewii na lodzie. George Lucas powierzył mu rolę R2-D2 w "Gwiezdnych wojnach", "Imperium kontratakuje", "Powrocie Jedi", "Mrocznym widmie" i ”Ataku klonów”. Wystąpił ponadto w filmach: "Amadeusz", "Labirynt" i "Sleeping Beauty".

https://vod.plus?cid=fAmDJkjC