FILM

Bękarty wojny (2009)

Inglourious Basterds
Inne tytuły: Inglorious Bastards

Pressbook

W pierwszych latach niemieckiej okupacji Francji Shosanna Dreyfus (Melanie Laurent) była świadkiem egzekucji swojej rodziny z rąk nazistowskiego pułkownika Hansa Landy (Christoph Waltz). Shosannie cudem udało się ujść z życiem i uciec do Paryża, gdzie przyjęła całkowicie nową tożsamość jako właścicielka i operatorka kina.

W innej części Europy, porucznik Aldo Raine (Brad Pitt) organizuje grupę amerykańskich żołnierzy żydowskiego pochodzenia w celu przeprowadzania szybkich, szokujących aktów odwetowych. Oddział Raine'go, znany swojemu wrogowi jako "bękarty wojny", dołącza do działającej w charakterze tajnej agentki niemieckiej aktorki Bridget von Hammersmark (Diane Kruger), mając na celu wypełnienie misji, która zmierza do obalenia przywódców Trzeciej Rzeszy. Losy wszystkich splatają się i ostatecznie spotykają pod kinem Shosanny, gdzie ona sama zdecydowana jest dokonać odwetu za losy swojej rodziny...

Prezentowany film "Bękarty wojny", historia wojenno-szpiegowska, zapożyczył swój tytuł z obrazu Enzo Castellariego z 1978 roku. Castelleri, który w obecnie prezentowanym filmie pojawia się w epizodycznej roli twierdzi, że jest to zupełnie odmienna produkcja. „To całkowicie autorski film Tarantino i nie można go nazywać remakiem mojego filmu. Mój film był tu zaledwie inspiracją."

Z kolei producent Lawrence Bender wspomina pierwszy raz, kiedy Tarantino przeczytał mu fragmenty scenariusza „Bękartów wojny": "Było to, co najmniej dziesięć lat temu. Pamiętam jak Quentin zjawił się u mnie w biurze i zaczął czytać fragmenty scenariusza. Ten tekst kompletnie wbił mnie w ziemię. To było coś niesamowitego. Pomyślałem sobie wtedy – musimy zrealizować ten projekt!" Z realizacją Bender musiał jednak poczekać sporo czasu. Przez kolejnych dziesięć lat scenariusz przechodził wiele zmian i nowych wcieleń. W miarę upływu lat, stałą częścią pozostawał zaledwie tytuł projektu, wiele wątków tej filmowej opowieści to pojawiało się, to znów było odrzucanych. Tarantino zastanawiał się również nad realizacją tego projektu w formie serialu telewizyjnego lub napisaniem powieści na podstawie istniejącego scenariusza.

Pomysł filmu fabularnego powrócił w rozmowie z Benderem wiosną 2008 roku. Tarantino nadmienił, że ponownie zastanawia się nad tą realizacją, nie zdradzał jednak, że właściwie cały pomysł jest już prawie na ukończeniu.

2 Lipca 2008 Tarantino zakończył ostateczną wersję scenariusza "Bękartów wojny". Jak mówi sam reżyser: "Każda część filmu została nakręcona w nieco odmienny sposób, wygląda inaczej wizualnie, ma nieco inny rytm i wymowę. Początek przypomina coś w rodzaju spaghetti westernu, z tym wyjątkiem, że jest tam sporo ikonografii II Wojny Światowej."

Osoby zaprzyjaźnione lub pracujące wcześniej z Tarantino znają jego upodobanie do kręcenia filmów uniwersalnych, z przeznaczeniem dla szerokiej rzeszy odbiorców, nie tylko amerykańskich. Julie Dreyfus, która jako Sophie Fatale zagrała w KILL BILLU, mówi: "Kiedy kręciliśmy KILL BILLA Quentinowi ogromnie zależało, żeby był to film możliwie jak najbardziej autentyczny."

Dodatkowym zaskoczeniem dla osób czytających scenariusz mogło być zręczne połączenie w nim postaci autentycznych i fikcyjnych. Wiele o filmie mówi rozpoczynająca go sekwencja - ‘Pewnego razu w okupowanej przez nazistów Francji.’ Takie stwierdzenie sytuuje film w konwencji opowieści, która prowadzi nas ścieżką historii od tej otwierającej sekwencji.

W rozmowie z Benderem Tarantino powiedział, że chciałby żeby film był gotowy na Festiwal Filmowy w Cannes w 2009 roku, co zakładało dość szalony plan działania jeśli chodzi o czas realizacji materiału zdjęciowego. Bender wspomina: "Powiedziałem wtedy ‘Powinniśmy byli zacząć etap wstępnej produkcji wczoraj. A zdjęcia powinny były się zacząć już za czternaście tygodni. Okazuje się, że zdjęcia w Niemczech rozpoczną się zanim jeszcze zamkniemy kwestię finansowania. To szalony plan. Będziemy szukać obsady, ekipy filmowej i planów filmowych zanim jeszcze ostatecznie zostaną ustalone kwestie finansowe.’"

Jak mówi producent wykonawczy Lloyd Phillips: "Pierwsze 2-4 tygodnie były szalone a wszystko działo się w szalonym tempie. Pracowałem wtedy praktycznie 24 godziny na dobę zajmując się kwestiami stref czasowych, ekipy filmowej, księgowości, etc. Zdawaliśmy sobie sprawę, że zaczynamy konkretnego dnia, stąd też uwaga wszystkich zaangażowanych osób musiała być maksymalnie skoncentrowana na tym celu. Bez ogromnego zaangażowania całego zespołu nie dalibyśmy rady osiągnąć tego ambitnego celu. Kluczem do sukcesu był naprawdę znakomity zespół."

Do czasu, kiedy Tarantino z zespołem przybyli do Niemiec, scenograf David Wasco przeprowadził już zakrojone na szeroką skalę poszukiwania odpowiednich plenerów i lokalizacji i właściwie miał cały pokój wypełniony zdjęciami, które chciał pokazać Tarantino.

Szaleństwo towarzyszące etapowi przedprodukcji miało się ku końcowi. Zaledwie czternaście tygodni po publikacji informacji o realizacji filmu "Bękarty wojny" były gotowe do wprowadzenia w życie.

Szukanie obsady do BĘKARTÓW WOJNY wymagało umiejętności i cierpliwości całego zespołu specjalistów od castingu w Paryżu, Berlinie i Los Angeles. Produkcja miała w założeniu obsadzać aktorów w rolach odpowiadającym postaciom ich narodowości. "Myślę, że jest to przełomowe podejście jeśli chodzi o kompletowanie obsady", mówi współproducent Henning Molfenter z berlińskiego studio filmowego Babelsberg i dodaje: "To nowy krok w kierunku międzynarodowego kina. Jestem przekonany, że widzowie na całym świecie docenią tego typu nowatorskie spojrzenie."

Brad Pitt był pierwszym aktorem, który dołączył do międzynarodowej obsady jako porucznik Aldo Raine. Tarantino udał się do Francji, żeby spotkać się z przebywającym tam w tym czasie aktorem. Tarantino o Pittcie: "On jest po prostu znakomity. Od dawna chcieliśmy nakręcić jakiś wspólny projekt, a ten okazał się strzałem w dziesiątkę. Tak naprawdę, jeśli chodzi o rolę Raine’a nie rozważałem do niej nikogo innego poza Bradem."

Diane Kruger, która wychowywała się w Niemczech, a obecnie mieszka w Paryżu, stwierdziła, że międzynarodowa obsada jest dla niej samej czymś ogromnie interesującym, jeśli chodzi o podejście kinematografii. Jak mówi: "Będąc Europejką naprawdę doceniam takie podejście. Sądzę, że Quentin miał naprawdę świetny pomysł i dużo odwagi, żeby zrealizować swój projekt. To dodaje autentyczności. Różne języki mają różną melodię i w mniejszym lub większym stopniu potrafią się ze sobą porozumiewać. Czasem prowadzi to do zabawnych sytuacji i nieporozumień."

Wśród osób, które jako pierwsze znalazły swoje miejsce w obsadzie "Bękartów wojny" była również Mélanie Laurent, aktorka i reżyserka, która w 2008 zdobyła Złota Palmę za Najlepszy Film Krótkometrażowy na Festiwalu Filmowym w Cannes. W filmie gra rolę Shosanny. Jak mówi Tarantino: "Shosanna zawsze była postrzegana przeze mnie jako główna bohaterka filmu. Jednak w stosunku do tej właśnie postaci zaszła chyba największa transformacja jeśli chodzi o generalne podejście. W początkowej wersji scenariusza Shosanna przypominała raczej typową wymyśloną postać filmową, kogoś w rodzaju Panny Młodej w ‘Kill Billu.’ Zdecydowałem ostatecznie, że powinna być ona bardziej realną postacią, dziewczyną, która zostaje wplątana w tryby historii i musi reagować na te sytuację. Tak też pokazuje ją Mélanie Laureat na ekranie."

Pomimo szybkich początkowych sukcesów związanych z obsadą filmu, Tarantino długi czas nie mógł się zdecydować na wybór kandydata do roli pułkownika Hansa Landy. Jednak już pierwszy kontakt z Christophem Waltzem uspokoił reżysera i pozostawił w przekonaniu, że znalazł osobę idealną do tej roli. Na Tarantino ogromne wrażenie zrobił również fakt, iż niemiecki aktor potrafił swobodnie operować trzema językami – Angielskim, Francuskim i Niemieckim.

"Pewnego razu w okupowanej przez Niemców Francji…" - "To naturalnie nie jest film dokumentalny", mówi aktorka Diane Kruger. "To opowieść o grupie rebeliantów, którzy postanawiają odegrać się na swoich wrogach. Dla mnie to po prostu znakomity pomysł na trzymający w napięciu film."

"To jednocześnie film, którego akcja toczy się podczas II Wojny Światowej, ale nie jest to typowy obraz tego gatunku. Akcja "Bękartów" jest szybka, ekscytująca, trzymająca w napięciu. To w pewnym sensie typowy dla Tarantino film, ze strzelaniną i sekwencjami przemocy, ale jednocześnie podejmujący kwestie, których nigdy u tego reżysera nie widzieliśmy."

A ulubiony akspekt filmu w oczach Quentina Tarantino? "Podoba mi się, że siła kina pokonuje nazistów," mówi reżyser i dodaje: "Nie jest to jedynie metafora. Tym razem to całkiem realna rzeczywistość."

BRAD PITT / Porucznik Aldo Raine

Jeden z symboli współczesnego kina. Wszechstronny aktor i odnoszący sukcesy producent filmowy, założyciel firmy Plan B Entertainment. Nominowany do Nagrody Akademii® za rolę w filmie Davida Finchera "Ciekawy przypadek Benjamina Buttona" /THE CURIOUS CASE OF BENJAMIN BUTTON/. Wcześniej nominowany również za obraz Terry’ego Gilliama "Dwanaście małp" /TWELVE MONKEYS/, za rolę w którym otrzymał statuetkę Złotego Globu. Nominowany do Złotego Globu również za "Wichry namiętności" /LEGENDS OF THE FALL/ i „Babel" Alejandro Gonzáleza Inárritu.

Pitt w ostatnim czasie wystąpił również w takich produkcjach jak: czarna komedia braci Coen "Tajne przez poufne" /BURN AFTER READING/, "Zabójstwo Jesse'ego Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda" /ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD/ w reżyserii Andrew Dominika oraz kolejnych przebojach Stevena Soderbergha OCEAN’S ELEVEN, OCEAN’S TWELVE i OCEAN’S THIRTEEN.

Pitt urodził się w Shawnee, w stanie Oklahoma. Wychowywał się w Springfield, w Missouri, gdzie ukończył Uniwersytet Stanowy. Wkrótce potem przeniósł się do Los Angeles z zamiarem studiowania projektowania graficznego. Zamiast tego trafił jednak do świata filmu. Pierwszą rolą, która przyniosła mu sławę był nagrodzony obraz Ridley’a Scotta „Thelma i Louise". Po nim przyszły propozycje zagrania w "Rzece życia" /A RIVER RUNS THROUGH IT/ Roberta Redforda, "Kalifornii" i „Wywiadzie z wampirem" /INTERVIEW WITH THE VAMPIRE/ Neila Jordana. W tym czasie filmografia aktora wzbogaciła się również o takie tytuły jak: "Prawdziwy romans" /TRUE ROMANCE/, "Uśpieni" /SLEEPERS/ Barry’ego Levinsona, „Siedem lat w Tybecie" /SEVEN YEARS IN TIBET/, „Joe Black" /MEET JOE BLACK/ oraz dwa filmy Davida Finchera „Siedem" /SE7EN/ i „Podziemny krąg" /FIGHT CLUB/. Później Pitt nakręcił również: „Pana i panią Smith" /MR. AND MRS. SMITH/, "Troję" /TROY/ Wolfganga Petersena, "Zawód: szpieg" /SPY GAME/ Tony’ego Scotta, "Mexican" Gore’a Verbinskiego, "Przekręt" /SNATCH/ Guy’a Ritchie, żeby wymienić tylko część z nich.

Firma producencka Pitta - Plan B Entertainment, opracowuje i realizuje projekty filmowe i telewizyjne. Plan B ma na swoim koncie między innymi takie produkcje jak nagrodzona Oscarem® "Infiltracja" /THE DEPARTED/ Martina Scorsese, "Charlie i fabryka czekolady" /CHARLIE AND THE CHOCOLATE FACTORY/ Tima Burtona, "Troję" oraz "Zabójstwo Jesse'ego Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda".

MÉLANIE LAURENT / Shosanna Dreyfus

Chociaż wychowywała się w artystycznym otoczeniu – jej matka jest nauczycielką baletu, ojciec - aktorem, Mélanie Laurent dość przypadkowo trafiła do świata filmu. Gérard Depardieu wypatrzył ją, kiedy z koleżanką odwiedzała plan filmowy i powierzył jej jedną z ról w swoim kolejnym filmie "Most między dwoma brzegami" /UN PONT ENTRE DEUX/.

Laurent zdobyła sławę w 2002 roku grając w obrazie Michela Banca "Letni zawrót głowy" /EMBRASSEZ QUI VOUS VOUDREZ/.

Od tamtego czasu w jej filmografii pojawiły się takie tytuły jak: "Rice Rhapsody" , „LE DERNIER JOUR", "W rytmie serca" /DE BATTRE MON COEUR S’EST ARRETÉ/, "INDIGENES" i „DIKKENEK". Rola Laurent w dramacie "JE VAIS BIEN NE T’EN FAIS PAS" przyniosła jej nagrodę Lumiere dla najbardziej obiecującej młodej aktorki. Niedawno aktorka zagrała w filmie kryminalnym "Uśmiech Melodie" /LA CHAMBRE DES MORTS/ i thrillerze "LE TUEUR".

Jako reżyserka, Laurent nakręciła film krótkometrażowy "DE MOINS EN MOINS" pokazywany na festiwalu Filmowym w Cannes w 2008 roku.

CHRISTOPH WALTZ / Pułkownik Landa

Austriacki aktor Christoph Waltz od ponad trzydziestu lat związany jest ze sceną telewizyjną, filmową i dramatyczną.

Waltz ma w swoim dorobku takie tytuły jak: "LAPISLAZULI", "BERLIN BLUES", "GUN-SHY", "Strach" /ANGST/, "SHE", "DORIAN", "THE BEAST", "FALLING ROCKS", "Przyzwoity przestępca" /ORDINARY DECENT CRIMINAL/, "OUR GOD’S BROTHER" i "GOLDENEYE".

DIANE KRUGER / Bridget Von Hammersmark

Urodzona i wychowana w Niemczech Kruger początkowo wiązała swoją karierę z baletem. Jednak kontuzja pokrzyżowała jej plany i Diane najpierw została modelką, a następnie po przeniesieniu się do Paryża, za namową reżysera Luca Bessona podjęła naukę sztuki dramatycznej w Ecole Fleuron. To własnie w Paryżu Diane debiutowała u boku Dennisa Hoppera i Christophera Lamberta w niezależnej produkcji "Zawód morderca" /THE PIANO PLAYER/ z 2002 roku.

W 2004 roku Kruger pojawiła się w międzynarodowej obsadzie przeboju Wolfganga Petersena "Troja" /TROY/ jako Piekna Helena. Zagrała u boku takich gwiazd jak Brad Pitt, Peter O’Toole i Orlando Bloom. Po nim przyszły takie produkcje jak: "Apartament" /WICKER PARK/ z Joshem Hartnettem, "Skarb Narodów" /NATIONAL TREASURE/ z Nicolasem Cagem, „Boże Narodzenie" /MERRY CHRISTMAS/, "Kopia mistrza" /COPYING BEETHOVEN/ oraz „Skarb Narodów: księga tajemnic" /NATIONAL TREASURE BOOK OF SECRETS/.

TIL SCHWEIGER / Hugo Stiglitz

Aktor, producent, scenarzysta i reżyser. Til Schweiger należy dziś do grona największych niemieckich gwiazd filmowych. W Berlinie prowadzi swoją firmę producentką Barefoot Films.

Debiutem Schweigera w charakterze producenta był film z 1997 roku "Pukając do nieba bram" /KNOCKIN ON HEAVEN’S DOOR/, należący dziś do klasyki kina, ulubiony film widzów na całym świecie.

Schweiger rozpoczynał swoją karierę aktorską w 1991 roku w obrazie "MANTA, MANTA", który od razu przyniósł mu ogromny sukces. W jego filmografii są również takie tytuły jak: "DER BEWEGTE MANN", "MAENNERPENSION", „DAS MÄDCHEN ROSEMARIE", „BANDYTA", „BANG BOOM BANG", „WO IST FRED" i wiele innych.

Schweiger zagrał w wielu produkcjach amerykańskich, w tym: "Martwy za życia" /ALREADY DEAD/, "Król Artur" /KING ARTHUR/, "W rękach wroga" /IN ENEMY HANDS/, "Tomb Raider: kolebka życia" /TOMB RAIDER: THE CRADLE OF LIFE/, „Punki z Salt Lake City" /SLC PUNK/ oraz "Zabójczy układ" /THE REPLACEMENT KILLERS/.

QUENTIN TARANTINO / Reżyser, autor scenariusza

Twórca o niezwykłej wyobraźni i charakterystycznym stylu filmowym. Quentin Tarantino wyrobił sobie pozycję jednego z najbardziej cenionych i rozpoznawalnych twórców swojego pokolenia. Tarantino korzysta w swojej twórczości z różnych gatunków i motywów, nawiązując niejednokrotnie do klasyki kina.

Ostatnio wyprodukował razem z Robertem Rodriquezem "GRINDHOUSE", bezprecedensowy projekt dwóch niekonwencjonalnych twórców, współpracujących wcześniej przy „Od zmierzchu do świtu" FROM DUSK TO DAWN/, "Czterech pokojach" /FOUR ROOMS/ i "SIN CITY". ). Częścią tego projektu był również obraz "DEATH PROOF" Tarantino.

Wcześniej Tarantino zdobył rzesze wielbicieli na całym świecie kręcąc dwie części "Kill Billa" – "KILL BILL VOL. 1" i "KILL BILL VOL. 2", z udziałem Umy Thurman, Davida Carradine, Lucy Liu, Daryl Hannah, Vivici A. Fox i Michaela Madsena. Jako specjalny ‘gościnny’ reżyser współpracował z Robertem Rodriguezem przy "SIN CITY", z przebojową obsadą - Jessica Alba, Powers Boothe, Rosario Dawson, Benicio Del Toro, Michael Clarke Duncan, Michael Madsen, Brittany Murphy, Mickey Rourke, Bruce Willis i Elijah Wood.

Tarantino rozpoczynał swoją karierę reżysera w 1992 roku kręcąc niskobudżetowy obraz "Wściekłe psy" /RESERVOIR DOGS/. Widzowie i krytycy na całym świecie byli zachwyceni odważnym i niekonwencjonalnym stylem tego nikomu dotąd nieznanemu twórcy. Absolutnym przełomem w karierze Tarantino był jednak obraz „Pulp Ficion" z 1994 roku, który zdobył Złota Palmę na Festiwalu Filmowym w Cannes. Film nominowany był również w siedmiu kategoriach do Nagrody Akademii®, ostatecznie przynosząc Tarantino statuetkę za Najlepszy Scenariusz Oryginalny. W tym cieszącym się dzisiaj statusem filmu kultowego obrazie zagrali John Travolta, Bruce Willis, Uma Thurman, Samuel L. Jackson, Eric Stoltz, Harvey Keitel, Tim Roth, Maria de Medeiros, Amanda Plummer i Christopher Walken.

Od czasu ogromnego sukcesu "Pulp Fiction" Tarantino nakręcił jeszcze „Cztery pokoje" /FOUR ROOMS/ i "JACKIE BROWN" (1997) ze znakomita rolą Pam Gier. Na ekranie partnerowali jej Robert Forster, Samuel L. Jackson, Robert De Niro, Bridget Fonda i Michael Keaton.

LAWRENCE BENDER / Producent

Lawrence Bender, związany z przemysłem filmowym od ponad dwudziestu lat, współpracował z Quentinem Tarantino przy jego poprzednich filmach: "KILL BILL VOL. 1", "KILL BILL VOL. 2", "PULP FICTION", "JACKIE BROWN" i "Wściekłe psy" /RESERVOIR DOGS/, a także przy produkcjach innych reżyserów, w tym "Buntowniku z wyboru" /GOOD WILL HUNTING/, "Annie i królu" /ANNA AND THE KING/.

Ostatni film Bendera to "Niewygodna prawda" /AN INCONVENIENT TRUTH/, oscarowy® obraz dokumentalny z udziałem Ala Gore'a, przedstawiający zagrożenia globalnego ocieplenia dla naszej planety.

BOB i HARVEY WEINSTEIN / Producenci wykonawczy

Bob i Harvey Weinstein są założycielami wytwórni Miramax Films, którą powołali do życia w 1979 roku. Miramax od czasu swojego powstania lansuje innowacyjne projekty filmowe niezależnych twórców. 1 października 2005 roku Bob i Harvey Weinstein oficjalnie rozpoczęli działalność swojej nowej firmy multimedialnej The Weinstein Company.

Bracia Weinstein mają w swoim dorobku dziesiątki filmów, wiele z nich nagradzanych prestiżowymi nagrodami filmowymi i cieszącymi się uznaniem widzów i krytyki na całym świecie. W ich filmografii są między innymi takie tytuły jak: "Od zmierzchu do świtu" /FROM DUSK TILL DAWN/, "HALLOWEEN", "SCARY MOVIE", "SIN CITY", „GRINDHOUSE", "1408", "VICKY CRISTINA BARCELONA", "Lektor" /THE READER/, "CLERKS II", "Angielski pacjent" /THE ENGLISH PATIENT/, "Zakochany Szekspir" /SHAKESPEARE IN LOVE/, i "CHICAGO", żeby wymienić zaledwie kilka z nich.