FILM

Terminator: Ocalenie (2009)

Terminator Salvation
Inne tytuły: T4: Salvation, Terminator Salvation: The Future Begins, Terminator 4

Pressbook

Jest rok 2018.

Dzień Sądu nadszedł zrównując z ziemią współczesną cywilizację. W post-apokaliptycznej scenerii armia Terminatorów przemierza świat zabijając lub biorąc do niewoli ocalałych jeszcze ludzi, którzy znaleźli schronienie w opuszczonych miastach i na pustyniach. Niewielkie grupy utrzymujących się przy życiu ocalałych ludzi zorganizowały się w Ruch Oporu, ukrywając się w bunkrach i sporadycznie uderzając w siły znacznie liczniejszego i perfekcyjnie zorganizowanego wroga.

Kontrolę nad Terminatorami sprawuje Skynet, system sztucznej inteligencji, w którym działają maszyny o wysokim stopniu zorganizowania i rozwoju. Skynet osiągnął etap samoświadomości 14 lat wcześniej i w mgnieniu oka zwrócił się przeciwko swoim twórcom, uwalniając siłę nuklearnego ataku skierowaną przeciwko nieświadomemu niebezpieczeństwa światu.

Tylko jeden człowiek był świadkiem nadejścia Dnia Sądu. Człowiek, którego los zawsze był nierozłącznie związany z losem rodzaju ludzkiego - John Connor (Christian Bale).

Obecnie świat balansuje na krawędzi przyszłości, przed którą Connor cały czas przestrzegał. Jego przekonanie o możliwości wygrania starcia z maszynami staje pod znakiem zapytania w momencie pojawienia się Marcusa Wrighta (Sam Worthington), obcego z przeszłości, którego ostatnim świadomym wspomnieniem jest pobyt w celi śmierci przed egzekucją. Później nastąpiło już tylko przebudzenie w tym dziwnym, nowym świecie.

Connor musi podjąć decyzję, czy w tak krytycznej sytuacji można ufać Marcusowi. Czasu jest coraz mniej, a Skynet wymyśla coraz to nowe strategie, żeby raz na zawsze rozprawić się z Ruchem Oporu. Okoliczności sprawiają, że Connor i Marcus muszą znaleźć wspólny język i plan działania aby móc przeciwstawić się atakowi. Podejmują zatem próbę infiltracji systemu Skynetu i bezpośredniego starcia z bezwzględnym wrogiem. Czy ta śmiała operacja zakończy się sukcesem?

"NIE MA LOSU, TYLKO TO CO SAMI STWORZYMY": TO POCZĄTEK KOŃCA

Dramat rodzaju ludzkiego przedstawiony w filmie "Terminator: Ocalenie" rozgrywa się w post-apokaliptycznej scenerii Ameryki z 2018 roku.

Jak mówi reżyser: "Opowiadamy historię o świecie, który nastąpił po Dniu Sądu. To jednocześnie historia o ‘stawaniu się’ Johna Connora i jednoczesnym rośnięciu w siłę Skynetu. Pojawia się też pytanie o to, gdzie leży nasze człowieczeństwo i w jaki sposób rodzaj ludzki będzie w stanie oprzeć się coraz bardziej ekspansywnym maszynom."

Planując przeniesienie na ekran długo oczekiwanej historii przyszłości "Terminatora" McG chciał stworzyć wizję, która z punktu widzenia widza będzie bardzo realna. Jak mówi: "Nie chciałem kręcić scen z udziałem aktorów na sztucznym tle. Chciałem, żeby mieli fizyczny kontakt z Terminatorami i żeby widać było jak bardzo wyludniony jest Amerykański Zachód, przestrzeń, w której można poczuć ogrom trudności i zmagań rodzaju ludzkiego. Ponieważ nastąpiły intensywne wybuchy bombowe, które zniszczyły powłokę ozonową, niebo ma nieco inny kolor. Również ziemia nie wygląda tak, jak zwykliśmy ją postrzegać i widać od razu, że coś w tej scenerii jest nie tak."

Reżyserujący "Terminatora: Ocalenie" McG deklaruje, że od dawna jest fanem serii filmów z Terminatorem. Pierwszy "Terminator", który powstał na podstawie scenariusza i został wyreżyserowany przez Jamesa Camerona, wszedł na ekrany kin w 1984 roku, pokazując całemu światu supernowoczesny model robota - Cyberdyne Systems Model 101 T-800, grany przez Arnolda Schwarzeneggera. W pierwszej części serii T-800 zostaje wysłany do przeszłości przez sterujący nim system sztucznej inteligencji - Skynet, w celu pozbycia się przyszłego lidera Ruchu Oporu zanim jeszcze zdąży się on narodzić. Lider ten wysyła w tym samym czasie jednego ze swoich żołnierzy – Kyle’a Reese’a (Michael Biehn) aby chronił Sarę Connor (Linda Hamilton) i jednocześnie stał się ojcem dziecka, które w przyszłości zostanie największym wrogiem Skynetu.

Jak mówi McG: "Z pierwszej części Terminatora dowiadujemy się, że jest on sztucznie stworzoną bestią, której nie sposób powstrzymać. To maszyna stworzona do tego, żeby tropić swój cel do końca, nawet pozbawiona wielu części nie spocznie zanim nie unicestwi swojej ofiary."

Wraz z nakręceniem w 1991 roku sequela „Terminator 2: Dzień Sądu"(Terminator 2: Judgement Day), Cameron na nowo zdefiniował znaczenie i charakter gatunku będącego połączeniem filmu science fiction i kina akcji, a ponownie obsadzając w głównej roli Arnolda Schwarzeneggera stworzył jedną z najbardziej charakterystycznych, rozpoznawalnych i ‘uwielbianych’ postaci w historii kinematografii. W drugiej części serii widzimy Sarę Connor z nastoletnim synem Johnem Connorem (Edward Furlong), na którego życie czatuje wysłany przez Skynet Terminator T-1000 (Robert Patrick). Jednak Connor z przyszłości wysyła przeprogramowanego T-800 (Schwarzenegger), który ma tym razem chronić młodego Connora.

Trzecim filmem serii "Terminator 3: Bunt maszyn" /Terminator 3: Rise of the Machines/ reżyser Jonathan Mostow dokończył w 2003 roku zapoczątkowana przez Camerona trylogię. Tym razem rozgrywka toczła się już nie tylko o życie Connora (Nick Stahl) ale również istnienie całej cywilizacji, przed którą stoi widmo ostatecznego Dnia Sądu – nuklearnej wojny rozpętanej przez Skynet.

Pracujący również przy trzeciej części „Terminatora" scenarzyści, John Brancato & Michael Ferris, tak tłumaczą założenia prezentowanego obecnie filmu: "Kończąc oryginalną trylogię ‘Terminatorów’ w momencie zagłady świata, zdawaliśmy sobie sprawę, że z tego punktu nie było już powrotu do przeszłości. Nowy film musiał opowiadać o tym, co nastąpiło po próbie unicestwienia rodzaju ludzkiego. Chcieliśmy napisać scenariusz o długo oczekiwanej bitwie pomiędzy ludźmi i maszynami, co również dawało nam możliwość zmiany charakteru dotychczasowych filmów o Terminatorze. Wcześniejsze obrazy pokazywały w zasadzie znany nam, współczesny świat. Prezentowany obecnie film to obraz pokazujący wojnę, przedstawiony w dużo bardziej mrocznej, post-apokaliptycznej scenerii przyszłości. W niej właśnie Connor staje się przywódcą ruchu oporu skierowanego przeciwko maszynom."

Jak mówi grający rolę Connora Christian Bale: "W najnowszej części Skynet jest siłą dominującą, ale nadal jest w stadium ewolucji. Rodzaj ludzki z pewnością jest w odwrocie. Ludzie zostali przyparci do muru i żyją w przerażających warunkach. Jedynym wyjściem w tej sytuacji jest podjęcie ostatniego wysiłku, który jest jedyną nadzieją na ocalenie rodzaju ludzkiego."

"Każdy aspekt codziennego życia jest dla ludzi ogromnym wyzwaniem", dodaje McG. "Trudno jest zdobyć jakiekolwiek pożywienie czy energię. Wszystko jest na wykończeniu. A do tego ludzie zawsze czują na swoich plecach oddech tropiących ich maszyn."

Jednak musi być jakaś nadzieja. Musi być sposób, żeby pokazać, że jest przyszłość nawet po zmierzającym do zagłady ataku maszyn. Oczywiście, tą nadzieją jest John Connor...

CHRISTIAN BALE (John Connor) urodził się w Walii a wychowywał w Anglii i USA. Debiutował na dużym ekranie w obrazie Stevena Spielberga "Imperium słońca" /Empire of the Sun/.

Bale zagrał ostatnio w przeboju kinowym "Mroczny rycerz" /The Dark Knight/, a wcześniej w "Batman - Początek" /Batman Begins/. W swojej filmografii ma również takie tytuły jak: "Henryk V" /Henry V/, "Portret damy" /The Portrait of a Lady/, "Tajny agent" /The Secret Agent/, "Metroland," "Idol" /Velvet Goldmine/, "Wszystkie małe zwierzątka" /All the Little Animals/, "American Psycho," "Shaft," "Kapitan Corelli" /Captain Corelli’s Mandolin/, "Władcy ognia" /Reign of Fire/, "Na wzgórzach Hollywood" /Laurel Canyon/, "Mechanik" /The Machinist/, "Podróż do nowej ziemi" /The New World/, "Prestiż" /The Prestige/, "Ciężkie czasy" /Harsh Times/, "Operacja świt" /Rescue Dawn/, "3:10 do Yumy" /3:0 to Yuma/ i "Bob Dylan: I’m not there" /I’m Not There/.

Aktora będzie można wkrótce oglądać w najnowszej produkcji Michaela Manna "Wrogowie publiczni" /Public Enemies/.

SAM WORTHINGTON (Marcus Wright) pojawił się na planie "Terminatora: Ocalenie" po zakończeniu pracy nad trójwymiarowym obrazem science fiction Jamesa Camerona "Avatar", który wejdzie na ekrany kin pod koniec tego roku. Worthington został wybrany do tej roli osobiście przez Camerona, który, przypadkiem, był również reżyserem dwóch pierwszych "Terminatorów". Oprócz tego aktor ma się również pojawić w dwóch niezależnych produkcjach - "Last Night", z Keirą Knightley i Evą Mendes oraz thrillerze z czasów II Wojny Światowej "The Debt," w reżyserii Johna Maddena, z udziałem Helen Mirren.

Urodzony w Australii Worthington ukończył w 1998 roku prestiżową szkołę National Institute of Dramatic Art (NIDA) w Sydney. W 2000 roku aktor debiutował na dużym ekranie w australijskiej produkcji "Faceci w butach" /Bootmen/. Rola w tym filmie przyniosła mu nominację do nagrody przyznawanej przez Australijski Instytut Filmowy (AFI) dla najlepszego aktora. Od tamtego czasu filmografia Worthingtona wzbogaciła się o takie tytuły jak: "Szemrany interes" /Dirty Deeds/, z Johnem Goodmanem, Toni Collette i Samem Neillem, "Wyrównanie rachunków" /Gettin’ Square/, "Wojna Harta"/Hart’s War/ z Brucem Willisem, "Salto" /Somersault/ (nagroda AFI dla najlepszego aktora), wyreżyserowany przez Johna Dahla "VI Batalion" /The Great Raid/ oraz thriller "Zabójca" /Rogue/.

BRYCE DALLAS HOWARD (Kate Connor) w 2008 roku nominowana była do Złotego Globu za rolę Rosalindy w wyreżyserowanej przez Kennetha Branagha adaptacji sztuki Szekspira "Jak wam się podoba" /As You Like It/ z udziałem Kevina Kline’a i Alfreda Moliny. Niedawno zagrała w filmowej adaptacji sztuki Tennessee Williamsa "The Loss of a Teardrop Diamond" z Chrisem Evansem, Willem Pattonem i Mamie Gummer.

Howard ma na swoim koncie role w "Spider-Manie 3", wyreżyserowanym przez M. Night Shyamalana filmie "Kobieta w błękitnej wodzie" /Lady in the Water/ i "Manderlay" w reżyserii Larsa von Triera. Swoją pierwszą większą rolę aktorka zagrała w filmie Shyamalana "Osada" /The Village/, z udziałem Adriena Brody, Joaquina Phoenixa i Sigourney Weaver.

W 2006 roku aktorka stanęła również za kamerą, kręcąc swój debiutancki film krótkometrażowy "Orchids".

Howard jest absolwentką prestiżowej Tisch School of the Arts i konserwatorium Stelli Adler. Ma w swoim dorobku wiele ciekawych ról scenicznych w tym występy w broadway’owskich produkcjach "Tartuffe’a", "Jak wam się podoba" /As You Like It/ i "Our Town."

McG (Reżyser) Fabularny debiut reżyserski McG „Aniołki Charliego" /Charlie’s Angels/, z udziałem Drew Barrymore, Cameron Diaz and Lucy Liu do dzisiaj cieszy się pozycją najlepiej debiutującego na ekranach filmu, w kategorii początkującego reżysera. Film wszedł na ekrany zajmując pierwszą pozycję w Stanach Zjednoczonych z łączną sumą wpływów z pierwszego weekendu wyświetlania w wysokości 40 milionów dolarów. Również w 31 innych krajach „Aniołki" odniosły podobny sukces, zarabiając łącznie ponad 260 milionów dolarów. W 2003 McG nakręcił również sequel "Aniołki Chrliego: Zawrotna szybkość" /Charlie’s Angels: Full Throttle/.

Od czasu bezprecedensowego sukcesu swojego debiutu reżyserskiego McG, zdążył już założyć swoją własną firmę producencką Wonderland Sound and Vision, która jest jedną z czołowych firm w dziedzinie multimediów.

W 2006 McG wyreżyserował oparty na prawdziwej historii dramat "Męski sport" /We Are Marshall/, z udziałem Matthew McConaughey’a, Matthew Foxa i Davida Strathairna.

W najbliższych planach McG ma dwa projekty: remake adaptacji Julisza Verne’a "20.000 mil podwodnej żeglugi: Kapitan Nemo" /20,000 Leagues Under the Sea: Captain Nemo/ oraz musical "Spring Awakening." W dorobku McG są między innymi takie projekty dużego i małego ekranu jak: "The O.C" dla stacji Fox, "Chuck" dla NBC oraz "Supernatural" i "Pussycat Dolls Present: The Search for the Next Doll" dla CW.

Urodzony w Kalamazoo, w stanie Michigan, McG wychowywał się w Newport Beach, w Kalifornii. Uczęszczał na Uniwersytet Kalifornijski, gdzie uzyskał tytuł licencjata w dziedzinie psychologii. W swojej karierze McG nakręcił imponującą liczbę prawie 50 wideoklipów, współpracując między innymi z takimi artystami i zespołami jak: Wyclef Jean, Fastball, Spacehog, Sublime, Cypress Hill i Sugar Ray. Ponadto jest autorem wielu filmów reklamowych, w tym dla firm Gap, Ikea i Coca-Cola Company.

JOHN BRANCATO & MICHAEL FERRIS (Scenariusz i pomysł scenariusza) współpracowali wcześniej przy kilkunastu projektach filmowych, w tym poprzedniej części „Terminatora" – „Terminator 3: Bunt maszyn" /Terminator 3: Rise of the Machines/ z udziałem Arnolda Schwarzeneggera.

Obaj panowie prowadzą ze sobą bliską współpracę już od ponad dziesięciu lat, czego efektem są dziesiątki pomysłów scenariuszy, w tym między innymi do filmu „Sieć" (The Net), z udziałem Sandry Bullock oraz „Gra" (The Game) w reżyserii Davida Finchera, którego byli także współproducentami. Na potrzeby małego ekranu powstał scenariusz do serialu „The Others", wyprodukowanego dla Stevena Spielberga.

Obecnie tandem pracuje nad thrillerem science-fiction "Surrogates," oraz filmem "xXx: The Return of Xander Cage", z udziałem Vina Diesela, w reżyserii Roba Cohena.

MORITZ BORMAN (Producent) ma w swoim dorobku, w charakterze producenta lub współproducenta, takie projekty filmowe jak: wyreżyserowane przez Olivera Stone’a obrazy "Alexander", "World Trade Center" i "W", a także "Terminator 3: Bunt maszyn" /Terminator 3: Rise of the Machines/, "Sekcja 8" /Basic/, "Policja" /Dark Blue/, "Spokojny Amerykanin" /The Quiet American/, "K-19: The Widowmaker," "Powiedz tak" /The Wedding Planner/ I "Siosta Betty" /Nurse Betty/.

DANNY ELFMAN (Kompozytor muzyki), jeden z czołowych kompozytorów Hollywood, ma w swoim dorobku liczne nagrody i wyróżnienia branży filmowej, w tym Grammy, Emmy i nominacje do Oscara®. W 1998 nominowany był do Nagrody Akademii® za dwa obrazy – Barry’ego Sonnenfelda "Faceci w czerni" /Men in Black/ i Gusa Van Santa "Buntownik z wyboru" /Good Will Hunting/. Kolejne nominacje przyniosły mu filmy Tima Burtona "Duża ryba" /Big Fish/ i Gusa Vana Santa „Obywatel Milk" /Milk/.

Elfman od wielu lat współpracuje z reżyserem Timem Burtonem. Skomponował muzykę miedzy innymi do filmów "Charlie i fabryka czekolady" /Charlie and the Chocolate Factory/, "Planeta małp" /Planet of the Apes/, "Jeździec bez głowy" /Sleepy Hollow/, "Marsjanie atakują" /Mars Attacks!/, "Edward Nożycoręki" /Edward Scissorhands/, "Sok z żuka" /Beetlejuice/, "Batman" i "Powrót Batmana" /Batman Returns/.

W sumie Elfman skomponował muzykę do ponad 60 filmów. W ostatnim czasie jego filmografia wzbogaciła się o takie tytuły jak: 3 części "Spider-Mana", "Ścigani" /Wanted/, "Pajęczyna Charlotty" /Charlotte’s Web/, "Hulk" oraz uhonorowany Oscarem® musical "Chicago."

Halcyon Company, we współpracy z Wonderland Sound i Vision, ma przyjemność zaprezentować Państwu najnowszą produkcję Moritz Borman, wyreżyserowany przez McG obraz "Terminator: Ocalenie" /Terminator Salvation/. Nakręcony przez McG film ("Aniołki Charliego" /Charlie’s Angels/, "Męski sport" /We Are Marshall/) powstał na podstawie scenariusza Johna Brancato & Michaela Ferrisa ("Terminator 3: Bunt maszyn" /Terminator 3: Rise of the Machines/.

Producentami prezentowanego filmu są Moritz Borman, Jeffrey Silver, Victor Kubicek i Derek Anderson. W roli producentów wykonawczych wystąpili Peter D. Graves, Dan Lin, Jeanne Allgood, Joel B. Michaels, Mario F. Kassar i Andrew G. Vajna. Na ekranie zobaczymy Christiana Bale’a ("Mroczny rycerz" /The Dark Knight/), Sama Worthingtona ("Avatar"), Antona Yelchina ("Star Trek"), Moon Bloodgood ("Co jest grane?" /What Just Happened/), Bryce Dallas Howarda ("Spider-Man 3"), Jane Alexander ("Nienarodzony" /The Unborn/ i Helenę Bonham Carter ("Harry Pottter i Książę Półkrwi" /Harry Potter and the Half-Blood Prince/).

W ekipie twórców filmu znaleźli się autor zdjęć Shane Hurlbut ("Męski sport" /We Are Marshall/), scenograf Martin Laing ("Pearl Harbor"), nagrodzony Oscarem® montażysta Conrad Buff ("Titanic"), projektant kostiumów Michael Wilkinson ("Watchmen-Strażnicy"), stojący na czele ekipy efektów specjalnych uhonorowany Nagrodą Akademii® Charles Gibson ("Piraci z Karaibów: Skrzynia umarlaka" /Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest/) oraz specjalizujący się w dziedzinie animatroniki John Rosengrant z Stan Winston Studio. Muzykę do filmu skomponował czterokrotnie nominowany do Oscara® Danny Elfman ("Obywatel Milk" /Milk/, "Duża ryba" /Big Fish/, "Buntownik z wyboru" /Good Will Hunting/, "Faceci w czerni" /Men in Black/).

Więcej o filmie: