FILM

Watchmen Strażnicy (2009)

Watchmen

Pressbook

Akcja tej wielowarstwowej opowieści rozgrywa się w alternatywnej Ameryce 1985 roku, w której częścią dnia codziennego są zamaskowani super-bohaterowie, a wskazówki Zegara Dnia Sądu, pokazującego wykres napięć między Stanami Zjednoczonymi a Związkiem Radzieckim, nieuchronnie zbliżają się do północy.

Kiedy jeden ze Strażników zostaje zamordowany, Rorschach postanawia odnaleźć mordercę. Ponownie jednocząc siły z dawnym legionem zwalczającym przestępczość – rozwiązaną grupą super-bohaterów na emeryturze, z których tylko jeden posiada prawdziwą moc - Rorschach wpada na trop zakrojonego na szeroką skalę spisku, który prowadzi do czasów ich wspólnej przeszłości i katastroficznych konsekwencji w przyszłości.

Ich misją jest strzec ludzkości... ale kto tak naprawdę ma na oku Strażników?

Film "Watchmen: Strażnicy" został wyreżyserowany przez Zacka Snydera ("300"), a jego produkcją zajęli się Lawrence Gordon, Lloyd Levin i Deborah Snyder. Scenariusz autorstwa Davida Haytera i Alexa Tse oparto na komiksie ilustrowanym przez Dave Gibbonsa, a wydanym przez DC Comics. Herbert W. Gains i Thomas Tull pełnili funkcję producentów wykonawczych.

W role głównych bohaterów - znajdujących się w centrum filmowej historii Masek - wcielili się Malin Akerman ("27 sukienek") - Laurie Jupiter/Juspeczyk vel Jedwabna Zjawa II; Billy Crudup (“The Good Shepherd") - Jon Osterman vel dr Manhatan; Matthew Goode ("Wszystko gra") - Adrian Veidt vel Ozymandiasz; Carla Gugino ("Noc w muzeum") - Sally Jupiter vel Jedwabna Zjawa; nominowany do Oskara®Jackie Earle Haley ("Małe dzieci") - Walter Kovacs vel Rorschach; Jeffrey Dean Morgan (serial "Chirurdzy") - Edward Blake vel Komediant oraz Patrick Wilson ("Małe dzieci") - Dan Dreiberg vel Nocny Puchacz II.

Po drugiej stronie kamery stanęli - autor zdjęć Larry Fong ("300"), scenograf Alex McDowell ("Charlie i fabryka czekolady"), montażysta William Hoy ("300"), kostiumograf Michael Wilkinson ("300") oraz specjalista od efektów wizualnych John DJ DesJardin ("Królestwo"). Muzykę skomponował Tyler Bates ("300").

Warner Bros. Pictures i Paramount Pictures we współpracy z Legendary Pictures przedstawiają produkcję Lawrence Gordon/Lloyd Levin, oparty na powieści graficznej film Zacka Snydera "Watchmen: Strażnicy".

www.watchmen.pl

A KTO OBSERWUJE STRAŻNIKÓW?

Nowy Jork, 1985 — świat ogarnięty strachem i paranoją. Świat, w którym ludzie, którzy kiedyś nosili maski, by walczyć z przestępczością ukrywają swoją tożsamość. Świat, w którym ostateczna broń – obdarzona olbrzymią mocą istota – naruszyła światową równowagę popychając ludzkość ku nuklearnej północy. I wreszcie świat, w którym zdesperowani ludzie używają ostatecznych środków stojąc twarzą w twarz z Armagedonem.

Film "Watchmen: Strażnicy" to dokonana przez Zacka Snydera ekranizacja jednego z najbardziej uwielbianych komiksów wszech czasów.

Na murze jednej z mrocznych nowojorskich ulic ktoś napisał pytanie, które determinuje akcję filmu: "A kto obserwuje Strażników?". Reżyser posuwa się nieco dalej, "Kto ma prawo decydowania o tym, co dobre, a co złe? Kto pilnuje tych, którzy o tym decydują?"

Komiks Watchmen po raz pierwszy pojawił się na rynku w 1986 roku jako limitowana seria 12 zeszytów wydana przez DC Comics. Watchmen to jedyna powieść graficzna uhonorowana prestiżową nagrodą Hugo i jedyna, która pojawiła się w 2005 roku na liście magazynu Time "100 najlepszych powieści angielskojęzycznych od roku 1923."

Miłośnicy komiksu, producenci Lawrence Gordon i Lloyd Levin przez ponad 10 lat czekali na odpowiedni moment i filmowca, który przeniósłby powieść na ekran w sposób, jakiego jest warta.

Projekt zaczął nabierać realnych kształtów, kiedy reżyser Zack Snyder, będąc jeszcze w trakcie zdjęć do przeboju "300" wyraził pragnienie wyreżyserowania filmu. Celem Snydera było powołanie komiksu do życia bez uwspółcześniania go, czy wprowadzania w nim znacznych zmian. "Zack darzył takim szacunkiem materiał źródłowy, że wg niego jedynym sposobem na przeniesienie go na ekran była prawie stuprocentowa wierność oryginałowi," mówi żona reżysera i jego partner produkcyjny Deborah Snyder.

Scenariusz autorstwa Davida Haytera i Alex Tse idealnie podtrzymuje wyobrażenie o super-bohaterach pokazanych w komiksie. Są to bardzo ludzkie postaci ulegające takim samym społecznym i psychologicznym presjom, jak każdy z nas. Snyder wyjaśnia, "Przyglądając się tym bohaterom odnosimy wrażenie, że ich twórcy kochają ich bez zastrzeżeń. Bez względu na ich wady czy to, jak są postrzegani w kontekście realnego życia."

"Zamiarem powieści graficznej Watchmen nigdy nie było pokazywanie archetypów. Rozważamy w niej wszystkie możliwe wariacje tego, dlaczego ktoś miałby przywdziewać kostium i chcieć walczyć z przestępczością," mówi ilustrator komiksu Dave Gibbons. "Czy dlatego, że jest trochę stuknięty? A może jest altruistą?"

MASKI STRAŻNIKÓW

Akcja filmu "Watchmen: Strażnicy" rozgrywa się w świecie na krawędzi wojny, w którym super-bohaterowie w kostiumach zwani Strażnikami, zostają wypchnięci poza nawias społeczeństwa przez obywateli, którzy kiedyś ich czcili, potem jednak zaczęli się ich obawiać i gardzić nimi.

Unikalność projektu zwróciła uwagę wielu gwiazd. "Przesłuchaliśmy mnóstwo aktorów", mówi Levin. "Ostatecznie obsada, którą skompletowaliśmy to nie tylko utalentowani aktorzy, ale ludzie, którzy całkowicie wierzą w to co mówią i w postaci, które grają."

Obsadzony w roli Rorschacha, Jackie Earle Haley był porażony możliwością wcielenia się w "kryjącego się za maską człowieka", mówi. "Film pokazuje, jak mógłby wyglądać świat, gdyby ludzie naprawdę przebierali się w kostiumy i zajmowali strażą obywatelską. Jakie słabostki, moralność, wiara mogą popychać do takiego działania?"

Zanim jeszcze Snyder zaangażował aktorów do poszczególnych ról, fani od jakiegoś czasu starali się zrobić to za niego. "Jakieś trzy lata temu," wspomina Haley, "internauci zasugerowali, żebym to właśnie ja zagrał Rorschacha. Nie znałem wtedy tego komiksu, ale kiedy go przeczytałem zafascynował mnie. Wiedziałem już, że jeśli na jego podstawie będzie realizowany film, będę walczył o tę rolę."

W pewien sposób, psychikę i poczucie honoru Rorschacha odzwierciedla maska, jaką nosi – z przesuwającymi się czarnymi i białymi plamami, przypominającymi kleksy. "W Rorschachu jest coś mrocznego," mówi Snyder. "Jest w filmie detektywem, ale w jego bezkompromisowym pragnieniu sprawiedliwości jest coś psychopatycznego. To fascynująca postać. Pochodzi z rozbitej rodziny, dorastał na ulicy, a potem stopniowo – w masce i bez niej – stawał się Rorschachem."

Akcja filmu rozpoczyna się, kiedy Rorschach odkrywa, że Edward Blake, znany także jako Komediant zostaje zamordowany, wypchnięty z 30-piętra z okna swojego apartamentu. Rozczarowany Komediant, kiedyś maszyna do zabijania przez wiele lat wykonująca niewdzięczne prace na zlecenie rządu zarówno w czasach wojny i pokoju, postrzega świat, jako miejsce, gdzie zarówno drobne akty przemocy, jak i bohaterstwa tak samo nie czynią żadnej różnicy.

Rorschach uważa, że ktoś pozbywa się bohaterów, a pierwszym celem stał się właśnie Komediant. Zamierza ostrzec członków grupy, którzy wcześniej walczyli u jego boku – sześć osób, które połączyło przeznaczenie i pragnienie wymierzania własnego rodzaju sprawiedliwości. Jako pierwszego odwiedza Dana Dreiberga, który jako Nocny Puchacz II, był jego partnerem w dniach chwały Masek.

Dan prowadzi teraz spokojne życie i co tydzień odwiedza swojego poprzednika Nocnego Puchacza, Hollisa Masona (Stephen McHattie), aby powspominać przy piwie. "Dan stał się miękki. Zarówno pod względem fizycznym, politycznym, jak i seksualnym..." mówi aktor Patrick Wilson. "Bez kostiumu, nie posiada tożsamości. Nie ma swojego miejsca w społeczeństwie, a stając w obliczu problemów czuje się bezsilny. Jest przerażony mając ponownie założyć kostium, ale jednocześnie czujemy, że nie może żyć bez bycia Nocnym Puchaczem."

Adrian Veidt vel Ozymandias idealnie potrafił wykorzystać to, że kiedyś sam był jedną z Masek. Najinteligentniejszy człowiek na świecie, a obecnie jeden z najbogatszych, Veidt przeszedł na emeryturę tuż przed przyjęciem Aktu Keene'a zakazującego działalności super-bohaterów i zbił fortunę eksploatując erę zamaskowanych strażników - figurki akcji, filmy rysunkowe, perfumy, książki. Ogarnięty obsesją dotyczącą podbojów Aleksandra Wielkiego i egipskiego faraona Ramzesa II (Ozymandiasz to grecka nazwa Ramzesa II), Veidt cały czas wierzy w to, że jest przeznaczony do wyższych celów.

Przed wypadkiem w laboratorium nuklearnym, który na zawsze zmienił jego życie, dr Manhatan był Jonem Ostermanem, synem zegarmistrza, błyskotliwego fizyka i "kwintesencji mężczyzny lat 50-tych," mówi Billy Crudup, aktor kryjący się za niebieskim światłem, które emanuje z ciała Manhattana.

Wypadek zamienił Jona Ostermana w super-istotę, która doświadcza w jednym momencie przeszłości, teraźniejszości, przyszłości i posiada moc kontrolowania materii.

Jedyną ludzką istotą prawdziwie związaną z dr Manhattanem jest Laurie Jupiter czyli Jedwabna Zjawa II, która zakochała się w nim jako nastolatka. W postać Laurie wcieliła się Malin Akerman, która stwierdza, "Laurie była w nim po uszy zakochana, ale kiedy stawał się coraz bardziej odległy, w ich relacjach nie było już dla niej miejsca. Dziewczyna czuje, że praca Manhatana jest dla niego najważniejsza. Im bardziej mężczyzna się od niej oddala, tym bardziej traci ona swoją tożsamość."

Po morderstwie Komedianta, Laurie zaczyna spotykać się z Danem Dreibergiem, który podziela jej poczucie straty. "Ponowne spotkanie Dana sprawia, że Laurie znowu czuje się kobietą," mówi Akerman. "Od Bóg wie ilu lat, po raz pierwszy ktoś patrzy na nią jak na człowieka. Dzięki temu ponownie zaczyna odczuwać potrzebę adrenaliny, jaką czuła, kiedy była Silk Spectre (Jedwabną Zjawą)."

Do bycia super-bohaterem zachęciła Laurie jej matka, Sally Jupiter, która była pierwszą Jedwabną Zjawą. "Jako Silk Spectre II (Jedwabna Zjawa), Laurie nauczyła się walczyć jak mężczyzna," mówi Akerman. "Chociaż mogłoby się wydawać, że niechętnie stawała się Maską to jednak gdzieś głęboko uwielbiała tę stronę swojej osobowości."

Uwodzicielska Sally Jupiter zamieszkała w społeczności emerytów w Kalifornii spędzając czas na wspominaniu chwil, kiedy jako kobieta-wojownik była na oczach wszystkich. "Sally reprezentuje starą szkołę super-bohaterów, podobnie zresztą jak Komediant," mówi Snyder. "Byli wtedy jak gwiazdy filmowe. Dlatego też Sally czuje się teraz jak przygasła gwiazda, która nigdy nie była w stanie odzyskać dawnej sławy i uwagi jaką jej poświęcano."

Carla Gugino określa graną przez siebie postać, jako kogoś kto "lubi myśleć o sobie, jako kimś lepszym niż naprawdę jest. Sally oczywiście chciała zwalczać przestępczość, ale chciała też, żeby zwracano na nią uwagę. Kiedy osiągnęła pewien wiek narzuciła ten styl życia swojej córce. Sally to kobieta zakochana w Komediancie, chociaż tak naprawdę nigdy nie mogli być razem."

Poza bohaterami znanymi z komiksu, w filmie występują słynne postaci z tamtych czasów. Dzięki charakteryzatorom kierowanym przez Grega Cannoma możemy zobaczyć na ekranie takie historyczne postaci jak prezydenci Kennedy i Nixon, czy też odmłodzone wersje Micka Jaggera, Davida Bowie, Annie Leibowitz i zespołu The Village People.

W filmie "Watchmen: Strażnicy" bardzo istotna jest także muzyka i dlatego usłyszymy w nim klasyczne utwory tak legendarnych artystów jak Nat "King" Cole, Billie Holiday, Simon & Garfunkel, Jimi Hendrix i Janis Joplin. Dodatkowo zespół My Chemical Romance wykonuje swoją wersję piosenki Boba Dylana "Desolation Row."

Kiedy wskazówka Zegara Dnia Zagłady przesuwa się coraz bliżej północy, a ludzkość znajduje się w jego cieniu, zamaskowani bohaterowie – samotni i owładnięci megalomanią, współczujący i poruszeni, kochający i odrzuceni, ludzcy lub obdarzeni nadprzyrodzoną mocą – muszą zdecydować czy świat rzeczywiście należy do nich, czy może ich przeznaczeniem jest po prostu odnalezienie siebie w nowej misji.

KOSTIUMY STRAŻNIKÓW

Mając do czynienia z opowieścią rozciągającą się na przestrzeni kilku dekad – od 1938 do 1985 roku – i obfitującą w przeskoki w czasie, bardzo istotne okazało się takie dobranie strojów, aby były one odpowiednie dla każdego okresu i dawały jasno do zrozumienia, kiedy dana scena się rozgrywa. Pion kostiumograficzny skupił się na "archetypach, które podsumowywały każdą dekadę i dawały poczucie autentyczności," mówi kostiumograf Michael Wilkinson. Chociaż brzmi to prosto, często musieliśmy też uwzględniać np. stroje dla ponad 300 statystów, którzy brali udział w poszczególnych scenach. "W filmie jest mnóstwo różnorodnych mundurów – począwszy od tych noszonych przez żołnierzy i marynarzy w czasie II wojny światowej, po mundury wydziału nowojorskiej policji z 1938 roku i te z wojny wietnamskiej noszone przez obie strony. Każdy z tych mundurów musiał być skrupulatnie odtworzony. Dodatkowo mamy do czynienia z kelnerkami, kucharzami więziennymi, ochroniarzami, dziećmi kwiatami protestującymi w latach 60-tych, sowieckimi żołnierzami, astronautami i wieloma innymi zawodami. Wg moich obliczeń w naszym magazynie znalazło się około 150 tys. sztuk odzieży."

Kostiumy głównych bohaterów, a szczególnie ich stroje do walki, tak zresztą jak ich otoczenie, musiały być bardzo szczegółowo zaprojektowane. Wilkinson współpracował w tym celu z zajmującą się specjalnymi kostiumami firmą Quantum FX, która przygotowała rzuty ciała każdego z bohaterów, a następnie na ich podstawie wyrzeźbiono w glinie szczegóły każdego kostiumu. "Mogliśmy następnie zdjąć te formy i pokryć je lateksową pianką. Otrzymaliśmy stylizowaną budowę ciała – bez żadnych zmarszczek, zagięć i z pięknie rzeźbionymi szczegółami. Stroje były jednocześnie bardzo elastyczne i aktorzy mogli swobodnie przez nie oddychać," mówi Wilkinson.

Na potrzeby kostiumu Puchacza Dreiberga, Wilkinson i jego zespół przeanalizowali technologię przemysłu kosmicznego z lat 70-tych, aby poprzez strój przekazać informację o zainteresowaniach Dana dotyczących ptaków i aerodynamiki.

Zestawienie codziennej osobowości Laurie – Jedwabnej Zjawy i jej wcielenia jako zamaskowanej strażniczki jest także dosyć dynamiczne. Sally Jupiter zaprojektowała dla swojej nastoletniej córki seksowny kostium – żółto czarną sukienkę mini tylko minimalnie skromniejszą niż jej własna, a Wilkinson sprawił, by był on przylegającym do ciała lateksowym strojem. "Chcieliśmy zachować ducha komiksu; Silk Spectra (Jedwabna Zjawa) ma na sobie takie same kolory i taki sam graficzny zarys kostiumu jak w książce," wyjaśnia Wilkinson.

W kontraście do charakterystycznie ekstremalnych strojów większości Masek, znajduje się strój Rorschacha: prosty trencz. "Kiedy o nim czytamy, dowiadujemy się, że jego poglądy na życie są bardzo posępne," obserwuje Wilkinson. "Czuje niechęć do ludzi, chce jednak wprowadzić do świata trochę sprawiedliwości. Jeśli chodzi o jego strój, to mamy poczucie, że już dawno temu przestał się troszczyć o swój wygląd. Nie chce robić swoim strojem jakiegoś spektakularnego wrażenia, po prostu taki płaszcz zwykle nosi. Trzyma go zresztą w pojemniku na śmieci i znajdują się na nim zaskorupiałe warstwy brudu. Z tego płaszcza można odczytać całe jego życie."

* * *

"Watchmen: Strażnicy" to kamień milowy w przemyśle rozrywkowym," mówi Zack Snyder, "Możliwość wyreżyserowania go była dla mnie ogromnym przywilejem. Wspólnie z Deborah świetnie się przy tym bawiliśmy. Wg mnie pytanie 'dlaczego' składa się tutaj z wielu drobnych wątpliwości moralnych, które ostatecznie prowadzą do pytania, na które nie znamy odpowiedzi. Koniec filmu został pomyślany tak, aby wywołać dyskusję. Mam nadzieję, że ludzie wychodząc z kina będą zastanawiać się, po której stronie powinni się opowiedzieć. Podczas czytania komiksu zastanawialiśmy się kto jest dobry, a kto zły. Mam nadzieję, że tak jest także w przypadku filmu. Co sprawia, że ktoś staje się bohaterem, nawet w warunkach realnego świata? Te pytania nie zawsze są takie proste jak w filmach. Odnoszę wrażenie, że nasz film sprawi, że będzie to naprawdę trudne. Tak zresztą powinno być."

Malin Akerman (Laurie Jupiter/Juspeczyk / Jedwabna Zjawa II) – "27 sukienek" (27 Dresses), "The Proposal", "Couples Retreat", "Dziewczyna moich koszmarów" (The Heartbreak Kid), "Harold and Kumar Go to White Castle", "The Brothers Solomon", telewizja – "The Comeback", "Entourage" (HBO)

Billy Crudup (Jon Osterman / dr Manhatan) – "Pretty Bird", "The Good Shepherd", "Mission: Impossible III", "Uśpieni" (), "Wszyscy mówią, kocham cię" (Everyone Says I Love You), "Inventing the Abbotts", "The Hi-Lo Country", "Jesus’ Son", "Przebudzenie miłości" (Waking the Dead), "U progu sławy" (Almost Famous), "World Traveler", "Trust the Man", "Charlotte Gray", "Duża ryba" (Big Fish), "Królowa sceny" (Stage Beauty), teatr – "The Coast of Utopia" – nagroda Tony, "The Elephant Man", "Arcadia", "Bus Stop", "Trzy siostry" (Three Sisters) – nominacja do nagrody Drama Desk, "Measure for Measure", "Oedipus", "Resistible Rise of Arturo Ui".

Jackie Earle Haley (Walter Kovacsc / Rorschach) – "Wszyscy ludzie króla" (All the King’s Men), "Małe dzieci" (Little Children) - nominacja do Oskara® i nagrody Gildii Aktorów Filmowych, "Semi-Pro", "The Bad News Bears", "Breaking Away", "Losin’ It".

Matthew Goode (Adrian Veidt / Ozymandiasz) – "A Single Man", "Brideshead Revisited", "The Lookout", "Wszystko gra" (Match Point), "South from Granada", "Kopia Mistrza" (Copying Beethoven), "Imagine Me & You", "Chasing Liberty", telewizja – "My Family and Other Animals", "Marple: A Murder is Announced", "He Knew He Was Right", "Confessions of an Ugly Stepsister".

ZACK SNYDER (reżyseria) – "300", "Świt żywych trupów" (Dawn of the Dead) – nominacja do prestiżowej Złotej Kamery na festiwalu filmowym w Cannes (2004). Snyder jest uznanym i wielokrotnie nagradzanym reżyserem reklam i teledysków – dwie nagrody Clio, Złoty Lew w Cannes za reklamę Jeepa "Frisbee". Co więcej, brytyjski Communication Arts Magazine uznał Snydera za jednego z najbardziej utalentowanych reżyserów reklam w kraju.

LARRY FONG (zdjęcia) – "300", "Cost of Living", "Cape of Good Hope", telewizja – "Zagubieni" (Lost) – pilot serialu – nominacja do nagrody American Society of Cinematographers, "The Catch", "Anatomy of Hope", "Sleepwalkers", "Secrets of a Small Town".

TYLER BATES (muzyka) – "300", "Świt żywych trupów" (Dawn of the Dead), "Dzień, w którym zatrzymała się Ziemia" (The Day the Earth Stood Still), "Halloween", "The Devil’s Rejects", "Doomsday", "Slither", telewizja - serial "Californication".

Więcej o filmie:


https://vod.plus?cid=fAmDJkjC