FILM

Gorączka (1995)

Heat

Ciekawostki

Keanu Reeves był brany pod uwagę do zagrania roli Chrisa Shiherlisa.

Pierwszym kandydatem do roli Michaela Cheritto był Michael Madsen. Pod uwagę brany był również Jean-Claude Van Damme. Ostatecznie jednak angaż otrzymał Tom Sizemore.

Jon Voight początkowo odrzucił rolę Nate'a, tłumacząc reżyserowi, że jest wielu innych aktorów, którzy mogliby zagrać lepiej od niego. Michael Mann nie zgodził się, ponieważ zawsze chciał pracować z Voightem.

Gdyby Al Pacino i Robert De Niro nie zgodzili się na udział w filmie, ich role mieli zagrać Nick Nolte i Jeff Bridges.

Kris Kristofferson został zaproponowany do roli Nate'a.

Don Johnson był krótko rozważany do zagrania roli Michaela Cheritto. Brano go także pod uwagę jako zastępstwo Ala Pacino lub Roberta De Niro, gdyby któryś z nich nie chciał zagrać w filmie.

Kiedy Neil McCauley (Robert De Niro) strzela do Van Zanta (William Fichtner), a ten upada, widać wtedy na jego lewej nodze kable do ładunków wybuchowych pod swetrem.

Podczas strzelaniny, kiedy McCauley (De Niro) strzela przez szybę, widać, że w przeciwnym aucie na skutek ostrej wymiany ognia odpada lusterko. Jednak w następnym ujęciu ono wisi, a jeszcze w kolejnym jest całe w miejscu, z którego odpadło.

W scenie odbicia pieniędzy w kinie dla zmotoryzowanych, gdy jeden z bohaterów ucieka autem, widać we wstecznym lusterku odbijających się członków ekipy filmowej.

W czasie rozmowy z Justine zmienia się poziom whiskey w szklance Vincenta.

Kiedy Hanna jest w hotelowym pokoju, w balkonowym oknie odbija się kamera i ekipa filmowa.

Krawat Marciano pojawia się i znika, kiedy Vincent odwiedza go w biurze w Las Vegas.

Kiedy Eady spotyka Neila w kawiarni, ilość kostek lodu w jej szklance z napojem zmienia się.

Kiedy Chris i McCauley piją kawę w mieszkaniu Neila, na ekranie pojawia się dym, jeszcze przed zapaleniem papierosa przez Chrisa.

Kiedy Chris kłóci się z Charlene w domu na początku filmu, jej fryzura zmienia się radykalnie pomiędzy ujęciami.

W kawiarni mężczyzna siedzący za Vincentem Hanną ma zależnie od ujęcia kieliszek wina, kubek kawy lub butelkę piwa.

Kiedy Chris przebiega obok zielonego samochodu w trakcie strzelaniny, możemy dostrzec nogi operatora kamery odbijające się w drzwiach auta.

Kiedy Neil wchodzi do domu Van Zanta, członkowie ekipy filmowej odbijają się w oknie.

W czasie strzelaniny po napadzie na bank pogoda zmienia się kilkakrotnie.

Kiedy Neil i Eady stoją i rozmawiają na balkonie, w szybie odbijają się dwa światła sceniczne z niebieskimi filtrami.

W drzwiach samochodu służącego do ucieczki po napadzie na bank odbija się kamerzysta noszący biały kapelusz.

Kiedy McCauley rozmawia z Charlene w pokoju hotelowym, w lustrze za nią widoczny jest wieszak. Kiedy później patrzymy prosto na półkę (która znajduje się za plecami McCauleya), wieszak znika.

W czasie sceny, w której Albert opowiada Vincentowi o spotkaniu ze swoim bratem, Albert mówi: "Vincent, Vincent, I swear man, tonight's the best I can do for you.". Jego słowa wyraźnie nie pasują do ruchu warg.

Kiedy karetka zostaje podpalona, znika z niej logo z napisem "Leader".

W jednej ze scen zielone pończochy Jessiki pojawiają się i znikają.

Stojący przy banku samochód ciężarowy U-Haul zmienia miejsce pomiędzy ujęciami.

Fryzura Vincenta i kołnierzyk koszuli Neila zmieniają się w czasie sceny ich rozmowy w kawiarni.

Kiedy Vincent rozmawia z Justine i ogląda telewizję po powrocie z pracy, pilot od telewizora zmienia swoje położenie na stole pomiędzy ujęciami.

Podczas skoku na opancerzoną furgonetkę członkowie ekipy rozkładają kolczatkę mającą poprzebijać opony policyjnych samochodów. Pierwszy radiowóz przejeżdża po niej i ciągnie ją za sobą. W kolejnym ujęciu kolczatka znajduje się jednak na poprzednim miejscu.

W jednej ze scen pomiędzy ujęciami zmienia się kolor koszuli Neila i ilość krwi na niej.

Film kręcono w Stanach Zjednoczonych, w takich miastach Kalifornii jak: Los Angeles, Burbank, Downey, Beverly Hills, Malibu, Gardena, Santa Monica i Long Beach.

Pierwowzorem dla postaci Vincenta był między innymi Chuck Adamson, przyjaciel Michaela Manna i współtwórca pilota serialu "Crime Story", który w 1963 roku wytropił i zabił w Chicago prawdziwego Neila McCauleya.

Scena, w której Al Pacino zastaje żonę z kochankiem i psuje on telewizor jest analogiczną sceną z "Crime Story" z Dennisem Fariną, który to film również został wyprodukowany przez Michaela Manna.

Nate, postać grana przez Johna Voighta, jest inspirowana osobą prawdziwego przestępcy, Edwardem Bunkerem.

Broń Vincenta Hanny to Colt Officer's Model, a podczas strzelaniny w banku używa karabinu FN FNC. Natomiast Neil McCauley w pierwszych scenach filmu ma przy sobie pistolet Heckler & Koch USP, a także pistolet SIG Sauer P220. Wychodzący z banku przestępcy używają karabinów Colt Commando, Waingro posiada mało popularną broń o nazwie Star Megastar, z kolei Chris Shiherlis w czasie strzelaniny w opuszczonym kinie samochodowym używa Heckler & Koch 91.

Podczas dni zdjęciowych Robert De Niro wszedł nie pukając do przyczepy Ala Pacino i przyłapał go stojącego przed lustrem i powtarzającego kwestię z "Taksówkarza": "You talkin' to me?".

Doradcą technicznym ds. broni palnej był podczas kręcenia filmu Andy McNab - były komandos SAS (obecnie pisarz), który zasłynął z brawurowej akcji podczas I konfliktu w Zatoce Perskiej.

Część filmu była zainspirowana wydarzeniem z 1986 roku znanym jako "strzelanina w Miami" (FBI shootout in Miami).

Tekst Vincenta Hanny (Al Pacino) do Alana Marciano (Hank Azaria) "ponieważ ona ma... ŚWIETNY TYŁEK..." Został dodany przez Pacino w trakcie kręcenia tego ujęcia. Stąd wyraz autentycznego zdziwienia na twarzy Azarii.

Techniki strzelania oraz taktyki działania uczył aktorów były żołnierz sił specjalnych Mick Gould.

Kręcenie sceny strzelaniny po napadzie na bank było bardzo trudne w realizacji, ponieważ miasto zezwoliło ekipie na realizację zdjęć jedynie w weekendy.

W czerwcu 2002 roku, sceny z filmu "Gorączka" - ukazujące strzelaninę po napadzie na bank - zaprezentowano rekrutom korpusu Marines w szkole "Marine Corps Recruit Depot" (San Diego), jako przykład perfekcyjnie wykonanego odwrotu, będąc pod ostrzałem.

Michael Mann odwiedził skazańców z więzienia "Folsom" w celu zebrania istotnych szczegółów, potrzebnych mu do jeszcze lepszego zobrazowania postaci Neila. Reżyser przyznał później, że kołnierzyki McCauleya zawsze były idealnie wykrochmalone (podobnie, jak robi się to właśnie w więziennej pralni).

Dennis Farina, były chicagowski policjant, pełnił na planie zdjęciowym rolę konsultanta. Miało to związek z faktem, iż film bazuje na historii stróża prawa i przestępcy właśnie z Chicago.

Więcej o filmie:


https://vod.plus?cid=fAmDJkjC