kinomaniak.pl arrow Filmy arrow Sierpień w hrabstwie Osage arrow Recenzje

Sierpień w hrabstwie Osage

August: Osage County

2013r.
August: Osage County (2013)
Rok: 2013
Gatunek: KomediaDramat
Czas trwania: 130 minut
Produkcja: USA
Studio: The Weinstein Company
Dystrybutor: Forum Film
Hasło reklamowe: Z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciach.
Na podstawie sztuki: Tracy Letts
FilmRank: 1190
Premiera w Polsce: 24.01.2014
Premiera w USA: 08.11.2013
Premiera na świecie: 07.11.2013
Reżyseria: John Wells
Scenariusz: Tracy Letts
Społeczność o filmie Ocena: Dobry 4.1
28 głosów
17 osób lubi ten film

Film powstał w oparciu o uhonorowaną nagrodą Pulitzera sztukę autorstwa Tracy'ego Lettsa, znaną w Polsce pod tytułem "Sierpień: Oklahoma". Dramat opowiada o dysfunkcyjnej rodzinie Westonów. Violet (Meryl Streep) cierpi na raka, niedawno też uzależniła się od narkotyków. Jej mąż, poeta Beverly (Sam Shepard), decyduje się zatrudnić dla niej opiekunkę. Niedługo po przybyciu kobiety sam znika. Rodzina jednoczy się w jego poszukiwaniach, by po kilku dniach dowiedzieć się o popełnionym przez niego samobójstwie. Kryzys zbliża rozdzielonych krewnych, sprowadzając ich do rodzinnego domu, gdzie wychowały się córki pary.

20.01.2014

Scenariusz na podstawie sztuki nagrodzonej Pulitzerem i obsada pełna nazwisk, od których można dostać zawrotów głowy, to przepis na murowany hit. Fabuła schodzi na dalszy plan, na "Sierpień w hrabstwie Osage" warto wybrać się dla dwóch godzin aktorstwa najwyższej próby. Klan Westonów żyje w długoletnim konflikcie. Dopiero zaginięcie nestora rodu (Sam Sherpard) sprawia, że trzy marnotrawne córy wracają do rodzinnego ...

Anita Ceglińska Megafon.pl

20.01.2014

Scenariusz na podstawie sztuki nagrodzonej Pulitzerem i obsada pełna nazwisk, od których można dostać zawrotów głowy, to przepis na murowany hit. Fabuła schodzi na dalszy plan, na "Sierpień w hrabstwie Osage" warto wybrać się dla dwóch godzin aktorstwa najwyższej próby.

Klan Westonów żyje w długoletnim konflikcie. Dopiero zaginięcie nestora rodu (Sam Sherpard) sprawia, że trzy marnotrawne córy wracają do rodzinnego domu i choć mają własne kłopoty, muszą skonfrontować się z nieoczekiwanym problemem, a przede wszystkim z matką (Meryl Streep). Violet cierpi na raka, ogromne dawki leków sprawiają, że nie jest do końca świadoma zaistniałej sytuacji. W obliczu tragedii pojawia się szansa na wzmocnienie nadszarpniętych rodzinnych więzów.

Scenariusz tej słodko-gorzkiej komedii jest dwa razy krótszy niż teatralny pierwowzór, przez co niektóre wątki wydają się spłaszczone. Jednak autorem scenariusza jest twórca sztuki, Tracy Letts, więc może mieć pretensje tylko do siebie. Wszelkie niedociągnięcia maskują doskonale zarysowane postacie. Na ekranie dominuje oczywiście Meryl Streep jako apodyktyczna, wymęczona chorobą i rodzinną tragedią Violet. Trauma i arsenał leków sprawiają, że pani Weston popada w skrajności - raz jest doświadczoną, cierpiącą i współczującą matką, by za chwilę przeobrazić się w charyzmatyczną wiedźmę, która nie stroni od czarnego humoru.

Inni aktorzy wcale nie grzeją się w blasku wielkiej Meryl i nie są dla niej jedynie tłem. Julia Roberts w roli najstarszej córki dawno nie była tak wyrazista i zdecydowana. Barbara nie jest idealną żoną i matką, ma odrosty, zmarszczki, częste napady agresji i co rusz kłóci się z Violet. W porównaniu z przesłodzoną Karen (Juliette Lewis) i niepozorną Ivy (Julianne Nicholson) wydaje się wyrodną pierworodną. Na ekranie błyszczą również Margo Martindale i Chris Cooper jako siostra i szwagier Violet. Ich wizerunek idealnego małżeństwa z Południa wcale nie jest oczywisty. Nawet pozornie drugorzędne role, chociażby Benedicta Cumberbatcha ("mały" Charles), są świetnie dopracowane.

Nominacje do Oscarów i Złotych Globów dla Streep i Roberts nie są kwestią przypadku - ich role zaważyły o jakości "Sierpnia w hrabstwie Osage". Bez gwiazdorskiej obsady i renomy teatralnego pierwowzoru film Johna Wellsa byłby kolejną miałką opowieścią o dysfunkcyjnej rodzinie. Dzięki popisowi aktorskich umiejętności widz otrzymuje błyskotliwą i niepokojąco prawdziwą komedię.


Anita Ceglińska Megafon.pl

Budżet filmu: $25 000 000

Przychody z biletów w USA: $37,738,400

Przychody z biletów poza USA: $3,074,093

Przychody z biletów ogólnie: $40,812,493

Szczegółowe weekendowe dane finansowe:

Data Przychód weekend Przychód ogólny
2014
Maj 02-04 $1,051 $37,738,400
Kwi 25-27 $5,440 $37,734,473
Kwi 18-20 $3,252 $37,726,512
Kwi 11-13 $7,681 $37,718,083
Kwi 04-06 $11,924 $37,699,256
Mar 28-30 $32,791 $37,672,098
Mar 21-23 $62,169 $37,601,052
Mar 14-16 $105,089 $37,473,846
Mar 07-09 $125,418 $37,304,874
Lut 28-02 $239,360 $37,066,411
Lut 21-23 $399,944 $36,615,255
Lut 14-16 $883,300 $35,765,107
Lut 07-09 $1,481,391 $34,290,511
Sty 31-02 $2,952,698 $31,580,844
Sty 24-26 $5,029,030 $26,514,531
Sty 17-19 $7,364,721 $17,953,991
Sty 10-12 $7,158,265 $7,703,650
Sty 03-05 $139,915 $481,684
2013
Gru 27-29 $179,302 $179,302